ריבלין בארה”ב: “לעתים קרובות אני מתעצבן כשאני קורא ‘הארץ'”

על רקע הביקורת סביב השתתפותו של נשיא המדינה בוועידת 'הארץ' בניו-יורק, בה התקיים פאנל שכלל נציג מארגון 'שוברים שתיקה', אמר ריבלין: "חיילינו מגנים על ארצנו ואנחנו נעשה הכול להגן עליהם" • על אובמה: "מחוייב למדינת ישראל" • על חנינה לקצב: "לא אביע דעתי לפני שאחליט"
אליעזר היון
א' טבת התשע"ו / 13.12.2015 21:22

על רקע הסערה סביב השתתפותו בוועידת ‘הארץ’ בניו יורק אמר היום [א] הנשיא ריבלין בוועידה כי, “אני יודע שיש כאן פאנל עם נציג של ‘שוברים שתיקה’. לפעמים צריך לומר את המובן מאליו: צה”ל עושה הכול לשמור על סטנדרטים מוסריים גבוהים. חיילינו מגנים על ארצנו ואנחנו נעשה הכול להגן עליהם”.

אמש התקיימה הפגנה מול בית הנשיא בה השתתפות קציני וחיילי מילואים, שמחו על השתתפותו בכנס בו השתתף גם נציג של ארגון ‘שוברים שתיקה’ המבקר את חיילי צה”ל. בתשובה לביקורת הבהיר ריבלין כי לא ישב בפאנל בו יושב נציג של ‘שוברים שתיקה’.

עם תום ביקורו בארצות הברית, העניק הנשיא ריבלין ראיון לעיתון ‘ישראל היום’ בו התבטא בשורה של נושאים.

צה”ל צבא מוסרי

ריבלין התייחס לעיתון ‘הארץ’ ואמר: “קראתי את ‘הארץ’ כשהוא היה ‘הארץ שלנו’ כעיתון לילדים לפני שהלכתי לבית הספר והתחלתי ללמוד את העברית דרך העיתון, שהיו בו סיפורים בציורים. אף פעם לא הסכמתי עם הדעות של המערכת שלו. יחד עם זה, עיתון ‘הארץ’ משקף את מגוון הדעות בישראל גם כאשר דעות מסוימות מעוררות בי לפעמים התנגדות חריפה.

“שמעתי שיש סשן ובו נציג של ‘שוברים שתיקה’. לכן אני מבקש להדגיש את המובן מאליו והוא שאין בעולם צבא יותר מוסרי מצבא ההגנה לישראל, שהוא צבא העם שלנו. מהרמטכ”ל שלו, עובר דרך כל אלופיו ודרך כל חייליו עד האחרון שבהם. באתי לקונגרס אחרי שאמרו לי אתה מזדמן לניו יורק ויש כנס של ‘הארץ’ כפי שהיה בישראל. שאלו אם אני מוכן לבוא לברך ואמרתי שבהחלט אבוא. אינני חוזר בי מהבטחתי”.

גם בנאומו התייחס ריבלין לעיתון ואמר: “דמוקרטיה לא שווה הרבה בלי אופוזיציה בועטת, כשממשלות ימין היו בממשלה וגם כשממשלות שמאל החזיקו במוסרות השלטון, ‘הארץ’ נשאר באופוזיציה”. בנימה אישית אמר: “לעתים קרובות אני מתעצבן כשאני קורא ‘הארץ’, אבל אני חוזר וקורא אותו שוב ושוב. ‘הארץ’ מספק קול חשוב על אף שאינני שותף לעמדותיו”.

על אובמה: מחוייב למדינת ישראל

“עיקרו של המסע היה להיפגש עם הנשיא אובאמה וגם עם מספר לא מועט של אנשים, שדאגתם כולה נתונה לביטחונה של מדינת ישראל”, ציין ריבלין.

“הצורך לשאת את נטל הביטחון גם כאשר מתחוללים מסביבה של מדינת ישראל מאורעות, המכנסים כוחות רבים לאזור וגם לאחר שהבעיות ביניהם תיפתרנה, הם כולם יישארו לפתחנו. משא הביטחון של מדינת ישראל הופך להיות יותר ויותר מורכב”.

הנשיא דיבר על פגישותיו במהלך ביקורו: “פגשתי את אנשי הקונגרס על בסיס של הבנה בין הרפובליקנים והדמוקרטים בכל מה שקשור לעתידה, שגשוגה וביטחונה של מדינת ישראל, חשיבותה באזור וחשיבותה לעם האמריקאי. זה חוצה מפלגות בארה”ב. פגשתי את ראשי הבתים של הקונגרס ושל הסנאט ופגשתי את אנשי איפא”ק”.

ריבלין מציין כי בביקור זה “הדגיש נשיא ארה”ב את מחויבותו למדינת ישראל ואת הבטחתו לקיים את כל המחויבויות האמריקאיות ושהוא ימשיך לקדם בלי היסוס את כל יכולותיה הביטחוניות של ישראל גם מתוך התחשבות במשא נטל הביטחון שישראל נושאת כתוצאה מההתפתחויות השונות במזרח התיכון. בין שמדובר באיראנים ובין שמדובר בכוחות דאעש”.

על הטרור: אין מנגנון הרגעה בצד השני

ריבלין נשאל מה דעתו על טרור הסכינים החדש והשיב: “אנחנו נמצאים בגל טרור שלא היינו עדים לו עד היום כי בכל גלי הטרור הקודמים ובכל מערכת הסכסוך הישראלי-ערבי והישראלי-פלשתיני, כולל האינתיפאדות שקדמו היה מנגנון שהיה יכול להביא להרגעה.

“אם היה מדובר בשיחות בין עמים, שהגיעו לידי שביתת נשק או הסכמי שלום, או בשיחות עם ארגוני טרור שבאופן רשמי לא היו מתנהלים מולם שיחות הרגעה. אנחנו נמצאים היום במצב בו האלימות מתחוללת על ידי אנשים, המושפעים מכיכר העיר המודרנית מהסתות שבאות לידי ביטוי באינטרנט או על ידי הסתה פונדמנטליסטית קשה ביותר מהמסגדים.

הנשיא התייחס גם לתופעת המחבלים הילדים, “כשילדים בני 13-14 קמים בבוקר ומחליטים שהם צריכים לקחת מספריים ולהרוג אנשים אין לנו על כך ידיעות מקדימות. אין לנו דרך לבוא ולשכנע אותם מדוע הם צריכים להפסיק את זה. הדבר צריך לבוא מתוך המערכת שלהם או מתוך הבנה שמדינת ישראל והעם בישראל לעולם לא ייתן להם את האפשרות להטיל מורא אשר ישבש את חיינו”.

על קצב: ייתכן שלא יצטרך חנינה

לקראת סוף הראיון נשאל ריבלין על אפשרות חנינה למשה קצב, הנשיא לשעבר שהורשע במעשים חמורים ונידון ל-7 שנות מאסר.

“כאשר אתה מדבר על כך שמגישים בקשת חנינה, ואני האיש שצריך להחליט, אחד הדברים היחידים שאסור לי לעשות זה להביע את דעתי לפני שאני אחליט. אני אנהג באותה מידה שאני נוהג כלפי כל אדם אשר ריצה את עונשו. הנשיא קצב עומד בפני מצב שיתכן והוא לא יצטרך בכלל לבקש חנינה, שכן הוא עשוי להיות משוחרר אחרי שני שליש”, אמר ריבלין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות