חשיפה • הרבנות הראשית: צוותי השוחטים בחו”ל יקבעו על פי הגרלה

ההגרלה מתבצעת על מנת למנוע ניגוד העניינים, ולנתק את הזיקה והתלות בין צוות השחיטה ליבואן שבחר אותם עד כה • נהלים חדשים נוספים: צוותי שחיטה יוכלו לצאת לחו"ל רק שבועיים לאחר הפסח, ולשוב שבועיים קודם ראש השנה • הבדצי"ם לא יוכלו להוסיף את חתימתם לבשר, כאשר צוות מטעמם בראשות גורם מן הרבנות לא נוכח בשעת השחיטה
כ"ה ניסן התשע"ה / 14.04.2015 15:02

מועצת הרבנות הראשית החליטה: רוויזיה במערך השחיטה בחו”ל. לפי ההחלטה, שלושת התפקידים הבכירים בצוות השחיטה יקבעו על ידי הגרלה.

על פי חוק הבשר מותר לייבא לישראל רק בשר כשר. לשם כך מחויבים יבואני הבשר להעסיק צוותי שחיטה שהוסמכו ואושרו על ידי הרבנות הראשית לישראל. צוותי השחיטה פועלים במשך שתי עונות בשנה – עונת החורף שמתחילה מיד לאחר חג הסוכות ומסתיימת בערב פסח, ועונת הקיץ המתחילה מיד לאחר חג הפסח ומסתיימת בערב ראש השנה.

אנשי צוות השחיטה מועסקים על ידי יבואני הבשר, ובמשך כל עונת השחיטה הם שוהים בחוץ לארץ, בקרבת המפעל, ללא בני משפחותיהם – ומגוריהם וכלכלתם מסופקת על ידי יבואן הבשר המעסיק אותם.

מצב זה עלול ליצור ניגוד עניינים בין תפקידו של צוות השחיטה כנאמן הכשרות של הרבנות הראשית לבין תלותו הכמעט מוחלטת ביבואן המעסיק אותו.

כדי למנוע את ניגוד העניינים ולנתק את הזיקה והתלות בין צוות השחיטה ליבואן, החליטה מועצת הרבנות הראשית  לשבץ את שלושת התפקידים הבכירים בצוות השחיטה שהם “ראש הצוות”, “בודק החוץ” ו”בודק הפנים” בדרך של הגרלה, כך שלאופן פעילותם במהלך עונת השחיטה, לא תהיה כל השפעה על אפשרות שיבוצם בעונה שלאחר מכן.

שינויים גם אצל שאר חברי הצוות

על מנת לשמור על איזון ועל זכותו של היבואן לבחור את עובדיו, הוחלט כי יתר חברי הצוות היינו ‘שוחטים- בודקי סכינים’, ‘שוחטים’, ו’משגיחים’, יבחרו על ידי היבואן ויאושרו על ידי הרבנות הראשית לישראל.

עם זאת, בחירת איש צוות שלא בדרך של הגרלה תוגבל לשתי עונות שחיטה מתוך ארבע אצל אותו יבואן.

בערב פסח האחרון קיימה מחלקת שחיטת חו”ל של הרבנות הראשית לראשונה הגרלה לשיבוץ חברי הצוות.

ההגרלה, שבוצעה על ידי המנהל בפועל של מחלקת שחיטת חו”ל ברבנות הראשית עו”ד עמיחי פילבר, ובפיקוח היועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל עו”ד הראל גולדברג, התבצעה כך שבכל שלב במהלך ההגרלה נשלפו ארבע פתקים: “שם מפעל”; “ראש צוות”; “בודק חוץ”; ובודק פנים”.

שחיטה

לאחר שארבעת הפתקים נפתחו, נרשמו השמות הכתובים בפתק בפרוטוקול לצד המספר הסידורי של שלב ההגרלה.

לאחר שהוגרלו כל הצוותים על פי הבקשות שהגישו היבואנים נמשכה ההגרלה ונקבע סדר המחליפים של כל אחד מבעלי התפקידים במידה ומי שהוגרל בשלב הראשון ויחליט שלא לצאת עם הצוות לשחיטה בחו”ל.

חידושים נוספים לקראת עונת הקיץ

הרבנות הכריזה על נהלים נוספים. יישומו של “נוהל בד”צים” הקובע כי בשר המיובא לארץ יוכל לשאת מדבקת כשרות של בד”צ, רק כאשר השחיטה בוצעה על ידי צוות שחיטה מיוחד של בד”ץ (המאושר ע”י הרבנות הראשית), ותחת פיקוח של ראש צוות מהרבנות הראשית לישראל.

משמעות הדבר הוא שבד”צים אשר נהגו להוסיף מדבקת כשרות על בשר שנשחט על ידי צוות שחיטה רגיל של הרבנות הראשית – ללא כל מעורבות ממשית של הבד”צ – לא יוכלו לעשות זאת בעתיד.

החלטה נוספת שנכנסת לתוקף במסגרת עונת השחיטה הנוכחית היא, יציאה של הצוותים לחו”ל לכל הפחות שבועיים לאחר סיום חג הפסח, וחזרת הצוותים לכל המאוחר שבועיים לפני ראש השנה (וכך גם בעונת החורף), וזאת על מנת לאפשר לאנשי צוות השחיטה השוהה בחו”ל תקופה של חודשים ממושכים, לסייע למשפחותיהם להתארגן לחגים ולפסח ולשהות בבית עם בני משפחותיהם גם לאחר תום החג.

תקופת זמן זו מאפשרת גם למחלקת שחיטת חו”ל ברבנות הראשית לבצע “סיכום עונה”, והסקת מסקנות בצורה טובה ויעילה, וכן להתארגן כנדרש לגיבוש צוותי השחיטה לקראת העונה הבאה.

בימים אלו משלימה מחלקת שחיטת חו”ל ברבנות הראשית, בשיתוף פעולה עם יבואני הבשר את גיבוש צוותי השחיטה – על בסיס השיבוצים שנקבעו בהגרלה, על מנת שצוותי השחיטה יצאו לעבודתם מיד לאחר יום העצמאות.

המנהל בפועל של מחלקת שחיטת חו”ל ברבנות הראשית עו”ד עמיחי  פילבר אומר: “אני שמח מאוד שבזמן הקצר מאז נכנסתי לתפקידי במחלקה, עלה בידי להוציא לפועל החלטות מהפכניות של הרב דוד לאו הרב ראשי לישראל, ושל מועצת הרבנות הראשית, שתרומתן לחיזוק צוותי שחיטת הבשר, ולאיכות רמת כשרות הבשר היא משמעותית ביותר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות