תחקיר • מכת חושך במודיעין עילית: מדוע יש כל הזמן הפסקות חשמל?

תושבי העיר מודיעין עילית, בעיקר בשכונות החדשות, משתגעים: ניתוקי חשמל תכופים משבשים את חייהם כאילו התגוררו במדינת עולם שלישי • אז למה זה קורה? תחקיר מגלה כי בשכונות פועלים חדרי שנאים שאינם תקינים • ומי אשם במחדל - חברת החשמל או העירייה? ומי אחראי לכשל הביורוקרטי שלא מאפשר לחברת החשמל לתקן ולהסדיר את הכשלים?
אליעזר היון
א' אייר התשע"ה / 20.04.2015 20:20

איך קורה שבעיר בה מתגוררים עשרות אלפי בני אדם בשנת 2015, מתרחשות הפסקות חשמל תכופות המשבשות את חיי התושבים כאילו התגוררו במדינת עולם שלישי בשנת 1954?

את השאלה הזו שואלים עצמם תושבי העיר החרדית מודיעין עלית, המתלוננים על ניתוקי חשמל תכופים בעיר, בעיקר בשכונות חפציבה, נאות הפיסגה, וגרין פארק, אך גם בשכנות המרכזיות והוותיקות יותר – קרית ספר ואחוזת ברכפלד.

ולא מדובר רק בימי סערה או כאשר ישנה צריכה מוגברת בכל הארץ.

גם ביום חמישי האחרון, סתם יום של חול וערב המוקדש בבתים רבים לבישולים לכבוד שבת –  נותק זרם החשמל מספר פעמים במהלך הלילה.

אז מדוע זה קורה?

יצאנו לבדוק.

המרכז המסחרי בחזון דוד

ברחוב שערי תשובה, בכביש המחבר את השכונות קרית ספר וגרין פארק, מוקם מרכז מסחרי חדש. בימים האחרונים הותקן במקום חיבור חשמלי, דבר שגרם לנתק בכל העיר.

אלא שמקורו של הנתק הזה הוא בהתנהלות רשלנית וחסרת אחריות, שעד כה לא לגמרי ברור מי אחראי לה.

בכל עיר בונה חברת החשמל ‘חדרי טרפו’ (טרנספורמציה), כלומר חדרי חשמל המספקים את מקור הכח של החשמל לכל האזור. החדרים הללו נהנים משני קווי חשמל, שבאמצעותם זורם החשמל לחדר טרפו נוסף, וממנו לחדר  נוסף וכן הלאה, עד לחזרה לחדר טרפו הראשון, כך שמדובר למעשה בתנועה מעגלית.

חדרי הטרפו מצויידים כאמור בשני קווים, כדי לענות בדיוק על אירועים מן הסוג שהוזכרו לעיל.

כאשר נאלצים לנתק קו אחד בעקבות עבודות וכדומה, ממשיך הקו השני לפעול וכך לא סובלים תושבי העיר מניתוק פתאומי, מטריד, שלא פעם גורם לנזקים כלכליים (מהם מתנערת חברת החשמל).

חדרי טרפו לא תקינים

בקרית ספר ובברכפלד פועלים חדרי טרפו תקינים בעלי שני קווים. אולם חדר הטרפו המוביל לשכונות החדשות יותר – נאות הפסגה, גרין פארק, וחפציבה – נהנה מקו אחד בלבד. וכך, בכל פעם שמתרחש ניתוק, סובל כל האזור מניתוק. גם קרית ספר וברכפלד ‘מחשיכים’ באחת, מאחר שהקצר הנובע מן ‘הפקק שקפץ’ פוגע בכל העיר.

אלא שהחשמל אליהם חוזר במהירות גבוהה יותר.

מדוע אם כן חברת החשמל אינה מתקינה חדרי טרפו תקניים גם לשכונות החדשות?

על פי תחקיר חרדים10 עולה כי הכביש המוביל לשכונות מקצה העיר (במקום בו שוכן המסוף של חברת קווים) הינו בעל תוואי לא מסודר.

במשך השנים בהם לא פעלה העירייה במקום מחוסר עניין או מחוסר יכולת, וחברת החשמל לא הסכימה לבצע עבודות חשמל בכביש בעל תוואי העשוי להשתנות בכל עת.

בשלב מסוים איבדה חברת החשמל סבלנות, והחליטה להתקין במקום חיבורים תקינים על אף חוסר התוואי הסופי. אלא שגם כאן נתקלה בקשיים בירוקרטיים מול העירייה.

המצב האנומלי הזה גורם סבל רב לתושבים שמבקשים להבין: מדוע העירייה אינה מסדרת את תוואי הכביש במשך זמן רב כל-כך?

מודיעין עלית

 מדוע השתהתה חברת החשמל עד להחלטה לבניית חיבורי חשמל תקינים?

מי אשם בכשל הביורוקרטי שלא מאפשר לחברת החשמל לתקן את הכשלים?

האם התושבים צריכים לשלם את מחיר חוסר התיאום של שני הגורמים הללו?

תגובות

מחברת החשמל נמסר בתגובה לטענות המועלות בכתבה: מדובר בשכונות שנמצאות בפיתוח ובבנייה מואצים שטרם הסתיימו.

במהלך עבודות הפיתוח, נגרמים נזקים לכבלי ולמתקני חשמל על-ידי קבלנים שונים – שלא אחת עובדים ללא היתרים מחברת החשמל, דבר הגורם להפסקות חשמל בקווים ראשיים, עקב פגיעה ברשת החשמל.

כמו כן, בשל העובדה שמדובר בבנייה של שכונות חדשות, העבודות לבניית רשת חשמל חדשה מצריכות לעיתים הפסקות חשמל יזומות, עליהן מקבלים התושבים הודעה מראש מספר ימים קודם,  על מנת שיוכלו להיערך מבעוד מועד.

כל עבודות הפיתוח של תשתית החשמל בשכונות מתבצעות בתיאום עם הרשות המקומית, אך לא ניתן להניח מערכות כבלים בשכונות שטרם פותח בהם התוואי המלא.

עם זאת, חברת החשמל נמצאת בשלבי ביצוע של תכנית להנחת כבל נוסף שישפר את אמינות האספקה לתושבים.

החברה תמשיך בתהליך לביצוע העבודה, למרות שטרם בוצעה הרחבה וכעת ממתינה לקבלת היתרי חפירה להנחת כבלי החשמל בקרקע מגורמים שונים.

מעיריית מודיעין עילית לא התקבלה תגובה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חרפה ודראון
    20/04/2015 23:26
    אלי דובדבני
  1. שלום. כבר כמה שנים המצב הזה, בייחוד בחורף כל טיפת גשם גורמת לקצר ,לעומס, ונפילות, הצד השווה שאין שבוע ללא הפסקת חשמל פעם זה לשעה ופעם ללילה שלם,
    ככ כל פעם חח מאשימה גורם אחר פעם זה בגלל שיש הרבה יחידות חדשות שיוצרות עומס ופעם בגלל קבלן שפגע במתח גבוה וכו
    צריך לזה טיפול של גורמים גבוהים שיטפלו בחברה שממררת את חייהם של למעלה מ 15 אלף בתי אב