בגלל דוח הסרטן: עיריית חיפה חסמה כניסה למפעלים מזהמים

ראש העיר יהב: "מדינת ישראל מפקירה את התושבים האלה. אם הנתונים של משרד הבריאות נכונים, אנו דורשים לעצור מיד את פעילות המפעלים" • מנהלת 'הקואליציה לבריאות הציבור': "יונה יהב באופן אישי הכיר את הנתונים"
אליעזר היון ושרי רוט
ל' ניסן התשע"ה / 19.04.2015 12:49

הסערה סביב זיהום האוויר בחיפה: יונה יהב, ראש עיריית חיפה, הודיע היום (ראשון) כי יאסור את הכניסה למפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה.

לדבריו, הוצא צו סגירה מידי לכל המפעלים המזהמים ותוגש עתירה להקפאת כל תכניות “קרקעות הצפון”.

“לא ניתן לדחוף למטרופולין חיפה עוד תשתיות מזהמות”, אמר יהב.

במקביל תקף יהב את משרדי הממשלה ואמר: “מדינת ישראל מפקירה את התושבים האלה. יש בידיי מסמכים שבהם המדינה קובעת שנתוני תחלואת סרטן בקרב ילדים בחיפה היא נמוכה.

“אם הנתונים של משרד הבריאות נכונים, אנו דורשים שממשלת ישראל תעצור מיד את פעילות המפעלים. אבל אם לא, נדרוש שיסבירו מדוע הם זרעו פחד בציבור”.

עוד אמר יהב: “הוכחנו בעבר כי במלחמה ובניהול משברים אנו יודעים לתפקד ולהנהיג. נגמרו המשחקים – סדר היום של הנהלת העיר בוטל ואנו נעסוק רק בזה. אנו דורשים מממשלת ישראל לדעת לאלתר מה הם נתוני האמת. הילדים שלנו לא יהיו בני ערובה. בכל הנוגע לבריאותם, במלחמה כמו במלחמה – כל האמצעים כשרים”.

למרות קריאתו של ראש העיר הודיעה המשטרה כי היא לא תאפשר חסימה של מפעלים באופן לא חוקי. “נאפשר מחאה בכל נושא בתנאי שתוגש בקשה מסודרת כנדרש. משטרת זבולון הזמינה גרר לצורך גרירת המשאיות המהוות הפרעה לתנועה, ויינתנו דוחות בהתאם”, אמרו במשטרה.

“יהב הכיר באופן אישי את הנתונים”

מנהלת “הקואליציה לבריאות הציבור”, ליאורה אמיתי, התארחה בתכנית הבוקר של ערוץ 10 והשמיעה, לעומת זאת, ביקורת חריפה נגד עיריית חיפה ומשרדי הממשלה הרלוונטיים.

“אנחנו מדברים על הנושאים האלה מאז 2001. יונה יהב באופן אישי הכיר את הנתונים. משרד הבריאות מסתיר נתונים, כל מה שהתפרסם היה ידוע לו כבר זמן רב. הם מגנים על התעשייה במקום על הסביבה.

 “אנחנו דורשים מהמדינה לקחת אחריות על מה שקורה בחיפה. המשרד להגנת הסביבה חייב להתחיל לאכוף את החוק”, תבעה אמיתי. “המדינה יכולה לקנוס את המפעלים האלה בהרבה מאוד כסף וגם לדרוש שינקו קרקעות וזיהומים מהעבר. משרד הבריאות צריך לפעול למען בריאות הציבור ולפרסם את הנתונים בזמן”.

ח”כ דב חנין, יו”ר ועדת המשנה לתכנון וסביבה במפרץ חיפה, הגיב הבוקר להחלטת ראש עיריית חיפה לחסום את הכניסה למפעלים המזהמים ולהוציא להם צווי סגירה: “חשוב שהעיריות יפעילו את כוחן נגד התעשיות המזהמות. הרשויות המקומיות, הנבחרות על ידי ציבור התושבים, חייבות לייצג אותו באומץ ולא להיכנע ללחצים של בעלי ההון.

“חסימת הכניסות וצווי הסגירה הם צעד נכון וצריך להשלים אותן בהתנגדות נחרצת של העירייה לכל התכניות להרחבת הזיהומים במפרץ.

“אני קורא לכל העיריות באזור המפרץ לאחד כוחות עם תושבי האזור במאבק נחוש נגד הממשלה הממשיכה להפקיר את חיי התושבים באזור. אני קורא לחברי הכנסת מכל הקשת הפוליטית להצטרף למאבק. הגיע הזמן למדיניות שתעדיף את חיי התושבים ובריאותם על רווחי בעלי ההון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יהב הצבוע
    19/04/2015 14:22
    דני
  1. יד ימינם של המזהמים שבכספם של הקרבנות עושה יחצנות. צבוע תתפטר!