הגר”ד לאו נקם בראשל”צ: הרב איגרא נבחר לדיין בית הדין הגדול

הקרע בין הראשל"צ הגר"י יוסף לגר"ד לאו על רקע בחירתו הצפויה של איש ש״ס משה דגן למנכ״ל הרבנות הראשית, הוביל לפיצול הכוח החרדי • הרב לאו תמך בגוש הדתי-חילוני, ולאחר דיון ממושך בוועדה למינוי דיינים מונה הגאון רבי אליעזר איגרא לדיין קבוע בבית הדין הגדול, ברוב של 7 מול 9 • בציונות הדתית חוגגים: "העמדנו דיין משכמו ומעלה"
יוני גרין
כ"ד ניסן התשע"ו / 02.05.2016 18:22

הגאון רבי אליעזר איגרא נבחר אחר הצהרים (שני), בתום דיון ממושך בוועדה למינוי דיינים, לדיין בבית הדין הגדול, ברוב של שבעה חברים מתוך תשעה. החברים החרדים בוועדה נמנעו בהצבעה.

בחירתו של הרב איגרא יצאה לפועל בעקבות הקרע החריף בין הראשל”צ הגר”י יוסף והגר”ד לאו – על רקע בחירתו הצפויה של איש ש״ס משה דגן לתפקיד מנכ״ל הרבנות הראשית, בניגוד לעמדתו החריפה של הרב הראשי האשכנזי.

הערב הגיעה שעת הנקמה של הרב לאו. הוא פרש מהגוש החרדי והצטרף לגוש הציוני דתי-חילוני, תוך שהוא מעניק את הקול השביעי הנדרש למען בחירתו של הרב איגרא.

לחרדים 10 נודע, כי בערב החג התקיימה שיחה קשה בין שני הרבנים הראשים – שהסתיימה באווירת משבר.

הבחירה ברב איגרא, הנמנה על הציונות הדתית, התבצעה משום שהיה הכרח למנות בדיון לפחות דיין אחד, בשל הוראת שופטי בג”צ שקבעו כי על הוועדה למינוי דיינים להתכנס כדי למלא את החוסר הקיים במצבת הדיינים בבית הדין הגדול.

וכך, לאחר דיון ממושך, שארך מספר שעות, במהלכו נרשמו בוועדה חילוקי דעות קשים סביב מינוי הדיינים לבית הדין הגדול ובית הדין האזורי, הוחלט למנות רק דיין אחד – הרב אליעזר איגרא ששימש עד כה כדיין זמני ומונה כעת לדיין קבוע ולחבר הוועדה למינוי דיינים, מה שמעניק לציבור הדתי לאומי אצבע נוספת בוועדה.

בכוונת הוועדה למינוי דיינים להמשיך את דיוניה בימים הקרובים ולמנות שישה דיינים נוספים, שניים ספרדים, שניים אשכנזים ושניים נוספים המשתייכים לציבור הדתי לאומי, ועוד ארבעה דיינים לבית הדין האיזורי.

בבית היהודי טוענים כי מדובר בהישג גדול לציונות הדתית ומפלה לציבור החרדי.

שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה לאחר הדיון: “”אני שמחה וגאה בבחירתו של הרב איגרא לדיין בביה”ד הגדול. הרב איגרא מכהן כאב בי”ד שנים רבות, ידוע במסירותו וסבלנותו. אני סמוכה ובטוחה שמינויו יהווה חיזוק אמיתי לכוחו של ביה”ד הגדול בסיוע בסגירת תיקים קשים.

“תקוותי היא כי במהלך השבוע הקרוב, תוך הידברות, נגיע להסכמות ונבחר עוד ששה דיינים, לבית הדין הגדול ועוד ארבעה דיינים לבית הדין האיזורי”, הוסיפה שקד.

יו”ר סיעת הבית היהודי ח”כ שולי מועלם רפאלי: “הרב אליעזר איגרא הוכיח בפסיקותיו חריפות מחשבה וידע נרחב לצד רגישות כלפי המורכבויות שבחברה מתוך אנושיות ואהבת הבריות. נוספת לכך היא העובדה כי הוא מחובר לתורת ארץ ישראל. ללא ספק הציונות הדתית העמידה דיין משכמו ומעלה שיחזק את הכוחות הקיימים בבית הדין הגדול”.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן שוחח עם הרב איגרא שמונה לבית הדין הגדול ובירך אותו על מינויו: “אני מאחל לך הצלחה רבה ומקווה שתמשיך בפעלך למען מתדייני בתי הדין הרבניים כפי שעשית עד היום”.

מוקדם יותר אמר סגן השר בן דהן – שכיהן במשך 21 שנים כמנהל בתי הדין –  על המינוי: “הרב איגרא הוא אב בית דין ותיק שמיום שהתמנה לדיין בבאר-שבע עבר לגור בדרום כדי לחזק את הנגב. אני בטוח שמינויו יחזק את בית הדין הגדול, מסירותו לנשים ולמתדייני בתי הדין תסייע בפתרון התיקים הקשים ביותר המונחים לפתחו של בית הדין הגדול”.

הדפס כתבה