החופה תציל מהמגיפה? יתום ערך הקידושין בבית העלמין בב”ב • צפו

חופה של יתום נערכה הערב בבית העלמין בעיר בני ברק • לפני כ-120 שנה נישאו בו זמנית שני זוגות יתומים בבית הקברות הטרי של תל אביב - ומגיפת הכולירע שהשתוללה ביפו נעצרה • הנה הסיפור
יוסף גרינבוים
כ"ב אדר התש"פ / 18.03.2020 18:25

חופה של יתומים כסגולה לעצירת מגיפה: חופה של יתום נערכה הערב (רביעי)  בבית העלמין בעיר בני ברק.

לפי ספרי המנהגים (אוצר כל מנהגי ישורון סימן מב’ עמ’ 97): “כשהיה מגפה בעיר עשו חופה עם עני יתום ויתומה עניה על חצר-מוות משום סגולה… הטעם משום [גדולה מצות צדקה והכנסת כלה שעל ידן זוכים לאריכות ימים], ועוד הכנסת כלה עניה ויתומה עם עני יתום יש בזה הרבה מצוות….”

גם בבית הקברות הישן של תל אביב, שנחנך לפני כ-120 שנה, ערכו מיד עם הקמתו חתונת יתומים שעצרה את מגיפת הכולירע שהשתוללה ביפו.

וכך מסופר באתר בית רוקח:

“באותו השבוע נזכר שליח הציבור של בית הכנסת בנוה צדק במנהג הרוסי לערוך חתונות בבית קברות – כסגולה להפסקת מגפה המשתוללת ביישוב.

פה אחד החליטו בקהילת נוה צדק לערוך חופת קידושין ליתומים (וכולם ידעו במי היה מדובר) ולתרום ביד רחבה כדי להקים להם בית. אלו הודיעו את החלטתם לזוג המופתע ובו בערב מצאו להם חדר באחת החצרות בנוה צדק.

נשים צדקניות עם כלים ביד, עברו מבית לבית ומילאו אותם בבגדים, לבנים, כלי מטבח – נדוניה לזוג. השמועה אודות החתונה ומטרתה נפוצה במהירות ברחבי יפו, נוה צדק, נוה שלום והסביבה. אנשים זרמו לבית הקברות. קבוצות קבוצות צעדו על גבעות החול בדרך קשה ומתישה.

ברגע האחרון התברר לקהל שצפויה לו הפתעה נוספת: זוג נוסף הצטרף לטקס החופה והקידושין.

כך נישאו בתופים ובמחולות, בינות לקברים, שתי אחיות: שניר וציונה בליש, למשה גלזן ויחיא ריגני.

בלילה, כאשר עלתה הלבנה, לא נראו כוכבים בשמיים. נדמה היה שרוח קלה מלטפת את האויר השרבי. אחרי חצות נשמעו טיפות הגשם הדופקות על הגגות, מטהרות את האוויר. השרב נשבר ועמו, נעצרה המגפה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עבודת אלילים
    19/03/2020 13:41
    MIKE HUNT
  1. הפכתם לכל מה ששנוא אצלכם