האשמות פוליטיות סביב הדו”ח: בלגן, כסת”ח, תוכניות דמיוניות

משה כחלון מאשים את יאיר לפיד, לפיד מאשים את בנימין נתניהו, שלי יחימוביץ' מאשימה גם היא את נתניהו. בבית היהודי? שם מרוצים מאורי אריאל • ובנימין נתניהו אומר: "עשינו הרבה" • דו"ח המבקר מחולל, כצפוי, סערה פוליטית
ו' אדר התשע"ה / 25.02.2015 18:36

דו”ח מבקר המדינה בנושא משבר הדיור מעורר כצפוי סערה פוליטית, במיוחד כשימים אלו הם ימי בחירות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על הדוח: “קיבלנו את דו”ח המבקר לענייני מחירי הדיור וזהו דו”ח חשוב. אנחנו מתייחסים אליו בכל הרצינות הראויה מפני שהנושא רציני ויש בו מסקנות מתבקשות. הן ייושמו.

“עשינו הרבה, הדו”ח מציין לא מעט דברים שעשינו, אבל אני אומר בצדק שיש הרבה דברים שיש לעשות. אני מתכוון לעשות את זה בממשלה הבאה עם שותפינו הטבעיים. אני גם שומע מהם את הנכונות וההבנה שיש לטפל במשימות הנוספות המתבקשות ואני בטוח שבמאמץ משותף נצליח להתגבר גם על המשימה הגדולה הזו.

“כשאנחנו מדברים על מחירי הדיור, על יוקר המחייה, אני לרגע לא שוכח את החיים עצמם. האתגר הגדול ביותר שאנחנו עומדים בפניו, לחיים שלנו, כאזרחי ישראל, כמדינה – זה האיום של התחמשות איראן בנשק גרעיני עם מטרה מוצהרת להשמיד אותנו”.

בתנועת ש”ס מגיבים לדו”ח ואומרים: “הדו״ח מוכיח את מה שהיה ברור מלכתחילה, לא היו אנשים בעלי ניסיון ויכולת ביצועית בהגה ההנהגה. והתוצאה הייתה, ניהול חובבני וחסר אחריות”.

בש”ס יש לכך מיד השלכה פוליטית: “ש״ס תדרוש את תיק הפנים בשילוב מנהל מקרקעי ישראל שיאפשר ליו״ר התנועה אריה דרעי לשחזר את הישגיו כשר הפנים כאשר פעל יחד עם אריק שרון ז״ל בשנות ה-90 לאכלוס מיליון העולים מרוסיה, ללא ועדות וללא פוסטים בפייסבוק. רק עם יכולת ביצועית ועבודה קשה ניתן לעשות מהפכה אמיתית. רק כך יוכל כל זוג צעיר לקנות דירה”.

מתגובת מפלגת כולנו של משה כחלון עולה אכזבה מכך שהמבקר לא עסק בליקויי השנים האחרונות, אלא התמקד בראשיתו של משבר הדיור.

“דו”ח מבקר המדינה מעניק ציון נכשל לממשלת יוקר המחייה של נתניהו-לפיד-בנט. הציבור בישראל לא זקוק לדו”ח כזה או אחר בכדי להבין את המצב הקטסטרופלי בו אנו נמצאים.

“הציבור מרגיש את המצב בכיס שלו יום-יום בסופר, בבנק, במשכנתא ובשכר הדירה. לצערנו, הדו”ח לא סוקר את המחדל הגדול ביותר של השנים האחרונות, תכנית מע”מ 0 של יאיר לפיד. תכנית שגרמה לנזק אדיר לציבור בישראל בכלל ולזוגות הצעירים בפרט והרחיקה אותם מחלום הדירה ב-160,000 ₪ נוספים שממילא אין להם.

“באופן תמוה ובניגוד גמור להמלצות כל הכלכלנים הבכירים מפלגת יש עתיד מתעקשת להשאיר את תכנית מע”מ 0 במצע שלה גם לבחירות הקרובות מסיבות שאינן כלכליות.

“הגיע הזמן שהאשמים במחדל ובראשם שר האוצר לשעבר ויו”ר קבינט הדיור יאיר לפיד ייקחו אחריות וינהגו ביתר צניעות כאשר הם באים לבקש את תמיכת הציבור פעם נוספת”.

את האשמות מפלגתו של כחלון דוחים ב‘יש עתיד’ ובהתייחסותם לדו”ח הם אומרים: “מדובר בדו”ח חשוב החוקר שנים של כישלון והזנחה של נתניהו בטיפול בבעיות הדיור בישראל וראוי שהציבור יידע מי אחראי למשבר הדיור הלאומי.

“במשך שנים הממשלות בישראל הביטו מהצד על משבר הדיור המתעצם ולא עשו דבר כדי לפתור את המשבר, שהפך לאיום אסטרטגי על דור שלם של צעירים שכבר מאבדים את האמונה שיום אחד תהיה להם דירה.

“כל מה שאמרנו כל השנה האחרונה נמצא בדו”ח הזה, שחור על גבי לבן”, אומרים ב’יש עתיד’ וקובעים: “עכשיו זו כבר לא טענה של מפלגה אחת נגד מפלגה אחרת, זה דו”ח רשמי של מבקר המדינה שנותן גיבוי לכל הטענות שלנו – משבר הדיור בישראל הוא תוצאה ישירה של ההזנחה של נתניהו והליכוד”.

ב’יש עתיד’ מוסיפים: “לא חיכינו לדוח המבקר כדי להתמודד עם הבעיות והכשלים שנוצרו במשך שנים של התעלמות ממשבר הדיור. הקמנו את קבינט הדיור, שגרם לכל משרדי הממשלה הרלבנטיים וגופי התכנון והשיווק לעבוד יחד.

“גיבשנו תכנית לאומית לפתרון משבר הדיור שכללה 62,000 דירות שכבר יצאו לדרך בשכונות חדשות במסגרת הסכמי הגג, השקעת 4.5 מיליארד שקלים על מנת לשחרר 50,000 דירות בפרויקטים שנתקעו, פינוי מחנות צה”ל שיאפשרו לבנות 60,000 דירות, בניית 150,000 דירות להשכרה לטווח ארוך וצעדים נוספים.

“את התכניות האלה נתניהו קטע כשהחליט לפרק את הממשלה וללכת לבחירות. את התכניות האלה אנחנו נמשיך ליישם רגע אחרי הבחירות. זו לא מלחמה על דיור, זו מלחמה על דור שלם של צעירים בישראל שנלחמים כדי לקנות דירה”.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ’ תוקפת את נתניהו: “עולה תמונה מבהילה של חידלון מנהיגותי וביצועי של נתניהו. בלגאן, כסת”ח, תוכניות דמיוניות, הפקרות, ואפס עשייה. מדי פעם בוצעה הפסקה למסיבת עיתונאים מיותרת, שבה פוזרו הבטחות גרנדיוזיות מנותקות מהמציאות עם אפס מימוש. המחשבה שכך מתנהלת גם המערכה מול איראן, תוך שנתניהו מכווין את מערכת הביטחון ואת מערך היחידות החשאיות – צריכה להדיר שינה מעינינו.

“שתי הבטחות הדגל של נתניהו בבחירות האחרונות, הכלכלית והביטחונית – הוזלת מחירי הדיור ומאבק בגרעין האיראני – הן גם שני הכישלונות הנוראיים ביותר שלו. המבקר כלל שורת המלצות קונקרטיות, אבל כל אדם סביר שקורא את הדו”ח ימליץ על פתרון אחד ברור לבעיית הדיור: להחליף את נתניהו”.

עוד קבעה יחימוביץ’:  “מן הדו”ח עולה שהנפגעים העיקריים ממדיניות נתניהו הם מעמד הביניים והעניים. עבור ששת העשירונים התחתונים היה הגידול היחסי בהוצאות הדיור משמעותי במיוחד. בכהונתו הגיעו ייבוש הדיור הציבורי לזכאים, והתנערות הממשלה מאחריותה לספק דירות לשיאים חדשים של הזנחה והפקרות”.

גם בליכוד מגדירים את הדו”ח כחשוב מאוד ומבטיחים ללמוד אותו ו”ליישם את מסקנותיו המתבקשות”.

“ממשלות הליכוד בראשות נתניהו עשו הרבה בתחום הדיור, זה מצויין בדוח, אבל יש עוד הרבה מאוד מה לעשות”, אומרים בליכוד ומפרטים: “הגדלנו את כמות התחלות הבנייה מ-32 אלף ל-47 אלף בשנה. אנו מפנים את מחנות צה”ל ממרכז הארץ לנגב – ובמחנות צה״ל שיתפנו נבנה 100 אלף דירות חדשות. הגדלנו דרמטית את שיווק הקרקעות לדיור, והשנה נגיע ל 60,000 יחידות דיור.

“ביטלנו את ההחלטה המונעת בנייה חדשה במרכז הארץ, וכבר השנה נגיע לתכנון של 80 אלף יחידות דיור. וכמובן הובלנו את מהפכת הכבישים והרכבות, שמחברת את הנגב והגליל למרכז הארץ, ומאפשרת לגור בקריית גת ולעבוד בתל אביב.

“בקדנציה הבאה נפעל יחד עם שותפינו הטבעיים, שמחויבים כמונו לפתור את משבר הדיור, וניישם את מסקנות הדוח. רק ממשלת ליכוד חזקה בראשות נתניהו, תפתור את משבר הדיור, בדיוק כפי שעשינו בשורה ארוכה של רפורמות ושינויים מבניים עמוקים, שהפכו את המשק הישראלי לחזק ותחרותי”, מבטיחים שם.

בבית היהודי דווקא מרוצים: “דו”ח המבקר מוכיח ששר הבינוי אורי אריאל והבית היהודי זיהה נכון את הכשלים עם כניסתו לתפקיד וידע לפעול לתיקון נזקים של שנים.

“מדיניותו של השר אריאל שהביא לשיא שיווקים מאז קום המדינה של מעל 50,000 דירות,יזם והפעיל את תכנית מחיר מטרה, חתם על הסכמי גג עם הרשויות המקומיות, שילש את המלאי התכנוני וקידם את תכנית נתיב לדירה היא הפתרון היחיד לבעיית הדיור”.

התנועה לאיכות השלטון מציינת בפני ראשי המפלגות כי הציבור בישראל זועק לטיפול מערכתי, מקיף ועמוק בבעיות הדיור, מוקדם ככל הניתן. רווחת אזרחי ותושבי המדינה, כמו גם יציבות המשק, מחייבות כי תגובש מדיניות דיור כוללת, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך, תוך ייעול מערכת התכנון והבנייה, שתאפשר הלימה בין צרכי התושבים לבין ההיצע.

נוכח הדברים פנתה התנועה לראשי המפלגות בבקשה לעגן במצע הרשימה את המלצות דו”ח מבקר המדינה, כמו גם לעמוד באופן דווקני במסגרת ההסכמים הקואליציוניים לאחר יום הבחירות, על יישום ההמלצות.

דו”ח מבקר המדינה שהונח זה עתה חייב שיהווה קריאת השכמה לנבחרי הציבור, ויש להבטיח שסוגיית הדיור תונח במקום גבוה בסדר העדיפויות של הכנסת ה-20 וממשלת ישראל ה-34.

לפיכך קוראת התנועה לראשי הרשימות, להכניס המלצות דו”ח מבקר המדינה כחלק מתוכנית העבודה של הרשימות, וליתן לסוגיית הדיור משקל רב עת תחתמו על הסכמים קואליציוניים ביום שלאחר ה-17 במרץ 2015.

עו”ד אליעד שרגא, יו”ר התנועה לאיכות השלטון: “הזעקות שעלו מרחובות המדינה לפני 3 שנים מהדהדות בדו”ח מבקר המדינה ולא יכולות להיוותר ללא מענה. הרשימות שמתמודדות בבחירות לכנסת הקרובה ראוי שתאמצנה את המלצות דו”ח מבקר המדינה ותעשנה ככל שלאל ידן כדי להבטיח טיפול מקיף ואפקטיבי במשבר הדיור”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כסת
    25/02/2015 19:11
    יוסי
  1. לא מתאים באתר חרדי להביא את המילה הזו (ראשי תיבות – כסוי תחת), אפלו אם הבהמה הזו שלי יחימוביץ אמרה.