טריפה או עלילה? • סיפור המפעל בפרגוואי שמסעיר את הרבנות

האשמות, טענות לתככים, והרבה מאד כסף מעורבים בעתירה כנגד סגירת מפעל 'קונספסיון' בגין טענות להונאת כשרות לכאורה • התלונה הוגשה על ידי משגיח שנמצא דובר אמת בפוליגרף • מנגד יש טוענים: "הפוליגרף שקרי, האיש כלל לא דובר את השפה, יש כאן מלחמה נגד הבדצי"ם ונגד הרב לאו" • היום בג"צ ידון בפרשה
אליעזר היון
כ"ט תמוז התשע"ה / 16.07.2015 00:25

סיבוב נוסף ומדמם במלחמה הבלתי נגמרת בין גורמים ברבנות הראשית לבד”צים? בג”ץ ידון היום (חמישי) בעתירה המבקשת לאפשר לשוחטים לשוב ולשחוט במפעל ‘קונספסיון’ שבמדינת פרגוואי, אחרי שזה נסגר בחורף האחרון בשל טענות להונאה.

תחילת הפרשה: בחורף האחרון הוגשה למחלקת הרבנות הראשית טענה על הונאות כשרות חמורות במפעל ‘קונספסיון’ שבפרגוואי, אותו הפעיל איש העסקים אבי אלבז – הבעלים של ‘עוף ירושלים’ – ובו עובדים גם שחיטות בד”ץ כמו ‘שארית ישראל’ ו’יורה דעה’ של הרב מחפוד.

על פי הטענות שהוגשו על ידי אחד מהמשגיחים שעבד במפעל, נארזו במפעל חתיכות של בשר טרף באריזות בשר כשר. את הטענה גיבה המשגיח המתלונן בסרטון, שנשא את התאריך השמיני לינואר 2015.

 הרב הראשי הגר”ד לאו הורה כי הבשר עד לתאריך זה כשר, ומתאריך זה יש להגיש לפניו ממצאים.

המשגיח המתלונן נשלח לבדיקת פוליגרף, בה נמצא דובר אמת. המפעל נסגר על ידי הרבנות, ואיש העסקים אבי אלבז הגיש עתירה לבג”ץ בדרישה לפתוח אותו מחדש, כמו גם על הפסדים אותם צבר בחדשי הסגירה.

מדבקות בצד שמאל

אלא שלחרדים 10 נודע, כי גורמים שעבדו במפעל מעלים טענות קשות בהקשר לתלונתו של המשגיח, שאינו חף מאינטרסים, לטענתם.

הסרטון, לדבריהם, פוברק ובושל. כהוכחה לדבריהם הם מצביעים על העובדה כי המדבקות שבסרטון נושאות את התאריך 26,12,2014, מדבקות השייכות בכלל לליין של יבואן קודם, והם אינן נושאות את התאריך השמיני לינואר כמתבקש ביום הזיוף.

“אם רוצים לזייף, המינימום שנדרש היה להשתמש במדבקות רלוונטיות מהיבואן הנוכחי, ולא כאלו מן החודש שעבר, שכבר לא נעשה בהם שימוש”, הם אומרים.

בנוסף, מניתוח הסרטון שנעשה על ידם עולה, כי המדבקות הלכאורה מזויפות, כלל לא נראות יוצאות מהמכונה, אלא הם היו מודבקים עליה.

“ברשלנותם, הם הדביקו את המדבקות המזויפות על צידה השמאלי של המכונה, בעוד המדבקות יוצאות בצד הימני”, אומר מנהל המפעל.

“התלונה מזוייפת”

הרב יהודה פינקל, ראש מחלקת שח”ל ברבנות (שחיטת חוץ לארץ) לשעבר, מספר כי נשלח על ידי בד”ץ ‘שארית ישראל’ לבדוק את המתרחש במפעל. לאחר תחקיר שביצע, ולאחר ששחט בעצמו בהמות במפעל, אומר פינקל לחרדים 10, כי המפעל כשר באופן חד משמעי, וכי התלונה אינה אלא זיוף.

האדמו\"ר מסאטמר בשחיטה

 • כיצד, אם כן, נמצא המשגיח המתלונן דובר אמת בפוליגרף?

“הפוליגרף שעבר המשגיח אינו תופס לא מבחינה משפטית ולא מבחינה עובדתית”, אומר אחד הגורמים המעורבים בפרשה לחרדים 10. “האיש אינו דובר אנגלית, אין תיעוד של הפוליגרף, ועל פי החוק הפוליגרף שהוא עבר אינו חוקי כלל”.

הרב פינקל אומר בשיחה עם חרדים 10, כי מנהל המפעל, אותו תיחקר, ועובדת המקום – נשלחו שניהם לפוליגרף, שבוצע בשפת המקום, ובתשובתם נמצאו דוברי אמת – כי המפעל מתנהל בכשרות מלאה.

בנוסף מציין הרב פינקל, כי תיחקר גם את ראש הצוות ואת בודק החוץ והם אישרו כי המפעל מתנהל כהוגן.

• אז מה האינטרס של הרבנות לסגור את המפעל?

“בתקופה האחרונה מנסים גורמים שונים, ביניהם היועץ המשפטי של הרבנות הראל גולדברג להילחם בבד”צים, וסגירת המפעל היא חלק מהמלחמה הזו”.

אבי אלבז, הבעלים, מעלה טענות חמורות יותר: “בנו של ראש מחלקת הכשרות ברבנות, הרב סבג, עובד אצל המתחרה הגדול ביותר שלי, עטרה השייכת לנטו, ובמקום למלא ‘גילוי נאות’ ולספר שבנו עובד אצל המתחרה, הוא מנהל את כל המשבר הזה”.

לטענתו של אלבז, עו”ד גולדברג והרב סבג הקימו קואליציה כנגד הרב הראשי הגר”ד לאו, וזו הסיבה שהם עובדים בשיתוף פעולה.

דוד לאו

 • מה תטענו היום בבג”ץ?

“אני מעסיק 800 עובדים, כאשר המפעל הזה מספק 90 אחוז מהבשר שמגיע אלי. העסק שלי עומד בפני קריסה, ואני עומד מול הפסד של עשרות מיליוני שקלים. אני תובע את עו”ד גולדברג ואת הרב סבג, ואת הרבנות שהתנהלה בבריונות לשמה”.

האם בעתירה שהוגשה לבג”ץ מצויינת עמדתו של הרב הראשי?

“הם אומרים שזו עמדתו של הרב הראשי (בעד סגירת המפעל), אבל אנחנו שוחחנו עם הרב לאו והוא אמר לנו במפורש שהוא לא פסק כלום בעניין. הוא אמר לנו כי העניין כלל לא הובא לידיעתו, והוא לא פסק בנידון.

“הוא ביקש שיביאו אליו ממצאים ואז יפסוק, מה שעדיין לא קרה”.

תגובות

הרב יעקב סבג אומר לחרדים 10 על הטענות: “הדברים האלו נמצאים בבית משפט, ומי שמלווה את הנושא הזה גם משפטית וגם בדיקתית זה הממונה על האכיפה להונאה בכשרות, עם הגורמים שעשו את הפוליגרף. בטח לא אתה ולא אני יכולים להתנהל בנושא הזה. הדברים מוצגים ויוצגו ויפורשנו בבית המשפט”.

בעניין הטענות על ניגוד עניינים בהקשר לבנו, אומר הרב סבג: “הבן שלי עובד איפה שהוא רוצה לעבוד, הוא לא ילד בן 13 ולא בן 18. למי שיש בעייה שיפנה למי שצריך”.

עו”ד הראל גולדברג אומר לחרדים 10: “לרבנות הראשית הועברו סרטונים מטעם משגיח כשרות שפעל במפעל פרוגוואי שהיה נתון לפיקוח כשרותי של הרבנות.

סכין, שוחט, שחיטה

“לאחר צפיה בסרטונים עלתה תמונה של הטיית כשרות לכאורה, של אריזת בשר בלתי מזוהה ככשר מחוץ לשעות העבודה של צוות השחיטה, מטעם הרבנות במפעל.

“בעקבות הסרטונים הרבנות ערכה בדיקות מקיפות, וקיימה בירורים עם הגורמים הנוגעים בדבר, לרבות עם ראש הצוות, המשגיח, וחברי צוות אחרים מתוך המפעל.

“לאחר שהרבנות קיבלה את תגובת היבואן ואת הדו”ח שהוא העביר מטעמו עם ממצאים, ובהמשך להערות בית משפט, הרבנות ערכה בדיקת פוליגרף למשגיח הכשרות ששהה בניו יורק.

“המשגיח נבדק במכון פוליגרף שעליו קיבלה הרבנות המלצות מגורמים ממשלתיים שונים. מכון הפוליגרף הוא של אדם ששימש כסוכן באף בי אי 24 שנים. המשגיח דובר אמת לחלוטין בכל השאלות שהופנו אליו”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יעקב סבג
    16/07/2015 00:59
    אבי אלבז
  1. זה הסגנון של האיש ״תפנה למי שאתה רוצה״ כאילו שהרבנות ישראל שייכת לו ולמשפחתו. בנו עובד בחברה שהיתה מעורבת בזיוף לכאורה והוא לא רואה בזה ניגוד עניינים. אך אני מקווה כי נציבות שרות המדינה ובית המשפט יראו את זה אחרת.

  2. יעקב סבג והרב הראשי
    16/07/2015 03:58
    מאיר
  3. הרב הראשי כופה צינון עלינו אנשי צוות שחיטה שחס ושלום לא נעבוד אצל יבואן יותר מידי זמן שלא יהיה ניגוד אינטרסים
    אבל ליעקב סבג מנהל מחלקת כשרות מותר להיות 15 שנים על אותו כיסא שהוא ראש וראשון בא במגע עם יצרנים ויבואנים
    ואם זה לא צביעות מה היא צביעות ?
    לכן אני לא מתפלא שאני קורא שהוא מחליט החלטות ומתערב בנושאים מבלי לעשות גילוי נאות ומבלי להגיד שהבן שלו עובד אצל אלו שהוא מחליט עבורם
    מעניין ומעצבן

  4. יעקב סבג
    16/07/2015 04:03
    מאיר
  5. גילוי נאות – בדיחה אצל יעקב סבג
    אנחנו מכירים אותו ואת סגננו ואכלנו הרבה קש מממנו
    המקורבים קיבלו יציאות לעבודה והפחות מקורבים קיבלנו יחס משפיל וסגנון דיבור מתנשא ומתלהם
    כולי תפילה שהפעם יצא המרצע מין השק ועיוותו של סבג תיחשף ויבואן או איש צוות או יצרן שנפגעו ממנו יגישו תלונה בלי פחד ומורא
    ואולי חבר מביא חבר , יראו שאין ממי לפחד ויקומו מתלוננים לרוב