הנפילה של יתד: ציטט את הרב אריה שטרן הלא נכון – ומאוים בתביעה

בני רבינוביץ' פרסם "כתבת תחקיר" על הרב אריה שטרן, מועמד הציונות הדתית לרבנות ירושלים, וציטט דברים שכביכול כתב• אלא שהוא ציטט את השטרן הלא נכון • עו"ד פרופ' אביעד הכהן דורש התנצלות ומאיים בתביעת דיבה • רבינוביץ': "הסתמכתי על ויקפדיה"
נחמן וייס
י"ג תמוז התשע"ד / 11.07.2014 17:16

המאבק על רבנות ירושלים: ביום שישי שעבר פרסם כתב יתד נאמן בני רבינוביץ’ כתבת תחקיר על הגאון רבי אריה שטרן, מועמד הציונות הדתית לרבנות ירושלים, ובה ציטוטים כביכול מדברי הרב, מתוך מגמה להוכיח כי אינו ראוי לשבת על כס הרב הראשי לירושלים.

אך מסתבר, כי הרב אריה שטרן כלל לא אמר את המיוחס לו, ורבינוביץ’, שביסס את התחקיר שלו על ויקיפדיה, התבלבל בין הרב אריה שטרן, למהנדס תוכנה בשם אריה שטרן.

הנה אחד הציטוטים שיוחסו לרב אריה שטרן, מתוך מאמר שפרסם שטרן מהנדס התוכנה בקובץ ‘צהר’, ובו הוא מביע תמיכה מסוימת בתאוריית האבולוציה: “אפילו בתאוריות שמקובל לראותם ככפרניות יש אמת… ובניגוד לכל התנועות העוסקות בהסברה יהודית ובהחזרה בתשובה, מתנגחות חזיתית עם תיאורית האבולוציה ומנסות להוכיח שמבחינה מדעית היא אבסורדית הרי הרב הופך את הקערה על פיה”. (ובהערה 3): “לדעתי, גישה זו – המבקשת לשלול את האבולוציה מנקודת מבט מדעית – שגויה מעיקרה. רוב הממסד המדעי תומך בתיאוריה זו, ולבוא ולומר שמיעוט המדענים המתנגדים לתיאוריה הם יודעי האמת והאחרים עושים שקר בנפשם – אינה טענה רצינית. יתירה מזו, אבולוציה מתרחשת מול עינינו, אמנם בבני אדם וביונקים משך החיים ארוך מדי מכדי שנוכל למדוד את השינויים, אולם בחיידקים ובחרקים התופעה נצפית תורת ההתפתחות, ההולכת וכובשת את העולם כעת, היא מתאמת לרזי עולם של הקבלה, יותר מכל התורות הפילוסופיות האחרות”.

ועל זה כתב רבינוביץ’: “כפי שציינו, גישה חדשה זו של שילוב בין תורת דרווין והאמונה באלוקי ישראל, הוא ניסיון חדש של חלק קטן מהחוגים הדת”ל, כאשר גישה זו מנוגדת לחלוטין למסורת ישראל וגובלת בכפירה. כל ארגוני הקירוב נאבקים בתאוריה זו שהביאה את הכפירה לעולם. אם ייבחר אדם בעל דעות כאלו כרב של ירושלים, הרי שגישתו זו, תגרום נזק רב ותערער אצל רבים את האמונה, הציבור הרחב לא יבין כיצד ניתן לשלב אבולוציה עם האמונה בבורא עולם”.

תוכן עניינים צהר

בנוסף לציטוטים מגליון ‘צהר’, הביא רבינוביץ’ דוגמאות נוספות ל”בעייתיות” של הרב שטרן, כדוגמת תמיכתו בהיתר מכירה, מכתב הסכמה שכתב לספרו של הרב חיים אמסלם על הגיור, ועוד.

בסוף הכתבה מסיים רבינוביץ’: “אין צורך להכביר במילים אחרי שקוראים את כל המילים דלעיל, כיצד אמורים לנהוג שלומי אמוני ישראל ביחסם לבחירות לרבנות ירושלים. הדברים דלעיל אמורים להביא גם קבוצות רבות מהחוגים הדת”ל לחשוב ולהרהר שוב, האם רב שאינו מתנער מהדברים שהובאו מן הראוי שישב על כסאם של כל גדולי הרבנים זצ”ל אשר כיהנו בתפקיד זה בעשרות השנים האחרונות. וכמעט שכחנו, הרב שטרן היה ממייסדי בית הספר לקולנוע ‘מעלה’ בירושלים”.

במטה למען בחירתו של הרב שטרן לא התכוונו לשבת בשקט. אתמול שלח עו”ד פרופ’ אביעד הכהן, מכתב למערכת יתד נאמן, ובו הוא דורש התנצלות על הכתבה – אחרת תוגש נגדם תביעת דיבה.

בכתבו כותב אביעד הכהן: “הנני פונה אליכם בשם מרשי, הרב אריה שטרן, ראש מכון ‘הלכה ברורה’ בירושלים, בעניין הנדון. בשבוע האחרון פרסמתם בעיתונכם יתד נאמן – והדברים פורסמו גם באתר האינטרנט ‘כיכר השבת’ – דברים שנועדו להכפיש את שמו של מרשי. דברים אלה באו בהמשך לדברים קודמים שמיועדים לסכל את בחירת מרשי כרבה הראשי של ירושלים.

באופן מגוחך, ולמרבה הבושה והמבוכה, ייחסתם למרשי דברים שמעולם לא נאמרו או נכתבו על ידו. לשם הדוגמא בלבד אציין כי דברים שצוטטו על ידכם ממאמרים שפורסמו בבטאון רבני ‘צהר’ לא נכתבו כלל על ידי מרשי אלא על ידי אדם אחר הנושא אותו שם, וכדי ביזיון וקצף.

כמנהגכם בהזדמנויות אחרות, לא טרחתם לעשות את הדבר המינימאלי שמתבקש מכל איש הגון, והוא לפנות למרשי קודם פרסום הדברים ולבחון האם דברים שיוחסו לו אכן נאמרו על ידו. במקום זאת הסתפקתם, ככל הנראה, בשיטוט אקראי באינטרנט (שבהקשרים אחרים הנכם מנהלים מלחמת חורמה נגד השימוש בו – הסוגרים במקור  י.ה.), בדליית מידע אקראי ממנועי חיפוש, והתוצאה בהתאם.

על פני הדברים, הדבר מעיד כמאה עדים על רצונכם להכפיש את שם מרשי בכל מחיר, מבלי לבדוק ולו בדיקה ראשונית את נכונות הדברים או אמיתתם. מה לנו כי נכביר מילים והרי תוכן הכתבה מדבר בעד עצמו. חומרה מיוחדת יש לפרסום נוכח עיתוי פרסומו שנועד, על פניו, לפגוע בסיכויי מרשי להיבחר כרב העיר ירושלים.

אשר על כן, הינכם נדרשים לפרסם בעיתונכם, הודעת תיקון, בנוסח שיאושר על ידי מרשי אשר יבהיר, בין היתר כי בפרסום האמור לא היה אמת, וכי הנכם חוזרים בכם מכל הדברים שנכתבו בפרסום ביחס למרשי”.

אמש, התראיין בני רבינוביץ’ אצל אהרן רייזנר בתכנית נקודת מפנה המשודרת ברשת ב’, ואמר כי למאמר ב’צהר’ הגיע מחיפוש בויקיפדיה. על השאלה מדוע לא ביקש תגובה מהרב שטרן – השיב רבינוביץ’ כי הכתבה בסך הכל ציטטה דברים שאמר הרב שטרן, ולכן לא ראה צורך בתגובה.

רבינוביץ’ הוסיף: “אני מספיק גבר להגיד טעיתי ועד היום לא הפסדתי באף תביעת דיבה”.

גורמים במטה הרב שטרן אומרים לחרדים10, כי הם רציניים באיום ששיגרו בתביעת דיבה. “לא יתכן להשמיץ בצורה כזאת את הרב שטרן, ולמנוע בדרכים פסולות את מועמדותו לרבנות ירושלים. הרב שטרן זוכה לתמיכה והערכה רחבה בציבור הדתי לאומי, ומוסכם כמועמד הדתי לאומי”.

דיבה שטרן נגד יתד1

דיבה שטרן נגד יתד2

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יתד נאמן
    11/07/2014 18:02
    לוי
  1. אז בעצם גם ליתד אין כלום נגד הרב שטרן, העיקר לריב
    הם ישמור
    הם נזק לעם ישראל

  2. שיטה של הכפשת רבנים
    12/07/2014 22:19
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. זו לא מעידה מקרית של יתד נאמן. זו השיטה של חריצת דינו של אדם מבלי לתת לו להשמיע את דבריו, זו השיטה של לרוץ ל”גדוילים” עם סיפורי לה”ר והוצאת שם רע על אנשים ואז לפרסם פסק בשמם שה”איש מסוכן וכופר וכו’ וכו'”.

    רוצים לכתוב “כתבת היכרות” על הגר”א שטרן? בבקשה! תספרו על רבותיו: הגר”י קולודצקי, הגר”א שפירא, הגר”א בורודיאנסקי זצ”ל ואחרים. תנו תיאור של מפעל הלכה ברורה שידוע ומפורסם כיצירה תורנית ייחודית וצטטו מהסכמותיהם של הגרח”פ שיינברג, הגר”מ אליהו, הגר”ע יוסף, הגר”י נויבירט ויבל”א הגרז”ן גולדברג והגר”ש דבליצקי. ספרו על מאות תלמידי החכמים שהעמיד במרכז הרב ובישיבות נוספות ועל ההערכה העצומה לה הוא זוכה בעולם התורה.

    אחרי זה גם מותר להוסיף שדעתו בענייני שמיטה וגיור (הנסמכת על גדולי עולם) אינה הדעה המקובלת בעולם החרדי. כדאי גם לשאול אותו האם הוא ינהג לפי הפסיקה שלו בגיור למעשה ויגייר באופן שלא יוכר על ידי העולם החרדי (התשובה למיטב הבנתי היא חד משמעית לא!!! ומה שכתב היה בדרך הלימוד בלבד) כדאי גם לזמן אותו לפגישה בביתם של גדולי ישראל לליבון הדברים (רבנים שלא מהזרם של “יתד” עשו זאת).

    במקום זאת עושים חיפוש בגוגל, מוצאים “ציטוטים עסיסיים” נכונים ולא נכונים ורצים לשפוך דם של בן אדם.

    מי שמכיר באמת את הגר”א שטרן מתייחס אחרת גם לפסיקות חדשניות שלו. למשל, מי שלא מכיר את החפץ חיים (ואני מודע להבד) וישמע עליו רק את פסיקתו שנשים צריכות לכסות רק עד הברך או מי שישמע על ה”אגרות משה” רק את העובדה שהוא מתיר חלב נכרי יחשוב שמדובר על “מזרוחניק”. רק לאור הכרות עמוקה עם אדם אפשר באמת לשפוט את עמדותיו.

    אפילו התנצלות של יתד נאמן בהקשר זה לא תפתור את הבעיה כי תהיה בכך רק הודאה בפשעים הנעשים דבר יום ביומו כנגד בעלי מחלוקת בהלכה ובהשקפה

    • דוד   13/07/2014 00:49

      נלחם בו עד חרמה?

  4. יתד נאמן
    12/07/2014 23:38
    חזקי
  5. לטעמי יתד הרבה יותר מזיקים לעולם התורה מבנט, ולמה לעזאזל מעסיקים שם את רבינוביץ’ רמת כתיבה של כיתה ג!!