ביו”ש רותחים: נציגיהם לא יוכלו לבחור את מועצת הרבנות הראשית

המשרד לשירותי דת קבע כי נציגים מיהודה ושומרון לא יהיו חברים באסיפה הבוחרת את מועצת הרבנות הראשית • המשרד לשירותי דת: פועלים לפי עמדת משרד המשפטים ש"לא ניתן לאפשר, משפטית, השתתפותם" •
בצלאל סמוטריץ': "לא יקום ולא יהיה. חוצפה שנושא כזה עולה בכלל"
יוסף גרינבוים
כ"ה אב התשע"ח / 06.08.2018 16:23

המשרד לשירותי דת הסיר מרשימת הגוף הבוחר את מועצת הרבנות הראשית חברים המתגוררים ביהודה ושומרון. כך דווח בצהריים (שני) יקי אדמקר באתר ‘וואלה’.

מדובר בגוף המונה 150 חברים, הבוחר עשרה רבנים מבין 16 חברי מועצת הרבנות הראשית, חמישה מהם אשכנזים וחמישה ספרדים, לכהונה שתימשך חמש שנים.

חברי המועצה מתכנסים לישיבות חודשיות בהן הם מכריעים בנושאים הלכתיים בעלי השלכות משמעותיות על אזרחי המדינה, בהם, כשרות, גיור, תעודות כושר לרבנים, שבת ועוד.

בישיבת ועדת הבחירות שהתקיימה לפני חודש הצהיר נציג הלשכה המשפטית של המשרד לשירותי דת כי תושבי יהודה ושומרון הוסרו מהגוף הבוחר, “שכן”, כך כלשונו, “אנו מתייחסים רק ל’ישראל הקטנה'”.

כמה מחברי הוועדה התנגדו למהלך, ובראשם יו”ר הוועדה הדיין הרב דוד לבנון – שאמר בישיבה: “הרבנות הראשית קובעת את הוראותיה בכשרות ובנושאים אחרים הקשורים לענייני הדת גם בשטחי יהודה ושומרון. אין כל סיבה למנוע מהם את האפשרות להיות שותפים בבחירות אלה”.

מהמשרד לשירותי דת נמסר לחרדים 10: “הוועדה לבחירת מועצת הרבנות הראשית עשתה כל שביכולתה לכלול את תושבי יו״ש באסיפה הבוחרת את מועצת הרבנות הראשית. עמדת משרד המשפטים שהוצגה בישיבת הוועדה היא, כי על פי החוק במדינת ישראל אין אפשרות משפטית לכלול באסיפה הבוחרת נציגים תושבי איו״ש.

“למרות העמדה, הוועדה שבה ופנתה למשרד המשפטים על מנת שישקול את עמדתו בשנית, עד כה אין שינוי בעמדתם”.

גורם בכיר במשרד לשירותי דת אמר לחרדים 10, כי לפי עמדת משרד המשפטים, “לא ניתן לאפשר, משפטית, השתתפות של רשויות מהאיזור מאחר ואין החלה ישירה של חוק הרבנות הראשית לישראל על  יו”ש וזאת בשונה מחוק שירותי הדת היהודיים”.

לדבריו, “לצורך כך נדרש תיקון חקיקה של הדין הישראלי באופן שיאפשר את החלת דבר החקיקה על האיזור, כפי שנעשה במקרים אחרים”.

הבכיר מציין כי “בכנסת ה-18 נעשה ניסיון לתקן את חוק הרבנות הראשית ולאפשר במפורש לראשי רשויות מהאזור להשתתף. העמדה המשפטית ושל ועדת השרים הייתה לתמוך בהצעה, אולם ההצעה לא קודמה בסופו של יום”.

הבכיר הוסיף, כי משרד לשירותי דת מנסה לפועל בדרכים שונות לתיקון והכנסת נציגי יו”ש לגוף הבוחר, בתיקון חוק או בהוראת שעה.

גורם במשרד המשפטים משיב בשיחה עם חרדים 10 לאשמה, כי נציג הרב הראשי, הרב דוד  לאו, “ידע על הבעיה בחוק כאשר היה נשיא מועצת הרבנות הראשית, אך לא פעל לתקן את החוק”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ הגיב: “לא יקום ולא יהיה. חוצפה שנושא כזה עולה בכלל אחרי חמישים שנות התיישבות מפוארת. אזרחי ישראל תושבי יהודה ושומרון אינם אזרחים סוג ד’ ולא ניתן להפלות אותם על רקע מקום מגוריהם.

“אפנה בימים הקרובים לראש הממשלה ולשרים הממונים – שר הדתות, שר הביטחון ושרת המשפטים, בדרישה לבצע לאלתר את התיקונים הנדרשים בחוק כדי שתושבי יהודה ושומרון לא יודרו מהליך הבחירה, ולדחות עד אז את הבחירות למועצת הרבנות הראשית. זהו אבסורד שלא ניתן לקבל ואין לי ספק שיתוקן”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות