מצעד הכסף: דן גרטלר ולוי לבייב ברשימת 25 הישראלים הכי עשירים בעולם

האנשים האלה אינם דומים אחד לשני: חלקם צעירים מאוד, אחרים מבוגרים. רובם גברים יהודים, חלקם הגדול אשכנזים. חלק מהם נולד אל תוך עושר משפחתי, רובם עשו אותו במו ידיהם • אבל דבר אחד משותף לכולם: הם מככבים ברשימת 25 הישראלים היקרים בתבל של מעריב • ויש ביניהם רק שני חרדים • וכמה שווה הישראלי הכי עשיר בעולם?
אבי כץ
ה' אייר התשע"ו / 12.05.2016 23:25

הישראלים הכי עשירים אינם דומים אלה לאלה: חלקם נולד מחוץ לישראל, בלוב, בצרפת, במצרים, במרוקו, באוזבקיסטן. רובם נולדו בארץ. מי מביניהם שאינם גרים בישראל שומרים על זיקה לארץ. חלקם צעירים מאוד, אחרים מבוגרים. רובם גברים יהודים, חלקם הגדול אשכנזים. חלקם נולדו אל תוך עושר משפחתי, רובם עשו אותו בעצמם, בניגוד לכל הסיכויים.

המשותף לכולם שהם מככבים ברשימת 25 הישראלים העשירים בעולם שמציג ‘מעריב’ לכבוד יום העצמאות.

לפי הרשימה, אותה כתבה העיתונאית שרה ליבוביץ-דר, הישראלי העשיר ביותר בעולם, עם 16 מיליארד דולר, הוא פטריק דרהי, בן 52. הגיע לישראל לפני שבע שנים, כשרכש מניות בחברת ‘הוט’. הוא נולד במרוקו, גדל בצרפת ולמד הנדסה בפריז.

בתחילת שנות ה־90 רכש חברות כבלים בפרובנס ומשם המשיך הלאה לחברות כבלים באירופה עם מיליון לקוחות. בישראל הוא גם הבעלים של ערוץ החדשות i24 NEWS. העסקים בישראל היטיבו עם דרהי: הוא רכש דירה בשדרות רוטשילד בתל אביב וב־2015 משך מ”הוט” דמי ניהול בסכום של 60 מיליון שקלים.

עוד ברשימה: אייל עופר, סטף ורטהיימר, ארנון מילצ’ן, ועידן עופר. הטייקון יצחק תשובה, אם התעניינתם, ממוקם במקום ה-10 עם 2.7 מיליארד דולר.

רק שני חרדים ישראלים נמצאים ברשימה: דן גרטלר ולוי לבייב.

דן גרטלר ממוקם במקום ה-22 ברשימת עשירי ישראל, עם 1.2 מיליארד דולר. “גרטלר, בן 43, הוא חרדי תושב בני ברק, יהלומן ובן למשפחת יהלומנים”, נכתב עליו. “סבו, משה שניצר, היה נשיא בורסת היהלומים. היום הוא פעיל בעיקר בקונגו. בבעלותו עשרות מכרות יהלומים, נחושת וקובלט.

“על פי דוח של ועדת הקדמה האפריקאית, גרטלר, שקיבל את המכרות במחיר מוזל, גרם לקונגו הפסד הכנסות בשווי של יותר מ־700 מיליון דולר. עסקיו במדינה האפריקאית גרמו לקרן המטבע הבינלאומית להפסיק את תמיכתה במדינה. גרטלר טען שהשקיע בקונגו בתקופה שבה אנשי עסקים מערביים התרחקו ממנה”.

שלושה מקומות אחריו ממוקם לוי לבייב, עם 1 מיליארד דולר – שסוגר את הרשימה היוקרתית. “לבייב, בן 59, נולד באוזבקיסטן. הוא התחיל את הקריירה שלו כמלטש יהלומים בגיל 16”, נכתב עליו. “אחרי שירות ברבנות הצבאית, הקים חברה לסחר ביהלומים השולטת במכרות ברוסיה ובאפריקה.

“ב־1996 רכש את גרעין השליטה באפריקה ישראל. 12 שנים אחר כך, עם הפסד של כחמישה מיליארד שקל, הגיע לבייב להסדר חוב שכלל תספורת של כמיליארד שקל.

“ללבייב עסקים נוספים: הוא שותף ב’קמור’, יבואנית רכב, וב’גוטקס’. בשנים האחרונות הוא מתגורר לסירוגין בלונדון ובישראל. לא אחת כשהוא שוהה בישראל אפשר לראות אותו צועד בחוף הים בתל אביב בשעת בוקר מוקדמת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות