לוקח בעלות? השר וקנין: “נפעל להסדרת הפעילות בכותל הקטן”

השר לשירותי דת, הרב יצחק וקנין, ערך סיור במתחם 'הכותל הקטן' - והצהיר: "'הקרן למורשת הכותל' ורב הכותל ראויים לקחת את המשימה לטפח המקום" • גורם במשרד לשירותי דת: "לראשונה בא גורם רשמי של מדינת ישראל ואומר: אני הבעלים - ומי שיקבל אחריות על תפעול זה רב הכותל"
אריה ריבקינד
כ"ו כסלו התש"פ / 24.12.2019 00:11

לראשונה השר לשירותי דת לוקח בעלות על הכותל הקטן: השר יצחק וקנין ערך היום (שני) סיור במתחם הכותל הקטן ושמע את מצוקת המתפללים תושבי הרובע המוסלמי, שתיארו הזנחה בת שנים.

השר שמע סקירה נרחבת על המקום וציין לשבח את פעילות הקרן למורשת הכותל. “יש אינטרס לגורמים שונים להשאיר את המצב הקיים”, אמר השר וקנין. “אני אפעל לשינוי. דווקא ‘הקרן למורשת הכותל’ ורב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, ראויים לקחת את המשימה הזאת לטפח את המקום ולהפוך אותו לאבן שואבת למתפללים ותיירים”.

בסיום הפגישה הדליק השר נר שני בכותל הקטן.

לאחר ההדלקה, אמר השר: “אין ספק שיש קדושה של המקום הזה מהקצה עד לקצה. לכן אני רואה גם בכותל את הקטן את המקום שאנחנו צריכים לפתח ולשמור אותו ולהביא אותו למצב ראוי, לא כמו שאנו רואים פה היום. יש לעשות את המקסימום כדי שהמקום יראה כמו שצריך”.

הכותל הקטן הוא קטע קטן מקיר התמך המערבי של הר הבית מתקופת בית שני, שגלוי ואינו מכוסה במבנים. הוא ממוקם 175 מטרים צפונית לרחבת הכותל המערבי, ובצמוד לשער הברזל. הכותל הקטן נמצא קרוב לאמצע הכותל המערבי, והוא המקום השני מחוץ להר הבית עצמו מבחינת קרבתו לקודש הקודשים, בו יכולים יהודים להתפלל.

צילום: דוברות המשרד לשירותי דת

עד היום כמעט 50 שנה לאחר שנחשף,  קיימת מחלוקת למי שייכת השליטה במקום: ישראל, הוואקף או הירדנים.

בשל רגישותו הרבה של המקום והמתח הרב השורר בו בין המבקרים היהודים והשכנים המוסלמים, לא מאפשרת המשטרה כל שינוי של הסטטוס-קוו במקום.

ציוד כמו ארון קודש, סידורים, עמוד לחזן וכו’, מוכנס לרחבה רק בעת התפילות, מחשש שיחולל אם יישאר שם ללא  שמירה.

עד כה, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים של גופים שונים, לא הכריזה המדינה על המקום כעל מקום קדוש, לפי חוק השמירה על המקומות הקדושים, והמקום נמצא בפיקוח משטרתי ולא תחת פיקוחו של רב הכותל.

“מדובר למעשה במהלך בעל משמעות מדינית”, אומר גורם במשרד לשירותי דת. “הכותל הקטן תמיד היה נושא לדיון של מי הבעלות עליו, וכעת לראשונה בא גורם רשמי של מדינת ישראל ואומר: אני הבעלים – ומי שיקבל אחריות על תפעול זה רב הכותל ו’הקרן למורשת הכותל'”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות