בישראל נערכים ל’מכה שנייה’ של אובמה: הסיבות לבליץ של נתניהו

על פי ההערכות של גורמי המקצוע בישראל, תיתכן הצבעה נוספת באו"ם שתנסה לקבע פרמטרים להסדר בין ישראל לפלסטינים • לאובמה יש עדיין חלון זמן של ארבעה ימים כדי לפגוע בישראל שוב • לפיד דורש לזמן את נתניהו לוועדת חוץ וביטחון
יוני גרין
כ"ו כסלו התשע"ז / 26.12.2016 09:53

הצעדים החריפים בהם נוקט ראש הממשלה מאז שבת כלפי מדינות שהצביעו נגד ישראל במועצת הביטחון, נובעים ממידע לפיו ממשל אובמה שוקל מהלך נוסף נגד ישראל באו”ם. כך אומר מקור מדיני בכיר.

בישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול הציגו גורמי מקצוע מדיניים חשש לפיו גם ביומו האחרון בבית הלבן עשוי הנשיא אובמה לפגוע בישראל.

לפי הערכת ראש הממשלה, תיתכן הצבעה נוספת במועצת הביטחון בה ייקבעו קווי המתאר הנדרשים להסכם מדיני בין ישראל לפלשתינים – קווי מתאר שיהפכו למודל מדיני לסיום הסכסוך בהקמת מדינה פלשתינית. אפשרות אחרת היא הפיכת העמדות של הקוורטט להחלטות חלוטות של מועצת הביטחון.

מוסדות האו”ם אמנם יוצאים לחופשה עד ה-15 לינואר, אך אובמה מכהן בתפקידו עד ל-20 בינואר – כך שיש לו עדיין חלון זמן של ארבעה ימים בהם עשויה להתקבל החלטה נוספת נגד ישראל.

אנשי המקצוע הציגו חשש נוסף גם מועידת פריז, המתוכננת להתקיים במהלך חודש פברואר, בה יוצג מתווה מדיני פרו-פלשתיני שיתקבל גם הוא כמחייב.

כדי למנוע צעדים כאלה מבצע ראש הממשלה בליץ קיצוני נגד ההחלטה שכבר התקבלה, על מנת להעביר את המסר שהחלטה נוספת ברוח זו תהיה חמורה הרבה יותר.

“ראש הממשלה לא פועל מתוך לחץ אלא בקור רוח ובשיקול דעת, מתוך הבנה שעל מדינת ישראל לצלוח עוד כמה שבועות רגישים”, אומר גורם מדיני בכיר. “הנחת העבודה שהסיפור עוד לא נגמר ולאור המצב הזה הגישה של נתניהו נכונה”.

בינתיים הביקורת משמאל כלפי נתניהו נמשכת גם הבוקר. בפנייה ששיגרו היום (שני) יו”ר מפלגת ‘יש עתיד’, ח”כ יאיר לפיד, ויו”ר הסיעה, ח”כ עפר שלח – לח”כ אבי דיכטר, יו”ר וועדת חוץ ובטחון של הכנסת, הם דרשו לזמן את ראש הממשלה אל הוועדה בהקדם, על מנת לשמוע על המהלכים שבכוונתו להוביל בעקבות החלטת מועצת הביטחון של האו”ם נגד ישראל.

“בעקבות החלטתה של מועצת הביטחון על ההתנחלויות, אנו עדים להידרדרות מסוכנת ביחסי החוץ של ישראל, ובכלל זה עם המעצמות הגדולות בעולם ועם כמה מהטובות שבידידותינו”, כתבו השניים ליו”ר הוועדה. “איננו נכנסים במכתב זה לניתוח התהליכים והצעדים שהובילו להחלטת מועצת הביטחון, החלטה עוינת וקשה לכל הדעות. ואולם לדעתנו חובה לכנס בהקדם האפשרי את מליאת הוועדה ולזמן אליה את ראש הממשלה, שהוא כידוע גם שר החוץ, כדי שהוועדה תוכל לשמוע כיצד הוא מתכוון לטפל במשבר הזה”, הוסיפו.

“ההחלטה של מועצת הביטחון מחייבת אותנו לבנות תוכנית פעולה סדורה, מעשית ויסודית, שתמנע פגיעה בכלכלה הישראלית, בביטחון המדינה וביחסינו הבינלאומיים”, לפיד עצמו הוסיף. “מה שאנחנו צריכים כרגע זה לחזק את יחסי החוץ שלנו, לא להחליש אותם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות