מכה לשוחטים • בניגוד לעמדת הרב דוד לאו: ביה”ד פסק נגד הבד”צים

בית הדין הארצי לעבודה ביטל את החלטת בית הדין האזורי, שמנע מהרבנות הראשית לישראל ליישם את הנהלים החדשים שנקבעו בנוגע לשחיטות של הבד"צים המתבצעות בחו"ל • אחד השוחטים לחרדים 10: "היועץ המשפטי של הרבנות פשוט לא איפשר לרב הראשי להשמיע בבית הדין את עמדתו בנושא הבד"צים. יצא המרצע מן השק"
אליעזר היון
ב' תמוז התשע"ה / 18.06.2015 21:59

מאבק השוחטים ברבנות: בית הדין הארצי לעבודה ביטל היום (חמישי) את החלטת בית הדין האזורי, שמנע מהרבנות הראשית לישראל ליישם את הנהלים החדשים שנקבעו בנוגע לבודקים, שוחטים, וראשי צוותות בשחיטות המתבצעות בחו”ל.

בכך איפשר בית הדין לרבנות ליישם את הנהלים שקבעו, כי ראשי צוותות השחיטה בחו”ל שעובדים בבדצי”ם שונים, לא יוכלו במשך שנתיים (תקופת ‘צינון’) לעבוד כראשי צוות ברבנות.

על פי עדויות שהגיעו לחרדים 10, דוברו של הרב הראשי, הגר”ד לאו, פנחס טננבאום, ניסה להציג בפני בית הדין את עמדתו של הרב הראשי – המתנגדת לעמדה זו, אך היועץ המשפטי של הרבנות הראל גולדברג לא איפשר זאת.

“מדובר בראש המערכת, ברב הראשי, איך לא נותנים להשמיע את דעתו?” שואל אחד השוחטים – שמוסיף: “כולם ראו את הדובר מדבר בטלפון עם הרב לאו, הרב לאו כביכול היה נוכח שם, וביקשו ממנו להגיד בקול מהי דעתו של הרב הראשי, אך היועץ המשפטי לא איפשר זאת”.

אחד השוחטים שנכח בבית המשפט סיפר לחרדים 10, כי היועץ המשפטי של הרבנות הבהיר לשופט, כי לב-לבו של הנוהל הוא עניין הבד”צים. “בכך יצא המרצע מן השק, שהם מנסים להילחם בבד”צים, בניגוד לדעתו של הרב לאו”.

תחילת הפרשה: נוהל הבד”ץ

כפי שנחשף לראשונה כאן בחרדים 10, הרבנות הראשית הכריזה בנהלים החדשים, כי בכל שחיטה בה משתתף גם בד”ץ כלשהו, על גוף הבד”ץ להעמיד בשעת השחיטה עוד שני מפקחים: ‘בודק חוץ’, ו’מפקח’ שמאושר מטעם הרבנות.

במילים אחרות: מלבד ראש הצוות הקבוע (שמאושר בלאו הכי מטעם הרבנות) ושני אנשי הבדיקה – החוץ והפנים – נדרשים גופי הבד”ץ להעמיד עוד שני מפקחים מאושרים על חשבונם.

“מה ההיגיון בזה?” שואלים הבודקים. “מדוע לא ניתן לסמוך על הצוות הגרעיני שמאושר על ידי הרבנות?”

מה שנראה תמוה יותר היא הכרעה חדשה נוספת של מחלקת הכשרות, לפיה כל מי שעובד עם בד”ץ כלשהו, לא יוכל להתקדם ולהיות בעתיד ‘ראש צוות’ מטעם הרבנות.

הבודקים נדרשו לחתום על מסמך, כי הם מודעים לכך שלא יוכלו להתקדם לדרגת ‘ראש צוות’, במידה והם עובדים עם גוף כשרות נוסף.

“זוהי גזירה שפוגעת לנו בפרנסה”, אומר הרב אברהם סודרי, מראשי השוחטים. “אנחנו הקמנו את הכשרות המהודרת (-בית יוסף) כדי לתת בשר כשר ומהודר במחיר זול. מדוע הקידום שלנו יעוכב אם אנחנו עובדים בגוף נוסף? איפה חופש העיסוק? אסור לאדם לתת שירותי כשרות לגופים נוספים? האם זה חוקי בכלל?”

האדמו\"ר מסאטמר בשחיטה
נוהל ההגרלות

על פי נוהל נוסף שנקבע על ידי הרבנות  מעתה ישובצו שלושת התפקידים הבכירים בצוות השחיטה – “ראש הצוות”, “בודק החוץ”, ו”בודק הפנים” – באמצעות הגרלה, בטענה כי בין אנשי הצוות לבין היבואן שאחראי לבחירתם, עלולים להיווצר קשרים אסורים וניגוד אינטרסים, באשר הוא זה שמממן את שהותם בחו”ל.

בודקים בכירים ואשי צוותות בחו”ל מותחים ביקורת קשה על ההחלטה: “איך אפשר לקבוע צוות של ‘בודק פנים’ ‘בודק חוץ’ ו’ראש צוות’ בהגרלה? בצוות כזה שעובד כל-כך הרבה שעות חייבים להיות יחסי אמון, ולא ניתן לשדך, אנשים בדרך של הגרלה”.

אחד הבודקים הסביר, כי הוא באופן שיטתי מסרב לעבוד עם ראשי צוותות או עם בודקים פנימיים וחיצוניים מסוימים, מאחר שלדבריו הם אינם מתאימים, הן מן הבחינה ההלכתית והן בשל מניעים נוספים השייכים לתחום יחסי אנוש.

 “אם חושדים במישהו, מה תעזור ההגרלה, האם הוא לא ימשיך לשקר גם כשיוגרל אם אחרים”, אומר לחרדים 10 הרב אברהם סודרי.
בית הדין לעבודה

השוחטים והיבואנים פנו לבית הדין לעבודה וקבלו בפניה אודות שיטת ההגרלות. השופטת שדנה בעניינם קיבלה את בקשתם. היא הכריעה כי מי שהגיש את העתירה, וכך גם כל מי שיצטרף אליה בשבוע העוקב, יזכו לשימוע, והרבנות לא תוכל לחייבם לעבוד על פי הנהלים החדשים.

בדיון נוסף שהתקיים בבג”ץ נקבע כי ייערך ‘פיילוט’, הליך נסיוני בן ארבעה חדשים לפיו תפעיל הרבנות את נוהל ההגרלות.

אלא שנוהל זה סתר כאמור את פסיקת בית הדין לעבודה שאיפשרה לשוחטים להגיע לשימוע.

הרבנות פנתה לבית הדין הארצי לעבודה, והיום כאמור, בוטלה החלטת בית הדין לעבודה, כך שהרבנות תוכל לקבוע כיצד יקבעו נהלי השחיטה.

גורמים ברבנות הראשית אמרו הלילה לחרדים 10:  הרב לאו והרבנות הראשית יעשו הכל כדי להפחית את זמן הצינון לראשי הצוותים המבקשים לשחוט בבד”ץ וברבנות.

את תגובתו של היועה”מ הראל גולדברג לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הכתבה.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חבל
    19/06/2015 11:35
    חיים
  1. שלושה חודשים ניסו לדבר על ליבו ושכלו שכל המהלך החדשני רק יזיק לכולם כולל בדצים וכפי שהתבטא ר חיים קנייבסקי שליט”א על הנושא “חדש אסור מן התורה “אך הדברים לא נכנסו לאף לב ואוזן בגלל יועצי אחיתופל בבית יהב שלוחי בנט וחבריו ואל יתממו הציבור שנעשה כאן נסיון להציל בדצים . כל זה רק למען התדמית שנפגעה בקרב הציבור על כל פלגיו לפחות בעיני ציבור שולחיו לשרת הרב הראשי לישראל . אנא ממך כבוד הרב קח את המושכות וההגה הרחק מעליך אנשי שקר ומרמה אשר כל מטרתם לנגח כל דבר שריח חרדלי וחרדי נודף ממנו והצל באמת את עם ישראל מזליגת בשר טרף מהשטחים שימלא את החוסר הרב שכבר מורגש ולאנשי התורה יראי השם והמקפידים על קלה כבחמורה שיוכלו לפחות בסוכות להנות מבשר מהודר . עכשיו גילו את פרצופם האמיתי שהשתמשו בך כבוד הרב והלכת אחריהם שולל .ואם תעשה כך קרנך יגדל בעיני עולם התורה והיראה . חבל שהרמטכ”ל של הרבנות נגרר אחרי טוראי זוטר (דל גאה) כיועץ המפיל את כל הצבא (אנשי הכשרות והשחיטה)למערבולת שאין מי שידע לצאת ממנה . ויפה שעה אחת קודם.

    • אוהד   21/06/2015 00:05

      יושב לו איש שכל תפקידו לייעץ ולקח את המושכות לידיו. נהיה בעל בית שקובע כל דבר . דעת תורה לא מעניינת אותו. כשרות הוא דבר שזר לרוחו. הכיפה שעל ראשו היא איצטלה לכסות את דעתו האמיתית. לחסל את הבדצ”ים שכל מי שחפץ בכשרות מהודרת. אוי לרבנות ראשית שאלו הם רועציה.