השידוך הכי מוצלח: שני ה’נשכנים’ שמציפים את הסודות של החרדים

מנדי גרוזמן אלי ביתאן, מגישי 'מנדי ביתאן' ב'כאן מורשת', מנצלים את הגב שמעניק השידור הציבורי, כדי להציף את כל הנושאים שהמתחרות החרדיות נמנעות מלעסוק בהם • הם גם יוצרים פודקאסטים וסרטים, מופיעים כפרשנים בכתבות ו'פינות', כותבים ב'מקור ראשון' (ביתאן) ומשגעים את ה'טוויטר' (גרוזמן)
דוד רוטנברג • פרויקט מיוחד
ל' תשרי התשפ"ב / 06.10.2021 12:13

מנדי גרוזמן ואלי ביתאן, מגישי תכנית האקטואליה ‘מנדי ביתאן’ המשודרת מידי בוקר ברדיו ‘כאן מורשת’, אשמים בעובדה שאיני יכול לשוחח בימי ראשון בבוקר עם רעייתי, בין השעה 8:45 ועד 9:00. שכן, באותה עת היא מתארחת, יחד עם העיתונאית ענת סרגוסטי, בתכנית של השניים.

אם תרצו, זהו סוג של גילוי נאות. תיכף יגיע עוד אחד.

עוד בנושא:

הנבחרת: 25 התקשורתנים הכי משפיעים בעיתונות החרדית 2021

הרבי מפוליטיקה: האיש שהמציא את הפרשנות הפוליטית החרדית

מבשר ואומר: העורך הראשי שאחרי 10 שנים יכול להרשות לעצמו לחייך

בן-בית בבתי הציבור החרדי, פנים מוכרות על המסכים במגזר החילוני

הידע והדעתנות הפכו את הפרשנית הפוליטית למרואיינת מבוקשת

אבי המהפכה: המגיש הפופולרי שקולו הכי מוכר בכל בית חרדי

ארליך בטוויטר: בין עריכה של מגזין יוקרתי לטורים מתסיסים ב’ידיעות’

‘שר השמחה’: השדרן שממגנט עשרות אלפי מאזינים כל צוהריים

לפני 8 שנים הגיע בחור צעיר וביישן אל משרדי ‘בחדרי חרדים’. הכרתי את משפחתו, סבא וסבתא שלו היו שכנים שלי, אבל עמו לא הייתה לי הכרות מוקדמת. קיבלתי אותו ככתב ובהמשך כעורך-תורן. הוא היה אז חסר ביטחון. דחפתי אותו לצאת לסקר את עולם הישיבות, לשוחח עם בחורים, ולחזור עם ‘סיפורים’. הוא שב מישיבות חברון ופוניבז’ עם דובדבנים. החומרים שהביא, ללקק את האצבעות. גם כעורך היה הססן, ואני דחקתי בו להעז. לא לחשוש, להתחצף.

הצלחתי. יש שיגידו היום, קצת יותר מדי.

תכנית האקטואליה שמובילים אלי ביתאן ומנדי גרוזמן, המשודרת במשך שעתיים ומיועדת לציבור הדתי, שונה מתכניות הבוקר בתחנות הרדיו החרדיות ‘קול חי’ ו’קול ברמה’, משום שהשניים מעלים אל סדר היום בתכניתם נושאים שהמתחרות, כמו התקשורת החרדית בכלל, נמנעות מלעסוק בהם.

בארבע השנים שהשניים מגישים את התכנית, הם הצליחו להזניק את הרייטינג של התחנה, שפעם הייתה מנומנמת כמו דייג עייף בחוף יפו, וזוכים לפי נתוני סקר TGI לאחוזי האזנה שעוקפים את המתחרות החרדיות. לפי הסקר, בחציון הראשון של שנת 2021 התכנית ‘מנדי ביתאן’ זינקה ב-300%.

השניים, נשכנים במובן הטוב של המילה, מנצלים היטב את הגב שמעניק השידור הציבורי, כדי לחשוף הקלטות נדירות ותיעודים בלעדיים מחצרות רבנים (למגינת ליבם של נכדים, בני-בית ומשב”קים), אבל גם בהתמקדות, ללא מורא, בנושאים רגישים, כמו הסכסוכים הפנימיים הבלתי נגמרים בחצר גור, המלחמה המרה בחסידות סאדיגורה, הסאגה סביב הרב אליעזר ברלנד, וגם בפלאו-אפ והצפה של תחקירים המתפרסמים בתקשורת על שחיתויות במגזר החרדי.

איני יודע מי אחראי לשידוך הזה, אבל הוא מהמוצלחים שיש.

לכאורה, הם שני ניגודים. מנדי גרוזמן, ה’צבעוני’ מבין השניים, נולד בכפר חב”ד ולמד בישיבות חב”ד בארץ ובמרכז חב”ד-770 בניו יורק.

אלי ביתאן נולד בירושלים ולמד בישיבות ליטאיות, בין היתר גם בישיבת פוניבז’ של ‘המחבלים’, בראשות הגאון רבי שמואל מרקוביץ’.

גרוזמן, אחרי ‘בחדרי חרדים’, החל לשמש בשנת 2014 ככתב ופרשן לענייני חרדים ב’מעריב’ ו’מקור ראשון’. לצד כתבות, פרסם טור אישי בשם ‘חרדי בעיר הגדולה’, בו תיאר בהומור האופייני לו את חייו כרווק חרדי  בירושלים.

אחרי שעזב את ‘מקור ראשון’ הגיע אל רדיו מורשת. מינואר 2017 החל להגיש מדי ליל שישי תכנית בשם ‘התוועדות’. שנה אחר כך, בינואר 2018, עלתה לאוויר התכנית ‘מנדי ביתאן’ יחד עם העיתונאי אלי ביתאן. במשך כמעט שנתיים, כיהן גם כעורך של כל ‘כאן מורשת’, ובמהלך כהונתו הרייטינג של התחנה זינק.

מנדי מגיש גם פינה שבועית על החרדים בתכנית ‘עצם העניין’ של קלמן ליבסקינד, המשודרת ב’כאן 11′.

הוא גם מגיש פודקאסטים, בין היתר ‘שטיסל, הסיפור האמיתי’ – על הסדרה הפופולרית שכבשה את הרחוב החרדי.

גרוזמן מתחזק חשבונות פעילים ברשתות החברתיות (כמעט 20 אלף עוקבים בטוויטר), בהם הוא מביע את דעותיו ולא מהסס להציף עוולות ולהתעמת.

אלי ביתאן הגיע אל עולם העיתונות בגיל צעיר מאוד. אחרי תחנה ככתב ב’שעה טובה’ המנוח, הגיש תוכנית רדיו, ושימש ככתב במגזין ‘בקהילה’. לפני כמעט 8 שנים החל לערוך באתר ‘בחדרי חרדים’, ובמקביל כתב באתר ‘שיחה מקומית’, אתר שמאל קיצוני, אותו ערך שנתיים.

הוא שימש כפרשן לענייני חרדים ופוליטיקה חרדית בתוכניות טלוויזיה, והחל מינואר 2018 החל להגיש עם גרוזמן את ‘מנדי ביתאן’.

כבר שלוש וחצי שנים הוא כותב על הציבור החרדי ב’מקור ראשון’, שם פרסם, בין היתר, תחקירים על האדמו”ר מגור ובני ביתו, וסקר את הפילוג בחסידות שמרכזה ברחוב ירמיהו.

ביתאן גם יצר, יחד עם אסף ליברמן, את ‘שר התורה’ – סרט נדיר שצולם בתוככי ביתו של מרן הגר”ח קניבסקי, ושודר ב’כאן 11′.

כמו גרוזמן הוא מתחזק חשבונות פעילים ברשתות החברתיות (22 וחצי אלף עוקבים בטוויטר), בהם הוא מביע את דעותיו, אבל מתעמת פחות, ומקדם את התוכניות ברדיו וכתבותיו בעיתון.

שניהם מופיעים כפרשנים בכתבות בכלי התקשורת על הציבור החרדי. שניהם גם כיכבו בסדרה ‘נייעס’, הדוקו בחמישה פרקים על התקשורת החרדית.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ציניקנים!!! פויי
    07/10/2021 01:29
    אלי
  1. גועל נפש

  2. איכסס וואי איזה דוחה אמאלה
    09/10/2021 19:50
    נחמן
  3. כל כך אבל כל כך לא חרדי

  4. שדרנים
    17/10/2021 18:52
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. מויסרים

    שמעון

  6. ה'גרוזמן' הזה לא העיפרון הכי מחודד בקלמר...
    19/10/2021 06:58
    גרודקה
  7. הדיוט.