אות חיים: פובליציסט שמספר לדור שלם של ילדים ומבוגרים על עצמם

חיים ולדר, פובליציסט ב'יתד נאמן' ומגיש תכנית ייעוץ פופולרית ב'קול חי', משפיע על דור שלם של ילדים, בני נוער ומבוגרים לא רק בזכות טוריו, אלא בעיקר באמצעות ספריו רבי-המכר • כסופר הוא מוזמן להרצאות בפני ילדים, גם מחוץ לציבור החרדי, וכיועץ חינוכי הוא מעביר סדנאות להורים
דוד רוטנברג • פרויקט מיוחד
י"ב חשון התשפ"ב / 18.10.2021 20:19

חיים ולדר, בעל טור פובליציסטי ב’יתד נאמן’, ומגיש תכנית ייעוץ פופולרית ‘עצות מהחיים’ ברדיו ‘קול חי’, משפיע על דור שלם של ילדים, בני נוער ומבוגרים לא רק בזכות טוריו, אלא  בעיקר באמצעות ספריו.

ולדר משמש כפובליציסט ב’יתד’ כבר יותר משלושה עשורים, שם פרסם את הטור ‘מול המראה’, בו העלה סוגיות שונות מהעולם החרדי ועניינים פוליטיים.

לאחר המהפך שחל ב’יתד’, כאשר הקבוצה ששלטה בעיתון הודחה, הטור שודרג בשנת 2013, ומאז הוא מפרסם בכל יום שישי במוסף ‘יתד השבוע’ טור אישי פופולרי – ‘אות חיים’.

ולדר מגיש החל משנת 2014 תוכנית רדיו אישית ב’קול חי’ בשם ‘עצות מהחיים’, המשודרת מידי שבוע ביום שני בלילה, בין השעה 22:00 לחצות. התכנית מתחילה בכל שבוע בסיפור מהחיים עליו מספר ולדר, ובמהלכה מתקשרים מאזינים ומאזינות כדי להתייעץ עם המגיש.

את התוכנית הפופולרית החל להגיש בתחנת הרדיו ‘קול ברמה’, אולם עבר להגיש אותה  בתחנה המתחרה ‘קול חי’.

המעבר התרחש לאחר שבגלל הופעת אורח חד-פעמית שלו בתכנית ‘השירים שאהבנו’ ברדיו ‘קול חי’, איימו עליו מנהלי ‘קול ברמה’ כי אם יגיש את התכנית – לא יוכל לשדר עוד בתחנה.

ולדר, שלא יכול היה להפר את מילתו ל’קול חי’, לאחר שכבר פורסמו פרומואים על התכנית בהגשתו, לא נבהל מהאיום. לאחר שניסיונות פשרה בין הצדדים לא צלחו – הוא חתם על חוזה חדש ב’קול חי’.

ב’קול ברמה’, שלא ידעו כיצד להתמודד עם העריקה של הטאלנט, המשיכו לשדר שידורים מוקלטים שלו במשך חודשיים – מה שיצר מצב חסר תקדים: ביום שני בשעה 22:00 לא ניתן היה לשמוע בתחנות הרדיו החרדיות מישהו שהוא לא חיים ולדר.

למרות שולדר אהב את המצב החדש, מנכ”ל ‘קול חי’ אבי רוזן, אהב פחות את ההתנהלות של המתחרים. הוא פנה לרשות השנייה והשידורים המוקלטים ב’קול ברמה’ נפסקו.

ולדר כותב טורי דעה בבמות שונות, אך ממעט בשנים האחרונות להופיע ברדיו ובטלוויזיה, בגלל מה שהוא מכנה עריכה סלקטיבית של דבריו. עם זאת, כאשר הוא נענה להופיע הוא נוקט בגישה ישירה, ולעולם לא מתנצל על ההתנהלות של הציבור החרדי.

אחד ממאמריו הידועים פורסם בשנת 2013 ב’יתד’, בו התריע על ההסתה המתנהלת כנגד הציבור החרדי, והשווה דברים שכתב יאיר לפיד על הציבור החרדי לתוכן נאום של היטלר על היהודים. שלוש וחצי שנים אחר כך, בשנת 2016, השווה במאמר את השמאל הפוליטי לסרטן. דבריו גררו סערה תקשורתית והוא התנצל על ההשוואה.

ולדר, שכבר בשנת 1996 מתח ביקורת כנגד בית המשפט העליון והנשיא אהרן ברק,  שנטל לדבריו את מושכות השלטון במדינה באמצעות ‘האקטיביזם השיפוטי’, פרסם בשנים האחרונות מספר טורים מהדהדים בהם יצא להגנת בנימין נתניהו – ותקף את הפרקליטות ומערכת שלטון החוק. ולדר ראה בנתניהו ‘פקק’ המונע מהדיקטטורה המשפטית לצאת לגמרי מהבקבוק ולשלוט על מדינת ישראל ואזרחיה בדרך של דיקטטורה והפחדה.

את הקריירה הספרותית שלו החל ולדר כבר לפני כ-30 שנה, כאשר עבד כמחנך. הוא כתב מאז כ-80 ספרים לילדים, נוער וספרות למבוגרים, שחלקם תורגמו לשפות שונות.

בשנת 2018 הגיע, לפי נתוני הלמ”ס, למקום השלישי ברשימת הסופרים המושאלים ביותר בספריות ציבוריות בישראל.

כסופר פופולרי הוא מוזמן להרצאות בפני ילדים, גם מחוץ לציבור החרדי. הוא גם מעביר סדנאות והרצאות להורים כיועץ חינוכי.

ספריו קוראים לפתיחות רגשית ואישית של הילדים והנוער, ולזכותו נזקפת העלאת המודעות לנושא המוגנות בכל עוצמתו.

בספריו וטוריו מצביע ולדר – שהקים את ה’מרכז לילד ולמשפחה’, המאתר ילדים בסיכון ומטפל בהם – על תהליך התדרדרות של ילדים ונוער, כתוצאה מפריצת גבולות וסמכויות בקרב ההורים והמחנכים. הוא גם מצביע על סגירות רגשית, וחוסר יכולת הבעה, כסיבה עיקרית לנשירת ילדים. ולדר מציע לעודד פתיחות רגשית אצל ילדים ולהעניק להם לגיטימציה להבעת רגשות, דעות שונות ולחשיבה מקורית, אך מטיף לשמור על מעמדם של ההורים והמורים כבעלי סמכות.

פעילותו נתקלה בעבר בהתנגדות של מספר רבנים חרדיים, בטענה שרעיונותיו מושפעים ממקורות זרים, ולכן אינו יכול לשמש בעל השפעה על ילדים ובני נוער חרדיים. עם זאת, ניסיונות להדיחו מכתיבה ב’יתד’ נכשלו, לאחר שקיבל תמיכה מצד הגרי”ש אלישיב והגראיל שטיינמן זצ”ל.

גם השנה היו מי שניסו להצר את השפעתו הגדולה בציבור החרדי, ואלה הובילו לפרסום כרוז של בד”ץ ‘העדה’ נגד ספריו: “אשר רחוקים המה מהשקפת עולמם של יראי ה’ ונגוע בנגע ההשכלה הארורה… וכל אב ואם וכל מחנך לצעירי הצאן יתן אל לבו לא לתת לכתבים כאלו להיכנס אל ביתו ולהרחיקם בתכלית”.

הוא אינו פעיל בטוויטר, אך ברשת החברתית פייסבוק פעיל דף רשמי שלו, בו מתפרסמים טוריו מ’יתד’, לצד סיפורים של ‘ילדים מספרים על עצמם’  ו’אנשים מספרים על עצמם’ – מתוך סדרת הספרים רבי המכר שיצר.

עוד בנושא:

הנבחרת: 25 התקשורתנים הכי משפיעים בעיתונות החרדית 2021

הרבי מפוליטיקה: האיש שהמציא את הפרשנות הפוליטית החרדית

מבשר ואומר: העורך הראשי שאחרי 10 שנים יכול להרשות לעצמו לחייך

בן-בית בבתי הציבור החרדי, פנים מוכרות על המסכים במגזר החילוני

הידע והדעתנות הפכו את הפרשנית הפוליטית למרואיינת מבוקשת

אבי המהפכה: המגיש הפופולרי שקולו הכי מוכר בכל בית חרדי

ארליך בטוויטר: בין עריכה של מגזין יוקרתי לטורים מתסיסים ב’ידיעות’

‘שר השמחה’: השדרן שממגנט עשרות אלפי מאזינים כל צוהריים

השידוך הכי מוצלח: שני ה’נשכנים’ שמציפים את הסודות של החרדים

כבר לא עבודה בביוב: כתבים לענייני חרדים מגישים עיתונות בועטת

פרשן ופרקליט: בשני-חמישי ‘מפרק’ פוליטיקאים, בשאר השבוע עמותות

דנה בדרך: בין סרטונים מצולמים מתוך הרכב לתוכניות רדיו וטלוויזיה

המושכים בחוטים: בלומנטל&חדד ומלחמתם ב’פייק ניוז’ והנוכלים

מראה כהן: הנער הצעיר שצילם נייעס הפך ל’פנים’ של ‘ככר השבת’

א סוד אין ברוד: הפובליציסט שמשפיע על מיליונים בארבע שפות

מתווה את הדרך: החסיד שמעצב את התודעה של רבבות ספרדים

ויאמר משה: המגיש הקשוח שגרם למרואיין לצרוח “אתה חתיכת אפס”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בוד כמה זמן יתגלו כל הנזקים שהוא גרם
    18/10/2021 20:27
    נזקים
  1. כולל נזקים של חוצפה של ילדים בטחון עצמי מופרז ועוד ועוד