מחקר מרתק: רוצים לזהות מי חבר אמיתי שלכם? פשוט ספרו לו בדיחה

אתם רוצים לדעת מי חבר שלכם ומי עושה את עצמו? ספרו לו בדיחה והקשיבו לצחוק שלו • חוקרים גילו: אנשים שהיו חברים של האדם שסיפר את הבדיחה צחקו בפה מלא, האחרים ציחקקו מתוך נימוס
אליעזר היון
כ"ג ניסן התשע"ו / 01.05.2016 18:30

אתם משוכנעים שכל החברים שלכם באמת אוהבים אתכם?

חוקרים שערכו מחקר חדש שנערך באוניברסיטת UCLA בקליפורניה וצוטט בעיתון ‘ידיעות  אחרונות’ טוענים כי ניתן לבדוק זאת בעזרת ניסוי מעניין.

על פי החוקרים, עליכם לנקוט בפעולות הבאות: בפעם הבאה שתספרו בדיחה בנוכחות כמה בני אדם, הקליטו את הצחוקים של הנוכחים. אם תקשיבו להם היטב, תוכלו לגלות מי מהם הוא חבר אמיתי שלכם, שצחק בקול רם, מי ידיד או מכר שציחקק בקושי, ומי מתייחס אליכם כאל זרים גמורים ולא טרח אפילו לגחך.

במחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי ‘רשומות האקדמיה הלאומית למדעים של ארה”ב’, הקליטו פרופ’ גרג בריאנט, מהמחלקה ללימודי תקשורת באוניברסיטת לוס־אנג’לס, והאנתרופולוג הביולוגי ד”ר דניאל פסלר 48 קטעי צחוק של 24 בני אדם מכל הלאומים — מאפריקה, אירופה, אסיה ואמריקה.

החוקרים גילו, כי אנשים שהיו חברים של האדם שסיפר את הבדיחה צחקו בפה מלא, ואילו האחרים, שלא היו חברים, בקושי ציחקקו מתוך נימוס.

אבל החוקרים התקדמו עם הניסוי עוד צעד קדימה: הם לקחו את ההקלטות והשמיעו אותם ל־996 בני אדם – אפריקאים בגאנה, אירופאים, אסיאתים, צפון אמריקאים ואמריקאים־לטינים.

התברר כי 61 אחוז מבין הנשאלים ידעו לזהות איזה צחוק הוא של חבר אמיתי ואיזה צחוק הוא של מכר או של אדם זר. מכאן הסיקו החוקרים שהצחוק עצמו הוא אמנם אוניברסלי, אבל רוב בני האדם, מכל התרבויות והלאומים, הצליחו לפרש נכון אם מדובר בצחוק של חבר אמת או בצחוק של נימוס.

אבל בתוך כך, ולגמרי במקרה, עלו החוקרים על ממצא נוסף: מבין הגברים שהאזינו לבדיחה, מחצית מאלה שצחקו צחוק אמיתי היו חברי אמת של מספר הבדיחה. אבל בקרב נשים, 80 אחוז מהן צחקו במלוא הפה למשמע בדיחה, גם אם המספר או המספרת של הבדיחה לא היו חברים אמיתיים שלהן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות