מפת המוות: “ילדים חולים בחיפה ויונה יהב עסוק ב’לא’ למיכי אלפר?”

דו"ח שפורסם השבוע על זיהום האוויר והתחלואה הקשה בקרב תושבי חיפה, רשם פרק נוסף במלחמה בין ראש העיר ותנועת דגל התורה • מיכי אלפר דרש לדחות את סדר היום השוטף כדי לדון ב'מפת המוות', אבל ראש העיר התנגד • את החשבון סגר הנציג של דגל התורה, בנאום חריף שנשא בטקס לרגל כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש • גם להאזנה
ל' סיון התשע"ו / 06.07.2016 19:06

מלחמת המפרץ המתחוללת בעיר חיפה מזה שבועות, ממשיכה לייצר כותרות ולמשוך אש.

בעוד כותרות העיתונות המקומית מתמקדות בזיהום האוויר הקשה ממנו סובלת העיר, תוך גילויי תחלואה בקרב תושבים, כותרות העיתונות החרדית מדווחים מזה חודשים על קרבות הניטשים בין מי שאמור להתמנות לסגן ראש העיר, מיכי אלפר (“על פי חוק, אני מכהן כבר כסגן”) לבין ראש העיר יונה יהב.

יהב טוען כי אינו מוכן למנות את הנציג של דגל התורה, משום שהוא ‘לא מסתדר עם אלפר’ ודורש: תבחרו נציג אחר.

‘דגל התורה’, מצידה, אינה מוכנה להעניש נציג, שכל חטאו הוא: עבד יתר על המידה ולא הסכים ‘ליישר קו’. לטענת בכירים בדגל (השומרים אמונים לנציג), “אילו היה אלפר מיישר קו עם הראיס, מזמן היה סגן – ובשכר. אבל מיכי בא לעבוד, הגיע לעשות למען הציבור שבחר בו. הוא לא אחד שניתן לקנות בהבטחות שווא”.

הבכירים מטיחים: “בזמן שילדים חולים מזיהום, ראש העיר מתעסק בתככים, ובלהגיד ‘לא’ למיכי אלפר. כאילו זהו סלע קיומה של העיר חיפה, וזהו המזור לכל תחלואיה”.

אל מעבה הסכסוך הזה נכנסו גורמים רבים במערכת הארצית, ובראשם שר הבריאות יעקב ליצמן, פטרונו של הסגן הקודם אריה בליטנטל, ויו”ר ועדת הכספים משה גפני, פטרונו של אלפר.

משאים ומתנים קמו ונפלו. עד כה ללא כל תוצאה.

 •

 לכאורה, שום דבר מיוחד לא התחדש השבוע בפרשה הסבוכה הזו.

ובכל זאת, קרו כמה דברים.

האחד – ניסיונות ‘מלמעלה’ לשים קץ לסאגה המבישה. כתוצאה מניסיונות אלו, יש עיתונאים שהבינו כי השלום המיוחל עומד או-טו-טו להגיע, מה שכמובן לא קרה בפועל, באשר אלפר עצמו נחוש שלא להפוך ל’יסמן’ של אף גורם פוליטי שאינו קשור לתנועת דגל התורה, גם לא של ראש העיר עצמו. עבודה משותפת – כן. ציות עיוור – לא.

הדבר השני והמזעזע, הוא דו”ח שפורסם השבוע על זיהום האוויר והתחלואה הקשה בקרב תושבי חיפה. פרסום הדו”ח עורר דאגה עמוקה בקרב תושבי אזור המפרץ, ותושבי חיפה בתוכם.

מפרץ חיפהצילום: Yossi Zamir / Flash90

לפי הדו”ח, שפורסם בכתב עת יוקרתי בינלאומי, הוצגו מפות המתארות בדיוק באילו אזורים התגלו מקרי סרטן רבים יותר מהרגיל, בעיקר מקרים של סרטן הריאות וסרטן מסוג לימפומה (לא הודג’קין). האזורים כולם – בחיפה והקריות.

במשרד הבריאות בישראל קבעו כבר מזמן שיש קשר בין תחלואת הסרטן באזור מפרץ חיפה לבין זיהום האוויר באזור, זיהום שמיוצר במפעלי התעשייה הפטרוכימית שמרכזה באזור המפרץ.

בעקבות פרסום הדו”ח פנה מיכי אלפר אל ראש העיר ולחברי מועצת העיר, במכתב:

“לכבוד ראש העיריה מר יונה יהב וחברי מועצת העיר

נכבדיי, כמו כולכם, ראיתי הבוקר את הדו”ח המזעזע שפורסם בנושא זיהום האוויר והתחלואה הקשה בקרב תושבי חיפה. אני בטוח ש’מפת המוות’ המלמדת על שיעורי התחלואה הגבוהים בקרב תושבי עירנו, מדירה שינה גם מעינכם.

אדוני ראש העיר, האחריות מונחת לפתחנו. לא נוכל לחמוק ממנה. חובתנו בשעה כל כך קשה לעיר ולתושבים לגלות מנהיגות ואחריות ולהביא פתרונות שיסלקו את מלאך המוות מהעיר שלנו. אם לא נקיים דיון מעמיק ונקבל החלטות אופרטיביות כיצד להתמודד עם המוות שעולה בחלונינו לא נוכל לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה.

היום, תתכנס ישיבת המועצה לדון בשלל נושאים העומדים על הפרק. אדוני ראש העיר, לדיון זה אין מקום. השעה היא שעת חירום. אם אנחנו קברניטי העיר, לא נכיר בגודל השעה ולא ננוח ולא נשקוט עד שנפתור את התופעה הארורה הזו שמאיימת על חיינו ועל חיי ילדינו, יוטל עלינו כתם נורא לדורי דורות.

איך נוכל לעסוק בנושאים בירוקרטים כשהמחלקה האונקולוגית בבית החולים רמב”ם הולכת ומתמלאת בילדים קטנים שמשלמים את מחיר ההחלטות השגויות של עיריית חיפה והגורמים הנוגעים בדבר.

חכמינו ז”ל לימדו אותנו כי כל המציל נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא. כאן מדובר במאות נפשות, מאות עולמות. בתקווה ותפילה שלא נהיה בוכים על לשעבר.

מיכי אלפר”.

 דרישתו של אלפר לדחות את סדר היום ה’שוטף’ והשגרתי כדי לדון בנושא הבוער באמת – נדחתה. לדברי מקורבים, ראש העיר יונה יהב אף הטיח באלפר כי שנים לא עסק בזיהום האוויר. “מה קרה כעת?” שאל.

יונה יהביונה יהב. צילום:Flash90

אלפר, מצידו, לא נשאר חייב.

“כאשר נוכחנו במועצת העיר לראות שהחלטות שמתקבלות במועצה ומסמכים שמוצגים בפנינו אינם ערובה לביצוע והפרתם הופכת להיות דבר של מה בכך על ידך , אנו החברים איבדנו את האמון שנתנו לך בטיפול במשבר זיהום האוויר, החלטתי להעלות את נושא זיהום האוויר לסדר היום”.

השלב הבא במלחמת המפרץ נרשם באירוע שנערך לרגל כניסתו לתפקיד של המנכ”ל החדש, גדי מרגלית. אלפר ניצל את ההזדמנות ונשא נאום חריף, במהלכו הטיח ‘כתב אישום’ בראש העיר, שסירב להקצות דיון בנושא – אך לא נמלט מהצלפותיו של אלפר.

“אני רוצה לנצל את ההזדמנות שניתנה לי כדי לברך את המנכ”ל הנכנס גדי מרגלית, אני מאחל לך הצלחה.

“חז”ל אומרים, טוב שם טוב משמן טוב, שמך הולך לפניך ואני בטוח שתהווה בשורה לעיר הזאת.

“הזכרנו פה היום את נושא זיהום האוויר, אני חושב גדי שצריך לקחת את הנושא הזה לטיפול ברצינות. העובדה שאני מעלה את זה היום אולי קשורה לעובדה שאני פחות נותן אמון בהחלטות שמתקבלות פה, ואמירות של מי שעומד בראש המועצה. גם בהסכם כתוב וחתום.

“המועצה הזאת קיבלה החלטה למנות אותי לתפקיד סגן, שהתקבלה בישיבת המועצה הראשונה שהתכנסה כאן. ואכן, מוניתי לתפקיד הזה. על פי חוות דעת שקיבלתי מגורמים משפטיים במשרד הפנים ומעורכי דין שהתייעצנו איתם – נכנסתי לתפקיד.

“על פי חוק אני מכהן כסגן, יכול להיות שלא בשכר, נבדוק את זה במסגרת עתירה מיידית שנגיש, אבל המקום בו אדם יושב – לא קובע את מעמדו. אני יושב כאן, אני אמשיך לייצג את הציבור ששלח אותי ואני אעשה את זה נאמנה, כפי שעשיתי עד היום, גם אם אני משלם על כך מחיר, אני משלם אותו בכבוד.

“אני מייצג את ציבור התושבים מול עיריית חיפה, אם מישהו ביקש שאעשה את זה הפוך ובניגוד לצרכים של התושבים, אני לא מחליף את זה בשום דבר, בשום תפקיד, אני אמשיך לייצג אותו נאמנה. תודה רבה”.

ומה הלאה?

בינתיים, גם אלפר אינו מרים ידיים. הוא כבר פנה אל ח”כ משה גפני שהבטיח לסייע בנושא המזוהם, תרתי משמע.

גפניצילום: Hadas Parush/Flash90

 בדעת גפני לדרוש דיון במליאת הכנסת שיוקדש כולו לנושא זיהום המפרץ. שקט, לא יהיה ליונה יהב ולו אף ליום אחד.

ככה זה כשאתה מכריז מלחמה על הראש של נציג של משה גפני.

מלשכת ראש העיר יונה יהב נמסר בתגובה:

“ראש העיר שמח שמר אלפר ודגל התורה החלו לגלות התעניינות בנושא זיהום האוויר בחיפה.

“בעניין הפרסום האחרון של מפת זיהום האוויר: הנתונים שפורסמו בירחון המדעי מדאיגים מאוד, והם מחזקים את קריאתנו התקיפה למשרדי הממשלה הרלוונטיים להמשיך לפעול לסילוק גורמים מזהמים מהמפרץ, אשר חלקם הגדול בבעלות המדינה.

“בניגוד למצטייר באחדים מכלי התקשורת החרדיים, ראש העיר אמר את דברו בעניין מר אלפר ומאז איננו מתעסק בנושא. אכן לא מדובר בסלע קיומה של חיפה ומוטב שגם בדגל התורה יפנימו את זה…

“העיסוק המפתיע של אלפר בענייני סביבה לאחר 7.5 שנות חברות במועצה, מעיד בעיקר על פאניקה וחוסר אונים. אם זה לא היה מדאיג כל כך, זה וודאי היה מצחיק”.

מלשכת שר הבריאות נמסר: “הנתונים שפורסמו במחקר, מוכרים למשרד הבריאות ולמשרד להגנת הסביבה והועברו לצוות המקצועי שבודק אותם בימים אלה לאשורם. לצערנו מי שבחר להדליפם קודם שנבדקו ואובחנו, גרם לבלבול מיותר ולחשש שאינו מוצדק בקרב התושבים. על פי בחינה שאינה סופית ניתן לומר שחלק גדול מהנתונים שפורסמו אינם מאוששים דיים וכלל לא סופיים.

“הוועדה שבודקת את הנתונים תפרסם מסקנותיה בקרוב. לא אתן שיטייחו שום נתון ולא נסתיר כל מידע בנושא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות