האם דווקא ‘חביב הקהל’ שלמה חדד יכבוש את עיר המקובלים?

שלמה חדד, אחת הדמויות האהודות בצפת, קיבל כ-4700 קולות, מול כ-7000 לשוחט • אבל אז הוא עוד היה תמים: "סמכתי על הבטחות, לא חלמתי שישקרו לי. היום אני הרבה יותר מפוכח" • מה חושבים לגביו אנשי אליעזר לזר, האם הוא בכיסם? • חדד: "שוחט לא ירוץ. אראה מה קורה במגזר החרדי ואחליט"
ו' טבת התשע"ח / 24.12.2017 15:09

את שלמה חדד הכרתי לראשונה כשהתמודד לראשות העיר צפת בבחירות המקומיות הקודמות. שלטים שנתלו קראו להצביע עבורו, וברחובות עיר המקובלים הוא זכה להרבה מאוד אהדה.

בסופו של יום הוא לא הצליח לקטוף את ראשות העיר. אבל מה הפלא: כשאתה רץ מול ראש עיר חזק ומכהן, אין לך מראש מדי הרבה סיכויים.

ובכל זאת, ההישג שלו הפתיע בכל קנה מידה: כ-4700 קולות, מול כ-7000 לאילן שוחט. בהחלט לא הישג מובן מאליו.

קצת לפני שערכתי איתו את הראיון, נכנסתי לדף הפייסבוק שלו, כדי למשש את הדופק. הנה מה שכותבת שם אשה צפתית: “תודה על בוקר מרגש, על אווירה מדהימה ומיוחדת, היה לנו את הכבוד והעונג להביא את בננו לעלות לתורה ולהניח תפילין
אצלך איש יקר שלמה חדד!”

ויש שם עוד מי שכותב: “מודה לה’ יתברך זכיתי היום ערב ט’ באב לסגור מעגל בבית כנסת אבוהב, מקום הקדוש לדעתי אחרי הכותל המערבי. הייתי תלמידו ה-8 של הרב שלמה חדד בביתו הצנוע בעיר העתיקה. לפני כ-3 שנים בני הבכור בן בנימין מזרחי עבר את אותו טקס המדהים, והיום בני אליאור מזרחי זכה באותה מצווה בהגיעו למצוות. שלמה חדד, תודה, רבה רבה מעומק הלב. מילים לא יתארו את הערכתי ואהבתי אליך. מלאך”.

ככה ב’שלוף’ מצאתי אותם. נדמה כי זה בדיוק מה שמתאר הכי טוב את האיש. אהוב על הבריות. או, כפי שכינו אותו פעם בכתבת מגזין: “חביב הקהל”.

דווקא משום שהוא יהודי טוב, בערב הבחירות הקודמות הוא נטה להאמין לכל מי שהבטיח לו תמיכה. הוא עדיין לא הבין מהי פוליטיקה, איך אנשים משחקים בו, תומכים בו פומבית, רק כדי להיקרא לראש העיר ולקבל תופין או שניים – ואז לבגוד בו ובאמונו. למעלה מארבע שנים חלפו מאז, ונדמה ששלמה חדד מגיע אל מערכת הבחירות שיתקיימו בשנה הבאה הרבה יותר מתוחכם, עם הרבה יותר ניסיון.

במחנה של אליעזר לזר, המתכוון גם הוא להתמודד על ראשות העיר, בטוחים שחדד יעלה על העגלה שלהם וימנע מלהתמודד בעצמו. אבל לא ברור מאיפה להם הביטחון הזה.

תרוץ בעצמך גם הפעם? אני שואלת אותו, והוא משיב בזהירות רבה.

“אני מתכוון לשקול את הצעדים בכל שלב ושלב. כלומר, אם אראה שהחרדים התאגדו למציאות הזויה, לא אתאבד. אבל כמו שאני מתרשם, החרדים היום מפוצלים. ללזר יש הערכה רבה, אבל זה לא מספיק בשביל לזכות בראשות העיר”.

חשוב לו להדגיש שהוא מאוד מעריך את לזר, ש”למרות גילו הצעיר יחסית הצליח בספסלי האופוזיציה לרכוש לעצמו הרבה אהדה”. לכל החלטה שיקבל לזר יהיה, כמובן, משקל מכריע גם מבחינתו הוא, הגם שהוא לא בטוח שצפת בשלה כבר לראש עיר חרדי. “אולי קודם לרכוש שליטה בעוד מערכות עשייה, אולי תפקיד מ”מ מורחב וחזק, כפי שעושים עולי חבר העמים מזה כ-15 שנה, יותר קליטה של עובדים חרדים במערכת, מה שלא ממש קיים היום. אבל טרם הבשלנו לראש עיר חרדי ממש”, הוא סבור.

לדעתו, בבחירות זכתה מפלגת ת’ (דגל התורה פלוס חלק מהחסידויות) בקולות ‘על חשבונו’.

“כל צפת הייתה מלאה בשלטים של ת’ – שלמה חדד. אמנם אני רצתי במסגרת מפלגת ‘נר’, אבל ת’ היו מאד דומיננטים בהסברה, והרבה מאד חילונים חשבו שאני חלק מהמפלגה הזו והצביעו לה, בלי לדעת שהיא לא באמת מייצגת אותי למועצה, אלא רק בתמיכה בי לראשות העיר”.

את ת’ העריכו הסוקרים במנדט אחד, פלוס קצת. בפועל היא זכתה בשני מנדטים, שיתכן ובאו על חשבון מפלגת ‘נר’ של חדד, שקיבלה בסביבות 650 קולות, אך לא עברה את אחוז החסימה – “וזה בזמן שלראשות העיר קיבלתי 4700 קולות”.

הרבה מאוד חילונים הגיעו אליו אחרי הבחירות, אחרי שקלטו שהמפלגה שלו לא עברה את אחוז החסימה, ואמרו לו: הצבענו ת’.

“אנחנו מפלגה ‘תפרנית’, לא משופעת באמצעים, היה לנו משהו כמו 80-90 אלף שקל לשילוט, למפלגתו של אילן שוחט היה למעלה משני מיליון, זה היה משחק לא שווה כוחות”, אומר חדד.

מה גם, שאילן שוחט זכה בתמיכה חרדית מרשימה, שלא ברור אם יזכה לה גם בבחירות הבאות: תמכו בו ש”ס, חב”ד, הבית היהודי (כולל הרב עזרא שינברגר שכיום לא במשחק). “היו הרבה מהלכים ששוחט עשה מול המפלגות החרדיות, על חלק מהם השתיקה יפה”, הוא אומר.

אני מנסה להבין איך מתחלקים הקולות הספרדיים בעיר: יש קהילה גדולה של הרב רפאל כהן, איש ‘כסא רחמים’, ויש את מפלגת ש”ס הרשמית. “‘יחד’ לא היו בבחירות הקודמות, ורוב החרדים תמכו בשוחט. תראי, הסבירו לכולם שאם הם רוצים תקציבים וסיוע במהלך הקדנציה, שלא יילכו נגד ראש עיר מכהן”.

וזה עבד.

אמנם, מול חדד עצמו לא פעלו, בכל זאת הוא היה ידיד של שוחט עד שלושה חודשים לפני הבחירות, עת החליט לרוץ. “עד אז הייתי דוברו של שוחט. היינו בידידות עצומה. הוא הופתע מאד מהמהלך שלי. אני זה שערכתי לו את החופה והקידושין. היינו חברים. אבל החלטתי שצפת לא מנוהלת נכון, אכפת לי מהעיר הזו, ולכן החלטתי לרוץ בעצמי. שוחט היה מזועזע. אתה שלמה חדד עושה לי את זה?!”

במקור, הוא איש תקשורת.  שימש ככתב בסוכנות עיתי”ם, ברדיו קול רגע, ב’יום ליום’, ואפילו בעיתון ‘משפחה’. וגם במקומונים השונים. במשך כ-30 שנה הוא עובד בכיר בעיריית צפת, במגוון תפקידים. 5 שנים כיהן כיו”ר המועצה הדתית.

הוא יליד צפת. כבר בהיותו בן 21 כתב עליו העיתונאי מנחם רהט, אז כתב ‘מעריב, כתבה תחת הכותרת “המאהב של צפת”.

ההורים שלו עלו ארצה מג’רבה ומיד התיישבו בעיר צפת. “אני עצמי התחברתי די מהר ליישוב הוותיק, אני החזן הראשי, חזן בל”ג בעומר, בחגים, אני הרב של בית כנסת אבוהב, אני בעצם הרב הבלתי רשמי של וותיקי הישוב. כל בר מצוה, כל חופה וקידושין, מזמינים אותי. זה סוד הכוח שלי. כמעט 2000 ילדי בר מצווה הכנתי, את רובם אני מחתן, רק שלצערי חלקם עזב את צפת. מה שאומר, שיש לי שגרירים בכל הארץ”.

את כל זה הוא עושה חינם אין כסף. לשם שמים. את פרנסתו עשה בעיתונות, וגם במישור הפוליטי. “התחלתי בעיריית צפת עוד כעוזר של ראש העיר אהרן נחמיאס, תקופה מסוימת שימשתי כקצין הביטחון של העיר, הייתי דוברו של שוחט, בקיצור עשיתי תפקידים מאד מגוונים”.

הוא בן 55, ולמרות הקשר שלו עם המסורתיים בעיר הוא עצמו חרדי. ילדיו מתחנכים במוסדות ‘בית יעקב’ ובישיבות ‘שחורות’. יש לו בן שלומד כעת ב’חברון’. בן אחר, שנישא לפני מספר חודשים, למד ברכסים.

• הילדים שלך נשארו בצפת אחרי שנישאו?

“יש לי שתי בנות שנשארו בצפת, הן מורות. אחת בבית ספר האר”י, והאחת בחב”ד”.

• אז האגדה לפיה נוטשים את צפת, לא נכונה?

“החרדים עוזבים הרבה פחות”.

בת נוספת שלו מתגוררת בבני ברק ומנהלת את מרכז להבה. עוד בת מתגוררת באלעד, והבן שנישא לא מזמן נשאר בצפת ולומד בכולל של יו”ר ש”ס בעיר, רונן גנון.

הנה עוד סוד קסם של חדד. הוא מחובר לכולם: לליטאים, דרך הישיבות ומקומות העבודה של הבנות; לחב”ד; לכסא רחמים (הוא גיס של הרב רפאל כהן), ולש”ס דרך הכולל של הבן, ולא רק.

“שר הדתות דוד אזולאי מתארח אצלי קבוע בשבת של שירת הבקשות, וזו רק דוגמה. כיהנתי כיו”ר מועצה דתית במשך תקופה, והמינוי ניתן לי מטעם ש”ס. אמנם בתקופת כהונתו של אלי ישי בראשות ש”ס, אבל המינוי נעשה על ידי אדם שמזוהה דווקא עם היו”ר הנוכחי אריה דרעי. אני חי טוב עם כולם”.

מי שהריץ אותו במרוץ הקודם לראשות העיר היה דווקא חבר מועצה מסורתי, בשם ניסים ביתאן. “הוא העריך את הכוח שלי ודחף אותי בכל הכוח”.

• באמת חשבת שתנצח ראש עיר מכהן?

“האמת שהאווירה הייתה כזו, ששרר בטחון שזה אפשרי. באתי לא מהתחום הפוליטי, לא היה לי רקע, לא ידעתי אפילו מה זה קלפי. במשך שנים סיקרתי את הבחירות כעיתונאי, אבל לא הבנתי את החשיבות, למשל, של מינוי אנשים חזקים שלך בקלפיות, של עשיית קמפיין. סמכתי על האווירה ברחוב, על הבטחות של אנשים, לא חלמתי שישקרו לי. החיים לימדו אותי שיש מי שרוצים להתקדם, על הגב שלי. היום אני הרבה יותר מפוכח”.

•לא הבנת את כל זה אז?

“לא. היום אני יכול לזהות מי איתי, מי צבוע, מי מחפש משרה. בהתחלה זה נראה מסחרר. כולם מגלים תמיכה, מחמיאים לך”.

• יש לי תחושה שזה מה שקורה כיום ללזר. אנשים מחמיאים לו כי הם נעזרים בקופת הצדקה שלו, והוא מתרגם את זה לתמיכה בקלפי ולא מבין שהדרך ארוכה.

“יכול להיות. תראי, להיבחר לראשות העיר זה לא דבר פשוט. אני מכיר ראש מועצה שנבחר. הוא סיפר לי שנבחר לפי מספר השניצלים שאכל באירועים. הגעת לשמחה, השתתפת, הציבור מכיר טובה. בפרט הציבור בצפת, שזה כמו ישוב קהילתי כזה. אם אדם מכבד אנשים בשמחות ואזכרות – הם יחזירו לו. לא מספיק לתת לאנשים גמ”ח. אני חושב שהמאגר שלי, שהוא חסר תקדים לריצה פעם ראשונה, והוא כולו תוצאה של אנשים שאינם כפויי טובה. הכנתי לבר מצווה חינם, חופות חינם, זה מפעל חיים שלי”.

• אתה חושב ששוחט לא ירוץ?

“עד כמה שאני מעודכן הוא לא ירוץ. אבל קשה לדעת בוודאות. לדעתי, הוא ינסה לשדר עסקים כרגיל עד לשעת האפס, ואז יקפל את הזנב ויגיד החלטתי שלא לרוץ. בדיוק כמו שעשה עם הכנסת, אחרי שנבחר למפלגת ‘ישראל ביתנו’ ופרש מיד אחרי הבחירות, כששב לכהן כראש עיר”.

• ולמה שיעשה את זה? למה שיפרוש? למה שלא יתמודד ויזכה? הוא ראש עיר מכהן.

“תראי, אני קורא את הסקרים ויודע מה המצב, והוא לא לטובתו. אני עוקב אחריו בפייסבוק. היה לו שלב שכשהיה מפרסם פוסט היה מגיע ל-500-700 לייקים, היום בקושי ל-100-120. האווירה ברחוב קשה, עוד לפני הכתבה ב’כאן’. אמנם הוא בונה על החרדים, שאני מאמין שהם יהיו איתו עד הרגע האחרון, ייקחו ממנו מה שאפשר, אבל הפעם תהיה זליגה משמעותית יותר מהפעם שעברה. ואני מאמין שהוא מודע לזה”.

• למה? נראה שש”ס איתו, ג’ בראשות גלבך איתו, נראה שחב”ד תלך איתו, למה שהוא לא ינצח כמו בפעם שעברה?

“שוחט ינצח רק אם יתמכו בו הרבה חרדים. יש הפעם הרבה מאד חילונים שלא יחזרו להצביע לו. הם לא מרוצים מהמצב בעיר. תתפלאי לשמוע שלי יש יותר תמיכה של חילונים מתמיכה חרדית”.

• ומה עם שוקי אוחנה?

“בפעם הקודמת הוא הביא 1800 קולות, ויתכן בהחלט שהוא ירוץ גם הפעם. יתכן שניצור בלוק יחד, הכול תלוי בהתפתחויות. אראה מה קורה לגבי המגזר החרדי, האם באמת יש בלוק, ואז אחליט”.

• לא נראה שהחרדים יצליחו ליצור בלוק אחיד…

“זה נכון שלזר כבר שכר יחצנים, אבל אני מאמין שהוא לא מתכוון לכבוש את ראשות העיר, אלא רוצה להיות האיש החזק בעירייה. סגן. להפגין שרירים כדי לקבל את מה שהוא רוצה. אני אומר את זה בעירבון מוגבל ובזהירות המתבקשת, כי מדובר בהערכות, אבל ככה אני מתרשם. אני לא מאמין שרב חרדי ירצה שראש עיר חרדי מטעמו ינהל את אירוע הכליזמרים, רק לדוגמא”.

• גם אתה חרדי…

“אני מורגל לעבוד עם חילונים ומסורתיים. אני לא חרדי במובן הקלאסי של המילה. אני רב של בית כנסת שהוא לא חרדי”.

•מי הרב שלך?

“אני מתייעץ הרבה עם רבי דוד אבוחצירה וכן עם רבי מאיר מאזוז, שגם תמך בי בכל הכוח בסיבוב הקודם”.

• הגר”מ מאזוז לא תומך בלזר?

“נכון לעכשיו אולי כן, אני חושב שלזר תומך במוסדות כיסא רחמים בצפת. ובכלל, כרגע לדעתי אף אחד לא אומר את האמת. גלבך תומך בשוחט, כי כעת הוא נעזר בו, כל אחד תומך כעת במי שכדאי לו. זה לא אומר שהתמיכה תימשך גם ערב הבחירות”.

• אם הגר”מ מאזוז תומך בך, זה אומר שש”ס נגדך?

“לא, אני מאוד מקורב לשס, אני חבר אישי של שר הדתות שמתארח אצלי כל שנה בשירת הבקשות, אני לא איש יחד ולא איש ש”ס. אני מאד מקורב מאד לרב החדש של בת ים, קבוע כשמגיע לצפת הוא אורח שלנו. ערב הבחירות הקודמות הייתי גם אצל הרבנים הליטאיים, קיבלתי ברכות מהרב קניבסקי ומהרב שטינמן. באמונה שלי, גם אם לא נבחרתי, היה שווה לי לקבל את הברכות. ביקשתי באותה הזדמנות גם ברכות אישיות, עלי, על הילדים והמשפחה, זה היה שווה את הכל”.

בבחירות הקודמות הורו הרבנים הליטאיים לתמוך בו. הגראי”ל שטיינמן זצ”ל אף אמר שמי שבוחר במועמד חילוני, “כפוגם במזבח”. על ה’קול הקורא’ לבחור בו חתמו גם הגר”נ קרליץ, האדמו”ר מנדבורנא, האדמו”ר מקאליב ועוד. זה, לצד מכתבו של ראש ישיבת ‘כסא רחמים’, הגר”מ מאזוז.

• נראה שמה שמייחד אותך הוא שאתה לא רב עם אף אחד…

“ממש ככה. באמת הייתה עלי כתבה בבחירות הקודמות, באחד המקומונים פה, וכותרתה הייתה ‘חביב הקהל’. זו ההגדרה. אני אוהב את כולם. אין לי שונאים כמעט בכלל, אני עושה טובות ועוזר לאנשים, זה מה שמביא לי את האהדה. אני אמנם לא מחלק גמ”חים, אין לי את הכספים, אבל מחלק סיוע, אהבה, עזרה, ברכות…”

הדפס כתבה

10 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בקיצור של כל הכתבה מדובר באיש של אלי ישי
    24/12/2017 21:02
    ירון
  1. בקיצור של כל הכתבה מדובר באיש של אלי ישי

  2. איש אשכולות
    24/12/2017 21:18
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. עלה והצלח איש יקר!! אין ראוי ומתאים ממך!!

  4. הלוואי ויבחר
    24/12/2017 21:27
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. איש אהוב ואהוד ומשפחה נפלאה

  6. כתבה הוגנת ונכונה
    25/12/2017 08:54
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. באמת רק צפת תרוויח מדמות כזאת שתנהל אותה ביושר והגינות

  8. כתבה מדהימה ומיוחדת. הרב שלמה חדד באמת איש אציל ויקר מאוד!
    25/12/2017 14:37
    מוישי לנרנר;
  9. נהנו מכל מילה

  10. היה תמים אז ותמים גם עכשיו
    25/12/2017 18:11
    נחמן
  11. אף חילוני לא התבלבל עם ת’ החילונים בילבלו את שלמה חדד
    אלפי הקולות שקיבל הם בעיקר האופוזיציה החרדית , כלל חסידי, דגל התורה, אור יקר, ופלג הרב רפאל כהן בש”ס, כל הקבוצות האלה במידה וירוץ חרדי אותנטי כמו אליעזר לזר יצביעו באופן גורף ללזר, שלמה חדד לא חרדי ולא חילוני וגם לא ראש עיר

  12. ללא ספק שלמה חדד הוא ראש העיר הבא\, זה הדיבור!!
    26/12/2017 10:12
    אבישי חימוביץ
  13. אין על האיש הזה ביקום, אדם נדיר.

  14. רשמו לעצמיכם: שלמה חדד יבחר ב80% נצחון
    26/12/2017 10:14
    נהוראי לחייאני
  15. יש לו תמיכה חוצה מגזרים ואני שמעתי מלזר בשיחות סגורות שבסופו של יום הוא יתמוך בחדד לא ספק. ואגב גם בלבך מדבר כך בשיחות סגורות.

  16. יוחאי
    26/12/2017 15:13
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  17. רק לזר ינצח

  18. הרב חדד כולנו אחריך
    26/12/2017 21:43
    משה כהן
  19. איש נדיר ויקר אהוב ואוהב.