הרב חיים אמסלם מצליף ב’יחד’: ספרדיות זה לא רק קוסקוס

"אלי ישי לקח לקח את הגר"מ מאזוז למחוזות ימניים הזויים" • "הקים את 'יחד' בחדווה כדי לעשות 'ופרקת', להיבדל מהליטאיות הספרדית של ש"ס..." • "כשאתה שולח ילד ספרדי לישיבה משוכנזת - דפקת לו את החיים" • שרי רוט בראיון עם הח"כ לשעבר
כ"ד שבט התשע"ו / 03.02.2016 13:30

למרות שהוא שנים כבר לא ח”כ בש”ס, בעצם לא ח”כ בכלל, ממשיך הח”כ לשעבר הרב חיים אמסלם לפקוד את משכן הכנסת די בעקביות, כשהוא מקדיש זמן לפגישות ‘פוליטיות’ שהוא אינו מוכן לפרט את טיבן.

“מחפש את דרכי הפוליטית”, הוא מוכן לומר, אבל לא מפרט באיזו מסגרת, אם בכלל, יעשה זאת בחירות לכנסת ה-21.

למען האמת, הבית הכי טבעי עבורו היא מפלגת ‘יחד’ בראשה עומד אלי ישי, הפונה בעיקר לקהל הטוניסאי בראשות פטרונה הרוחני הגר”מ מאזוז, ראש ישיבת כסא רחמים. ובכל זאת, בבחירות האחרונות לא הצטרף לשורותיה, אפילו לא תמך בה ברמז.

אפשר להבין: אחרי הכול מים עכורים עברו בינו לבין יו”ר ש”ס לשעבר אלי ישי, מי שהוביל להשלכתו החוצה משורות ש”ס. באותם ימים היה מסתובב במסדרונות הכנסת, מבלי שתינתן לו אפשרות להיכנס לישיבות הסיעה של ש”ס, מוחרם בשל תמיכתו בגיורים או, יש שיאמרו, תעוזתו לצאת בהצהרות שיו”ר מפלגתו דאז לא אהב.

גם להיכנס אל הגר”ע יוסף כדי לשטוח את טיעוניו לא אפשרו לו.

מאז הוא מסתובב עם בטן מלאה, ודי בצדק, על העוול שנעשה לו לדבריו, כך שאין כל סיכוי שהוא ואלי ישי ירוצו יחד, תרתי משמע, תחת מטרייה אחת.

“הרב מאזוז”, הוא אומר לי כשאנחנו יושבים סביב שולחן במזנון הח”כים, “אין שני לו אחרי הרב עובדיה זצ”ל”.

אז איפה הבעיה?

“זהו, שאלי לקח אותו ימינה. במקום שיקח אותו למחוזות בהם הוא ‘מאסטר’, לקח אותו להתנחלויות. אין כמו הרב מאזוז בקי בתורה, בתנ”ך, ואפילו בדקדוק, במתמטיקה, במדעים, גם בקי בשירת ספרד, בתכונה, בפילוסופיה, במחשבת ישראל- והעיקר כל התורה מונחת בכיסו בלמדנות ועיון עצום. במקום לתת לו ללכת על הדגל של ספרדיות אותנטית, הוא לקח אותו למחוזות ימניים הזויים, לפינה. ושם, אין לו יכולת להתחרות עם הרבנים הימניים. מה, הוא יותר ימני מהרב דב ליאור? אז במקום להדגיש את הספרדיות האחרת, הוא הדגיש ימין”.

אמסלם עצמו מכיר את הגר”מ מאזוז עוד מאז היה בחור בן 16.

“היה זה בתשל”ו כאשר נכנסתי ללמוד אצל הרב מאזוז. עד היום אני זוכר את המסכת שלמדנו, מסכת חולין, מסכת הנלמדת בכוללים. התחלתי ללמוד אצלו שיעורים יומיים, בממוצע שלוש שעות גמרא ביום”.

לאחר שנישא הפך למגיד שיעור בעצמו, אבל המשיך לקבל ממנו מכתבים מלאים בתורה, בבירורי הלכה, בהשקפה.

הרב מאיר מאזוז

הרב אמסלם שולף את מכשיר הטלפון שלו ומדפדף. עד מהרה הוא מגיע אל אוסף המכתבים שלו, מלאים בכתב ידו של הרב, בעט אדומה, לצד החלק המודפס בשחור. “זה רבי המובהק”, הוא אומר, בשמץ של גאווה.

אבל גם כאב נמהל בקולו. “חבל שהקימו יחד איתו מפלגת דחלילים”. לדעתו, הרב עצמו כואב את העוול שנעשה לו. “הוא יודע שאלי ישי עמד מאחורי כל מה שעשו לי בש”ס, אבל קצרה ידו מלסייע לי”, הוא אומר.

הוא מעריך שגם אילו יאמר לו הגר”מ מאזוז להכניס אותו לשורות ‘יחד’ – אין סיכוי שזה יקרה. בניתוח פוליטי קר הוא מחלק את חצר ישיבת ‘כסא רחמים’ לשני חלקים. “אצל השכבה הבוגרת יותר מעריכים אותי, אבל אין לי סיכוי בקרב הקבוצה הצעירה, שהיא זו שמניעה את גלגלי המפלגה”.

אני מנסה לחשוב יחד איתו מהי המפלגה המתאימה לארח אותו על הטיקט של הח”כ החרדי. אולי ‘כולנו’ של כחלון, שאחרי הכול יש לו זיקה לישיבה הטוניסאית בהיותו כחלון עצמו ממוצא זה, אולי יאיר לפיד יחפש את החרדי התורן במקום דב ליפמן שפרש-הופרש, ואולי אפילו בשורות הליכוד. אבל אמסלם מחייך, ולא מוכן לומר מילה וחצי מילה באשר לכוונותיו העתידיות. ואולי בעצם אין כזה ביקוש למשבצת “חרדית” במפלגה חילונית. אולי ההיצע גדול מדי, אולי הביקוש קטן מאוד.

“אמצא את המקום שלי בו אוכל לקדם את האג’נדות שלי”, זה כל מה שהוא מוכל לומר בנושא.

יש הרואים בך “שונא חרדים”, אני אומרת לו.

הוא שומע זאת – וזועם, כמובן. “אני לא מדבר נגד חרדים, אני מכבד ליטאים, בספרים שלי מצוטטים החזון איש וגדולים ליטאיים נוספים. יש לי בעיה כשלוקחים ספרדי וצובעים אותו בצבע ליטאי ואומרים ‘זו נחלת אבותיך’.

“כשהיה הרב עובדיה בין החיים, היו שואלים אותי האם אני ספרדי יותר מהרב עובדיה או ממורי ורבי הרב מאזוז שהיו בש”ס? ולכן שתקתי. הרב עובדיה היה שבוי בידי סביבתו הספרדית ליטאית….

“אני זוכר איך פעם דיברתי באחת הוועדות על הנושא הספרדי, על המורשת. קם ניסים זאב וצעק לי: ‘תגיד, אתה הספרדי היחיד פה?’, אמרתי לו: ‘כן, הרב מאזוז לימדני שגדול הנהנה מיגיעו’… אבל הרחיקו מהרב כל נושא כזה. ימניות, ימניות, זה מה שהיה הדגל שלהם”.

עובדיה יוסף

“אני מבין מאיפה זה בא”, הוא אומר, לאחר דקה של מחשבה. “צריך לזכור שאבא של הרב מאזוז, הרב מצליח הי”ד, נרצח על ידי ערבי. אז זה משפיע. בגיל 23 רצחו את אבא שלו, גדול עצום בתורה וביראה”.

הוא גם זוכר איך בתקופת ההתנתקות הגר”מ מאזוז  כתב מכתב עידוד, כתב להם שיום יבוא והם יחזרו לשם. לא, הוא לא טוען שהרב מאזוז אינו ימני, “אבל במכלול זה דבר קטן. לקחו אותו והפכו אותו למתנחל. תגידי, יש תלמיד ‘כסא רחמים’ שגר בהתנחלויות? יש להם ישיבה בהתנחלויות?”

הצבעת ‘יחד’? אני מעיזה לשאול דוגרי.

“לא. לא הצבעתי ‘יחד’. אבל אני אוהב את הרב מאזוז. הוא רבי ומורי. למרות שגררו אותו נגדי, סלחתי לו. הוא הסביר לי לימים שזו הייתה סיטואציה…”

למה אתה לא מפרסם את זה? אני שואלת.

“אני נוהג ברב בכבוד. לא מפרסם שום מכתב שלו, וראית איך האייפון שלי מלא. אני יודע שכואב לו מה שעשו לי”.

• ומה יעשו, להערכתך, בבחירות הבאות?

“לא יודע. הם נכוו. למען האמת יש ב’כסא רחמים’ אגף שלם שהיה רוצה להגיע להסדר עם ש”ס. הישיבה נפגעה. אבל הרב מאזוז הוא איש אמת, הוא לא יכול להתכחש למה שאמר נגד דרעי ונגד ש”ס”.

ואז, הוא זורק טענה מעניינת. “אחרי הכישלון, התבטא הרב מאזוז בפני הרבה אנשים ואמר, ‘לא התכוונתי להקים מפלגה, גררו אותי. רציתי לתמוך באלי ישי שלא יפגעו בו ונגררתי ופתאום זה נהיה מפלגת הרב מאזוז'”.

הטיעון הזה מוכחש מכל וכל על ידי אנשי הרב, אבל אמסלם לא שקרן, ואם אומר, חזקה עליו ששמע את האמירה הזו ממאן דהו.

• אז ‘יחד’ לא תקום שנית?

“לא”, הוא אומר, ומנענע בראשו בחוזקה לשלילה. “אבל אם יש מי שממשיך את מורשת הרב מאזוז, על כל מורכבותה, זה אני!” – הוא קובע בנחרצות. “ותפקידי הוא להאיר את עיני הספרדים. הנה, ברוב מוסדות ש”ס מלמדים ליב”ה, אבל אם אני אקים מוסדות היא תהיה ברמה גבוהה. ש”ס לא עושה את זה כי היא מאוימת על ידי הליטאיות הספרדית”.

• דרעי מאוים? הוא נראה עצמאי מאוד…

“ברור. חתניו, בניו, בנותיו, כולם קשורים לספרדיות הליטאית. הוא עצמו למד בישיבה אשכנזית. הם לא מבינים שאבא ספרדי אמור להתגאות בבנו תלמיד החכם בדיוק כמו בבנו הרופא. זו לא מורשת ספרד ללמוד בכוללים!

דרעי

“אז יש כאלו שמסוגלים לאמץ נורמה ליטאית. קחי לדוגמה את משפחת טולדנו, שבאה ממכנס. הם כמעט ליטאים. אבל לציבור הכללי זה לא מתאים. כשאתה שולח ספרדי לישיבה משוכנזת, דפקת לו את החיים.

“אני לא נגד לימוד תורה! מי שיכול ללמוד, נישא אותו על כפיים. הרב מאזוז בעצמו היה מצטט בשם רבו של רבו של אביו, הרב דוד הכהן מג’רבה,שאמר לפני מאה שנה שכשהיו תלמידים שלא מתאימים ללמוד תורה היו שולחים אותם ללמוד מקצוע.

“אני עוד זוכר איך לפני 35 שנים ב’כסא רחמים’ הרב היה שולח תלמידים לעשות צבא וללמוד מקצוע. האדמו”ר יצחק אבוחצירה מחיפה כתב שיתגאה כל חייו על זה ששירת 3 שנים בצבא. ובניו וחתניו אברכים.

“כל זמן שלא תהיה אלטרנטיבה – ש”ס תהיה הכתובת היחידה לספרדים, אבל השטח דורש את זה, וזה יקרה”, הוא קובע.

• ש”ס פונה גם ל’שקופים’…

“נו, באמת. היהודי מאלעד שארבעה מבניו יצאו שבבניקים מחפש אלטרנטיבה פוליטית. ש”ס לא מדברת אליו”.

אז למה שלא תקים מפלגה בעצמך? אני תוהה.

“ברור שלא אקים מפלגה. אבל מקווה שאמצא לי את הדרך המתאימה בה אוכל להביא את עצמי לידי ביטוי. לבטא את האמירה לפיה ‘ספרדיות זה לא רק קוסקוס’. זו מתינות. תראי עובדה מעניינת. אצל הספרדים מעולם לא צמחו רפורמים או קונסרבטיבים. ואת יודעת למה? כי הרבנים הכילו את כולם. באירופה מי שרצה קידמה מצא מולו קיצוניות, וזה יצר ריאקציה”.

לדעתו, רוב הרבנים הספרדיים בכלל תמכו במדינת ישראל. “חוץ מישיבת פורת יוסף שהייתה סמוכה למאה שערים והושפעה מהאנטי-ציוניות. הרי הרב מאזוז לא תמיד אהב את מה שקרה בש”ס. מפני כבוד הגר”ע יוסף זצ”ל הוא לא הקים מפלגה בחייו, אבל תמיד היה חלוק בדעותיו עליהם.

אלי ישי

“נו, למה לא הכניסו אותו ל’מועצת’? כי ידעו שהוא בעל דעות עצמאיות. ו’אדון אלי ישי’ איפה היה לפני 15 שנים? למה לא התייעץ תמיד עם הרב מאזוז? בלית ברירה, כשלא מצא את מקומו בש”ס, הלך לרב מאזוז. והרב, הקים את ‘יחד’ בחדווה לא מעטה כדי לעשות ‘ופרקת’, להיבדל מהליטאיות הספרדית של ש”ס…”

הדפס כתבה

17 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא ברור בכלל, אדם שיכול להיות רק במפלגת יחיד... בטוח שהוא הכי חכם בעולם
    03/02/2016 14:18
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. שיפתח מפלגה “יחיד” במקום “יחד”

    • יהודה   05/02/2016 01:14

      מה שעשה לו אלי ישי חזר לאלי ישי בהפוכה

  2. למען הדיוק
    03/02/2016 14:21
    שיין
  3. יש ישיבה קטנה בעמנואל “כיסא רחמים” בראשות הרב מרדכי מאזוז בנשיאות והכוונת
    הרב ואחיו צמח שליט”א

  4. אין שום מילת אמת בכל הכתבה
    03/02/2016 14:30
    אבי
  5. אז ככה אמסלם גייס 10 מיליון שח בשביל הבחירות הקרובות
    שלא יחרטט עכשיו נגד אלי ישי
    מה שהוא מנסה זה לקחת את הקולות של כסא רחמים לקולות שלו

  6. ואחר כך יטענו שהם ממשיכי דרכו של מרן...
    03/02/2016 22:43
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. “הרב מאזוז לא תמיד אהב את מה שקרה בש”ס. מפני כבוד הגר”ע יוסף זצ”ל הוא לא הקים מפלגה בחייו, אבל תמיד היה חלוק בדעותיו עליהם.
    “נו, למה לא הכניסו אותו ל’מועצת’? כי ידעו שהוא בעל דעות עצמאיות. ו’אדון אלי ישי’ איפה היה לפני 15 שנים? למה לא התייעץ תמיד עם הרב מאזוז? בלית ברירה, כשלא מצא את מקומו בש”ס, הלך לרב מאזוז. והרב, הקים את ‘יחד’ בחדווה לא מעטה כדי לעשות ‘ופרקת’, להיבדל מהליטאיות הספרדית של ש”ס…”

  8. מחפש לקחת
    03/02/2016 23:04
    בתיה עטייה
  9. מחפש את המקום של אלי ישי לא את הקולות,הרב עובדיה כאב אותו, האב מזוז כאב אותו,ולא יכלו להושיע איזה שטויות, לך הביתה מקומך לא בפוליטיקה,

  10. הרב אמסלם, צר לי עליך... במקום להתאחד...
    04/02/2016 01:41
    שסניק לשעבר
  11. ולהביא קהלים חדשים ליחד, ואז להרים מפלגה של 8 מנדטים (הבאת 46 אלף קולות בבחירות 2013 ואני הייתי בין התומכים שלך)

    אתה משחק לידיים של הנוכל והסכסכן דרעקי ימ”ש שמחכך ידיו בהנאה…

    הוא גרוע מאלי ישי האדיוט.

  12. הנוכל והסכסכן דרקעי מריץ אותו למנוע מיחד לנצח
    04/02/2016 01:43
    מאיר
  13. הוא סידר לו את הראיון הזה.
    חבל עליך רבי חיים, אתה בוגד ברס שלך ומאבד את עולמך בגלל נקמנות קטנה.

  14. אמסלם סתר עצמו מיניה וביה, מצד אחד טוען שמרן הרב מאזוז רבו
    04/02/2016 01:45
    אמסלם צריך הסתכלות
  15. ומצד שני מערער עליו ומוציא את מרן קטן ונגרר אחרי אלי ישי

    תגיד איש, מה נסגרר איתך?

  16. אמסלם סותר עצמו, ויחד כן תלך בבחירות הבאות
    04/02/2016 19:16
    אין כמו אלי ישי
  17. בתחילה אומר ש””זהו, שאלי לקח אותו ימינה”. אחר כך הוא מסביר שבאמת הרב מאזוז הוא ימני, בגלל שאבא שלו נרצח על ידי ערבים, וגם הוא נזכר שהרב מאזוז כתב מכתב לאנשי גוש קטיף.
    והאמת, שהרב מאזוז אמר עשרות פעמים, שכל מה שהקים את המפלגה זה בשביל ארץ ישראל. קרי, עבור הימין.

  18. על אפך ועל חמתך אלי ישי ירוץ בבחירות הבאות
    04/02/2016 19:19
    אלי ישי אחריך באש ובמיים
  19. כך אמר אלי ישי היום בראיון לגלי צהל. שהוא ירוץ פחות או יותר באותה מתכונת כמו בבחירות הקודמות.
    וגם הרב מאזוז בראיון לעיתון שעה טובה בשנה שעברה בפסח, אמר מפורש: “אני ממשיך, השאלה אם לשאר החברים יהיה סבלנות”. ובהילולא של כסא רחמים, אמר 4 פעמים על אלי ישי “נאמנו היחיד של מרן”, והרעיף עליו שבחים עד בלי די.

  20. סותר עצמך
    04/02/2016 19:22
    ד-רע-י
  21. בתחילה אמרת שהרב מאזוז בכלל לא רצה לעשות מפלגה, וסתם נגרר. בסוף אתה אומר שהרב מאזוז ממש הלך בשמחה למפלגה הזו.
    חבל עליך, שאתה בוגד ברבך, הרב מאזוז, אתה יודע שיחד יקרה ללבו, ואתה פודל של דרעי המשוכנז הגדול, בא להרוס את מפלגת רבך.
    תתעלה על הנקמנות שלך, ותתמוך ביחד. לכל הפחות אל תשמע לדרעי לבוא ולהרוס את מפלגת הרב מאזוז.

  22. אתה מיותר, אחרי שהרב מאזוז הקים מפלגה
    04/02/2016 19:23
    אין כמו אלי ישי
  23. מה עכשיו תגיד, שגם הוא מסובב במשוכנזים??????????

  24. נחפש לנו רב ולא מצאו וילכו לחפש במסטיקה כותבי קמעים
    04/02/2016 19:41
    ואז יאמרו מה נעשה עם המצב הזה נקווה ו
  25. וגם לא מצאו וילכו למקובלים ואין תשובה ויזעקו וירקדו

  26. צודק. דברים מאד הגיוניים בקשר לשס ולספרדים
    04/02/2016 21:52
    אתי
  27. אומץ לב ללכת נגד הזרם.

  28. שיפסיק לקשקש הוא לקח חתנים מישיבות אשכנזיות
    24/02/2016 10:12
    אחת שיודעת
  29. שיפסיק לקשקש הוא לקח חתנים מישיבות אשכנזיות

    • אחמד בוסו אבידן   12/05/2016 03:08

      איפה הילדים שלו למדו?