איך קרה שמוביל המאבק נגד ‘חברת קרית ספר’ זכה לרישום

חשיפת חרדים10: חברת קרית ספר, הנתונה בעיצומה של תביעה ייצוגית, החליטה להפסיק את רישום הדירות על שם התושבים - ואלו יצאו למאבק מאורגן • כעת מתברר: מוביל המאבק 'זכה לפתע' לאישור רישום • "אמשיך להיאבק למען אחרים"
אליעזר היון
כ' שבט התשע"ה / 09.02.2015 16:13

מה קורה ב’חברת קרית ספר’?

כפי שנחשף בחרדים 10, תושבים בעיר החרדית מתלוננים כי על רקע תביעה ייצוגית גדולה כנגד החברה, הם אינם מצליחים לרשום את דירתם על שמם, ומאבק מאורגן נפתח כנגד החברה, במסגרתו נערכו אסיפות – וכרזות כנגד המעורבים נתלו בחוצות העיר.

אלא שכעת מתברר: מוביל המאבק ‘זכה לפתע לרישום מהיר, בעוד שאר התושבים עדיין ממתינים לאישור, וסופגים בינתיים נזקים כבדים.

יוזם המאבק מאשר בשיחה עם חרדים 10 את הפרטים: “הם רצו שקט, ולכן אישרו לי כדי להוריד אותי מהעניין. אני מבטיח להמשיך להיאבק, כדי לדאוג גם לאחרים”.

פי עשרה מהמותר בחוק

תחילתה של הפרשה בתביעה ייצוגית שהגיש לפני כארבע שנים עורך הדין יעקב אלחרר כנגד ‘חברת קרית ספר’.

על פי החוק, העברת זכויות בנכס בין מוכר וקונה, מאפשרת לחברה המשכנת גבייה בסך של כ-300 שקלים פלוס מע”מ – ובמילים: שלוש מאות חמישים וארבע שקלים.

חברת קרית ספר, כך נאמר בכתב התביעה הייצוגית, גובה למרבה ההפתעה 0.3-0.45 אחוז מכלל כל עסקה – ובמילים: דירה שנמכרה בסכום של מיליון שקלים, תגרור עמלה של כ-3,500 שקלים – פי 10 מהמותר על פי החוק.

עורך הדין אלחרר: “הייתי בהלם כשגיליתי את זה. כולם משלמים כי אין להם ברירה. אנשים אומרים: ‘מה אני יכול לעשות? אני צריך את הטאבו על שמי, תופסים אותי מהגרון’. צריך לזכור לחברה יש מונופול והם עושים אתו שימוש לא חוקי”.

בקריית ספר החברה המשכנת היא ‘חברת קרית ספר’, והיא זו האחראית על הרישום של הזכויות. וכך, מי שרוצה לרשום את דירתו ואת זכויותיו – מוכרח לעבור דרך החברה. לא ניתן לעקוף אותה. רק לאחר האישור של החברה המשכנת ניתן לפנות אל המינהל האזרחי ביהודה ושומרון, כדי לבצע רישומים על הדירה.

אלחרר הגיש את התביעה, ובית המשפט סרב לקבל את טענת ‘חברת קרית ספר’, המיוצגת באמצעות עורך הדין גן-צבי, כי החוק לא חל לגביהם – ואישר את הבקשה לדון בתביעה כתביעה ייצוגית.

כרזות קרית ספר הכרזות שנתלו

 “האחריות הוחזרה אל המדינה”

אלא שלפני מספר חודשים בחרו ב’חברת קרית ספר’ להפסיק ולנהל את רישום הדירות בחברה המשכנת – כלומר אצלם.

במכתב רשמי ששלחה ‘חברת קרית ספר’ היא כותבת: “האחריות לניהול ‘מרשם זכויות’ לגבי הנכס שבנידון, וכל הכרוך בכך, הוחזרה אל המדינה, וחברתנו אינה מספקת עוד שירות זה”.

המשמעות הישירה של המהלך החדש היא הקפאת כל העסקאות. שכן, התושבים אינם יכולים לגשת למינהל האזרחי ביהודה ושומרון כדי לרשום את דירתם, מאחר שהמינהל כאמור מסרב לאשר כל רישום, ללא אישור מ’חברת קרית ספר’.

גורמים משפטיים מסבירים, כי התושבים אינם יכולים למכור את דירתם שאינה רשומה על שמם, והם גם עשויים להיתקל בקשיים בקבלת המשכנתא, כאשר הם אינם יכולים להציג לבנק מסמך המאשר כי הדירה רשומה על שמם.

התושבים אתם שוחחנו היו משוכנעים כי המהלך נועד לייצר לחץ על משרדו של אלחרר כדי “שיירד מהתביעה הייצוגית”.

 לא חלף זמן רב ועורך דין יעקב אלחרר קיבל מכתב מפתיע מעורך דין צבי שטרסברג, בו טוען עורך הדין בשם תושב קרית ספר, כי למרשו עלול להיגרם נזק רב בעקבות התביעה הייצוגית של אלחרר, שכן ‘חברת קרית ספר’ אינה מוכנה לעשות רישום כאמור:

“פוטנציאל התועלת העתידי של התביעה הייצוגית עומד על סך 1500 ש”ח לכל היותר, מנגד הנזק המיידי מהיעדר יכולת קבלת אישורי זכויות… הינו ירידת ערך של רכושם בעשרות אחוזים”.

שטרסברג אף מצהיר על כך גלויות ללא כל היסוס: “למיטב ידיעתם של מרשי, לא רק שהחברה לא הסתירה את כוונתה להפסיק ולספק את שירותיה – בשל ניהול התביעה הייצוגית על ידך – אלא שהיא מצהירה זאת בריש גלי מזה תקופה ארוכה”.

עורך הדין מזהיר, איפוא, את אלחרר כי הוא מבקש ממנו לקבל תשובות “באילו פעולות נקט כדי למנוע את האסון הידוע מראש ההולך ומתרגש על ראשם”, ומזהיר כי אם התשובות לא יספקו את מרשו בכוונתו “לתובעו על מלא נזקיהם”.

מה הפעולות שעל אלחרר לעשות? עורך הדין לא פרט, אך אין ספק כי על פי העולה ממכתבו לכל הפחות, אם יסיר את התביעה הייצוגית, תחזור ‘חברת קרית ספר’ לבצע רישום.

עו”ד יעקב אלחרר: “הם מקווים כנראה שהתושבים הלחוצים יפנו אלי ויבקשו ממני להוריד את התביעה, כדי שחברת קרית ספר תחזור לנהל את הרישום”.

למרות פנייתנו, ממשרד עורכי הדין גן צבי המייצגים את ‘חברת קרית ספר’ לא התקבלה תגובה. נפרסמה לכשתתקבל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות