שוב שחיתות בש”ס? מקורבים עברו מבחני ‘כושר’ סבוכים במהירות

לפחות שלושה מקורבים לאישים בש"ס וללשכת הראשל"צ הגר"י יוסף עברו מבחנים סבוכים לרבנות במהירות שיא ובקלות - למרות שלא עזבו את עבודתם ועיסוקיהם לצורך לימודים • גורם במשרד המשפטים: "תהיה חקירה משטרתית בעניין הזה" • הרבנות: חברה חיצונית בודקת את הבחינות
חיים טוויל
ז' אדר ב' התשע"ו / 17.03.2016 10:28

פרקליטות המדינה בוחנת בימים אלה תלונה נגד גורמים ברבנות הראשית, בחשד כי אנשים מקורבים לגורמים פוליטיים בש”ס וללשכת הראשל”צ הגר”י יוסף עברו מבחני הסמכה לרבנות באופן לא כשר. כך מדווח העיתונאי יהודה שליזנגר ב’ישראל היום’.

על מנת להפוך באופן רשמי לרב בישראל יש צורך לעבור כמה בחינות. למעמד של רב שכונה יש לעבור שישה מבחנים, ולמעמד רב עיר לא פחות מ־12 מבחנים. מדובר במבחנים קשים במיוחד, הדורשים לימוד של כמה שנים.

לפי הדיווח של שליזינגר, לאחרונה התעורר חשדם של גורמי משפט ברבנות הראשית, לפיו מקורבים לגורמים פוליטיים בש”ס עברו את מבחני ההסמכה לרבנות בצורה תמוהה ביותר, המעלה שאלות לגבי כשרות המבחנים או אופן בדיקתם.

מה שחיזק את החשדות של אותם גורמים היתה העובדה כי בקדנציה הקודמת – בה עמדו אנשי הבית היהודי בראש המשרד, נוסח מכרז שבכוונתו היה להוציא את כל הבחינות לרבנות מידי הרבנות הראשית לידיים חיצוניות. אלא שבקדנציה הנוכחית ניתנה הוראה לשנות את תנאי המכרז, כך שחברה חיצונית תארגן את הבחינות ותערוך אותן – אך בדיקתן תישאר בידי הרבנות הראשית.

החשדות מתרכזים בבנו של רב בכיר מהצפון, המזוהה עם ש”ס, נגד פעיל ש”ס מוכר מראשון לציון – וגם נגד אחד ממקורביו של הראשל”צ.

על פי החשד, הם עברו את מבחני ההסמכה וזכו לתעודת ‘כושר’ לרב, בדרך לא כשרה. אחד מהם עבר בהצטיינות בתוך פחות משנתיים יותר מעשרה מבחנים קשים במיוחד, כאשר בדרך כלל הנבחנים מקדישים יותר מחמש שנים ללימודים כדי לצלוח אותם.

מה שעורר את חשדם של הגורמים המשפטיים הוא העובדה כי לא מדובר באנשים שעזבו את עיסוקיהם ופרנסתם והתרכזו רק בלימודים למבחנים.

גורם המעורה בפרשה אמר ל’ישראל היום’: “גם אם אתה עוזב את העבודה ואת כל עיסוקיך, אין סיכוי בעולם שאפשר לעבור בתוך שנה וחצי-שנתיים מבחנים כאלה. אין שאלה. זה בלתי אפשרי”.

יצחק יוסףYaakov Naumi/Flash90

הוא  הוסיף: “בן אדם שמסייע לרב, אדם שמנהל מועצה דתית, לא יושב ולומד כל היום למבחן. גם אם הוא גאון עולם והיה עוזב את כל מה שהוא עושה, הוא לא מסיים את זה בשנתיים. אין לזה אח ורע בעולם. יש לא מעט תלונות על זיופים ושיבוש של המבחן. החשד הוא שמשהו לא כשר נעשה בבדיקות המבחנים. עכשיו זה ייבדק”.

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה ל’ישראל היום’: “הפנייה מצויה בבחינה, תוך עדכונם השוטף של פרקליט המדינה ושל יועמ”ש הרבנות הראשית”. גורם המעורב בנושא במשרד המשפטים אמר: “תהיה חקירה משטרתית בעניין הזה. חד-משמעית”.

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: “מערך הבחינות ברבנות הראשית לישראל מנהל יותר מ-6,000 בחינות בשנה, אשר נערכות על פי כל כללי המנהל התקין, כאשר כל בחינה נבדקת על ידי שני בודקים שונים חיצוניים בלתי תלויים מבלי שהם יודעים את זהות הנבחן. אנו לא רשאים להתייחס לנבחן זה או אחר מפאת צנעת הפרט, אך נדגיש כי אין מגבלה לכמות הבחינות (חלקי בחינות) שיכול נבחן להיבחן במועד מסוים.

“לא ידוע לנו על מכתב שיצא על ידי היועמ”ש או כל גורם אחר. המכרז לניהול מערך הבחינות (אשר בו זכתה לא מכבר חברת מרמנת) על ידי חברה חיצונית לא שונה, אלא הופעל ביחס לחלק מהליך הבחינות עד העברת מחברות הבחינה לבודקים. ההליך המרכזי לווה על ידי המחלקה המשפטית וחשבות המשרד לשירותי דת על פי חוק”.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ואת מי שצריך להעביר לא מעבירים
    17/03/2016 10:47
    טילי
  1. ויש אנשים שיושבים בכוללים שנים ולומדים למבחנים של רבנות ודיינות
    ובגלל שאין להם מישהו קרוב מבפנים לא מעבירים אותם את השלבים הקריטיים ומונעים מהם לקבל תעודה. עולם השקר

  2. שוב שחיתות בש'ס? ומה עם הרבנות?יש כסת'ח?
    17/03/2016 11:30
    משה
  3. במפלגה הזאת כנראה עומדים בתור להכנס לבית הסוהר–לא קרה בתולדות ישראל שכ’כ הרבה עסקנים מעדה ומפלגה אחת הואשמו בפלילים-כנראה שהם הם מאד ראויים להיות פרנסים על הציבור–כי יש קופת שרצים אחריהם–הבעיה היא שיש קופה לפניהם.
    אגב מה התימה על ש’ס ולא על הרבנות? הם שולטים שם כעת.

  4. שוחד וש
    17/03/2016 12:07
    עוקב
  5. שוחד וש”ס תמיד ביחד.

  6. http://hacohen.goop.co.il
    17/03/2016 14:19
    מיכאל הכהן אל חדד
  7. מושחת נשאר מושחת

  8. זה עדיין רק בגדר חשד
    18/03/2016 00:07
    אני
  9. הכותרת שגויה

  10. גם
    12/04/2016 11:26
    טלי
  11. מחללי ה’, היום כל מה שקשור לדת, מלווה בשחיתויות. אלה רבניך ישראל.