ציר ליצמן-בנט איים: נתניהו עצר עבודות הרכבת בשבת

הנציגים החרדים דרשו לבטל המתווה שהוסכם עם לשכת ראש הממשלה, לפיו שלוש מתוך 20 העבודות של הרכבת יתבצעו בשבת • אחרי שליצמן, הנהנה מתמיכת בנט, שיגר רמזים כי אם העבודות יבוצעו יפרוש - קבע נתניהו: אין עבודות; תוך 72 שעות יובא הנושא להכרעה • לשכתו בהודעה חריפה נגד ישראל כ"ץ: ניסה להביא למשבר מיותר עם החרדים
יוני גרין
כ"ט אב התשע"ו / 02.09.2016 17:38

נמנע משבר קואליציוני חריף: ראש הממשלה נענה לראשי הסיעות החרדיות, שהציגו היום (שישי) דרישה נחרצת לדחות את ההכרעה בעניין העבודות ברכבת ישראל בשבת, ולבטל את שלושת הפרויקטים המתוכננים לשבת, אשר אושרו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לשכת ראש הממשלה קיימה בכל שעות אחר הצהרים של יום שישי מגעים עם הסיעות החרדיות בניסיון למצוא מוצא למשבר.

מי שהוביל את עיקר ההתנגדות לביצוע העבודות בשבת הוא שר הבריאות, שאף שיגר רמזים כי במידה ולשכת ראש הממשלה לא תעצור את ביצוע שלוש העבודות המתוכננות, שלא יופתעו אם הוא ירחיק לכת ויגיש את התפטרותו מן הממשלה.

נזכיר, כי יו”ר הבית היהודי נפתלי בנט, שכרת ברית עם השר ליצמן, הצטרף השבוע לדרישה החרדית נגד ביצוע עבודות בשבת שאינן פיקוח נפש, ומגבה את שר הבריאות.

בהודעה חריפה ששיגרה לשכת ראש הממשלה, ממש לפני כניסת השבת, אשר כוונה בעיקר נגד השר ישראל כ”ץ, נאמר:

“ראש הממשלה הנחה להשהות את העבודות ברכבת בשבת הקרובה ותוך 72 שעות להביא את הנושא להכרעה. ראש הממשלה קיבל החלטה זו אחר שהתקבלו דיווחים סותרים ממשרד התחבורה על נחיצות העבודות בשבת, סתירות שיצרו משבר אמון חריף עם השר ישראל כ”ץ.

“רק לפני חודש נפגש כ”ץ עם ראשי הסיעות החרדיות והבטיח להם שלא יבוצעו עבודות כלשהן בשבת. זמן קצר לאחר מכן, אחר שכ”ץ נכשל בניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד, הדהים שר התחבורה את ראשי הסיעות החרדיות כשנתן הנחיות לבצע עשרות עבודות בשבת.

“כ”ץ טען שהכרחי לבצע את העבודות בשבת ולא בימי חול כדי לא להפריע לתנועה.

“אך טענה זו נסתרת על-ידי עובדה שכ”ץ הסתיר ממשרד ראש הממשלה, שהוא עומד להשבית בקרוב את תנועת הרכבות לשמונה ימים רצופים, לרבות בימי חול. השבתה זו צפויה ליצור עומסי תנועה רבים ולפגוע קשות בציבור הנוסעים, לרבות בנסיעות החיילים.

“ביום רביעי האחרון הודיע מנכ”ל הרכבת בועז צפריר ש-17 מתוך 20 העבודות בשבת ניתנות לדחייה, ואילו היום נדהמו משרד ראש הממשלה והסיעות החרדיות לגלות כי השר כ”ץ הורה לבצע את כל 20 העבודות דווקא בשבת.

“אין דרך להבין את פעולותיו של כ”ץ אלא כניסיון מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים כדי לערער את יציבות הממשלה”, נאמר בהודעה. “ככל הנראה, כ”ץ מנסה לצבור נקודות בקרב הציבור הרחב שאינו מצוי בפרטים על-ידי חילול שבת שייצור משבר עם החרדים.

“השר כ”ץ מעצים את המשבר שהוא יצר במו ידיו”.

נזכיר, כי אתמול החליטה לשכת ראש הממשלה לדחות 17 מתוך 20 עבודות הרכבת שתוכננו בשבת, לאחר קבלת חוות הדעת המקצועית של רכבת ישראל, שלפיה דחיית 17 מתוך 20 העבודות לא תהווה כל סכנה – אולם ראשי הסיעות המתנגדים גם לכך, שלחו היום לראש הסגל של לשכת ראש הממשלה, יואב הורביץ, חוות דעת שנוסחה בידי מהנדסים וגורמי מקצוע נוספים, לפיה שלוש העבודות המתוכננות אינן בגדר “פיקוח נפש”.

 גם הרבנים הראשיים הצטרפו לדרישה לבטל את כל עבודות הרכבת בשבת הקרובה, זאת בהתאם לחוות הדעת שהציגו הנציגים החרדים.

הרב הראשי לישראל, הגר”ד לאו, הודיע מכתב לשר הבריאות יעקב ליצמן כי לפי הנתונים שהוצגו לרבנות הראשית, אין חשש לפיקוח נפש הדוחה שבת בעבודות שהנהלת הרכבת מתעקשת לבצע. עמדתו של הרב לאו מצטרפת לעמדתו של הראשון לציון הרב יצחק יוסף בנושא.

ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה יואב הורביץ פנה אמש למנכ”ל הרכבת בועז צפריר וביקש ממנו לפעול לכך שלא ייגרם נזק לציבור הנוסעים כתוצאה מדחיית 17  עבודות הרכבת. בהודעה מלשכת ראש הממשלה נמסר כי צפריר השיב שהוא ייערך כך שהנזק יהיה מינימלי – אם בכלל.

באופוזיציה הגיבו בזעם על ההחלטה לדחות את 17 העבודות, וטענו כי הדבר יוביל לשיבושים ברכבת לפני ואחרי כניסת השבת.

מפלגת יש עתיד הגיבה: “ממשלת ישראל ממשיכה לעשות פוליטיקה על גבם של החיילים”.

גם במחנה הציוני מיהרו לגנות וטענו כי ציבור החיילים ייפגע מההחלטה על דחיית העבודות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות