“אם תעשו, יש עסקה”: קושנר חושף את מה ‘תוכנית המאה’ מנסה לבלום

'ארד קושנר, חתנו של טראמפ שהיה מעורב בעיצוב 'תוכנית המאה', מבהיר בראיון לטלוויזיה המצרית כי מפת התוכנית שהוצגה איננה סופית: "התוכנית תבלום התרחבות ההתנחלויות"
יוני גרין
ז' שבט התש"פ / 02.02.2020 12:02

ג’ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ ואחד מאדריכלי ‘תוכנית המאה’ שהוצגה בשבוע שעבר בבית הלבן במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הבהיר בראיון ששודר בטלוויזיה המצרית כי מפת התוכנית עשויה להיות נושא למשא ומתן.

על פי הדיווח ב’כאן חדשות’, קושנר הדגיש בראיון כי מטרת התוכנית היא “לבלום את התרחבות ההתנחלויות שחיים בהן כיום יותר מחצי מיליון איש, כדי לאפשר היתכנות של מדינה פלסטינית בעתיד”.

לדבריו, בלימת הגידול של ההתנחלויות מתאפשרת תמורת מתן שטח לישראל שממילא היא לא הייתה עוזבת אותו.

בהמשך קושנר ציין כי מפת המדינה הפלסטינית שהוצגה על ידי הממשל בתום האירוע בו הושקה ‘תוכנית המאה’ איננה מפה סופית.

“המפה המצורפת לתוכנית היא לא מפה מדעית. אם הפלסטינים לא אוהבים היכן ששורטט הקו, שיבואו ויגידו לנו היכן הם רוצים לשרטט אותו”, אמר קושנר.

יועצו של טראמפ דחה את הטענות ולפיהן לפלסטינים הוצעו בעבר מפות טובות יותר, ואמר כי מעולם בסבבי המשא ומתן לא הוצגה מפה רשמית ולא הייתה מפה שישראל הסכימה לה ונמסרה באופן רשמי ופומבי. “יידרשו לנו חודשיים כדי לעבוד על חלק מהטריטוריה ולהבין כיצד הופכים את מפת הקונספט למפה טכנית – כל כביש, כל גבעה וכל אינץ’ – ואנו רוצים לראות אם אנו יכולים להכיר בטריטוריה הזו”.

הוא הדגיש כי המתווה מאפשר לכל מוסלמי בעולם לפקוד את מסגד אל-אקצה אך התחמק משאלה שהפנה אליו המראיין באשר לעתיד מכשול ההפרדה בין המסגד לבין הבירה הפלסטינית שתוקם לפי התוכנית.

בהמשך תקף קושנר במילים חריפות את הנהגת הרשות הפלסטינית על התנגדותה הגורפת לתוכנית, ולחוסר הנכונות להתייחס אליה אפילו כבסיס לדיון.

לדבריו, להנהגה הפלסטינית, “רקורד של 20 שנים של החמצת הזדמנויות. בעסק שלי, כשמישהו מנסה לעשות עסקה במשך 20 שנים ונכשל, מחליפים אותו במישהו אחר שכן יודע לעשות עסקה”.

הוא סיפר כי רבים אומרים שהרשות בכלל לא רצתה לעשות עסקה לאורך השנים, מאחר שמיליארדי דולרים זרמו אליה ובכירים, מקורביהם וחבריהם התעשרו. “אז למה שירצו לעשות עסקה? אני לא חושב שהם רצו לפתור את הבעיה”.

קושנר הפנה את חיצי ביקורתו בפרט נגד ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת. “הוא אומר אותם דברים כל השנים ומשום מה עיתונאים ממשיכים לקחת אותו ברצינות. הרבה ממה שהוא אומר מתברר כלא נכון. הוא כבר 25 שנה ראש צוות המשא ומתן בלי לעשות עסקה. הוא דוגמה לכישלון סדרתי בהשגת הסכם שלום”.

עוד אמר כי מוטב היה אילו עריקאת היה חוזר לשולחן המשא ומתן, מודה לישראל על הפשרות שעשתה בתוכנית ומעלה ארבע, חמש, שש הסתייגויות ממנה ואומר: ‘תשקלו לשנות את זה, ואם תעשו זאת – יש עסקה’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות