שטבון: “המפלגה הזו – היסטוריה. גאה להקים אותה עם אלי” • ראיון

איזה רבנים יעמדו בראש המפלגה? האם אורי אריאל יצטרף? הוא לא סדין אדום עבור הציבור החרדי? האם שם המפלגה באמת מרן? והאם במקום איחוד כוחות של חרדים ודתיים לאומיים אתם לא יוצרים בעצם פיצול? • רגע לפני שהוא יוצא למסיבת העיתונאים המתוקשרת עם ח"כ אלי ישי במלון רמדה - עונה ח"כ יוני שטבון על שאלות חרדים10
כ"ג כסלו התשע"ה / 15.12.2014 17:49

שעות אחדות לפני שהוא יוצא למסיבת העיתונאים המתוקשרת שלו עם ח”כ אלי ישי במלון רמדה בירושלים, קיימנו ראיון עם ח”כ יוני שטבון.

• אתה הולך היום לעשות היסטוריה.

“בהחלט היסטוריה, זה דבר שחיכו לו שנים ולא יצא לפועל”.

• זה לא ממש טבעי: חרד”לי וחרדי במפלגה אחת…

“נו, היסטוריה עושים בדברים לא טבעיים. זה מה שיפה בצעד הזה…”

• אז הגולנצ’יק לשעבר, האיש שיו”ר הבית היהודי הביא למפלגתו, תוך שהוא בטוח שהביא בשורה מרעננת, הפך ל’מורד’ בתוך הסיעה, ולבסוף – מקים לו מפלגה מתחרה…

“דווקא הגולנצ’יק לשעבר הוא זה שידע לזהות מהם ערכים אמיתיים. והם – החיבור לתורת ישראל, החיבור לעם ישראל, החיבור לרבני ישראל. 10 שנים שירתתי בצבא וזה הקנה לי הרבה ערכים והבנה. אני גאה להקים מפלגה יחד עם אלי, יהודי שאוהב את המדינה, את ארץ ישראל, את עם ישראל ואת תורת ישראל.

“מדובר בבשורה ענקית שהציבור מחכה לה שנים רבות. הן הציבור המסורתי, הן הציבור הדתי-לאומי, הן הציבור החרד”לי והן הציבור החרדי. לצערי, הבית היהודי שהוקם כדי להיות בית גם לציבור החרד”לי הפך את עצמו לבית כלל ישראלי, ולכן אני יוצא לדרך חדשה.

“במפלגה החדשה שנקים, יש לכל אחד את המקום שלו. זו בשורה, כי מדובר בדבר אמיתי. אם זה לא היה אמיתי, לא היינו מצליחים”.

• תראה. אצלך, אני מאמינה שזה בא ממקום אמיתי. העזת, הצבעת נגד כל המפלגה שלך ב’חוק הגיוס’, כי לא האמנת בו ובעיקר לא בסנקציות הפליליות, היית אמיץ, ידעת שתשלם מחיר. אצל אלי, זה קצת שונה. הרי שנינו יודעים שהוא מקים את המפלגה החדשה, רק כי לא הסתדר לו עם היו”ר המכהן אריה דרעי.

“אני עוקב הרבה אחרי אלי, היו לנו במהלך השנתיים האחרונות הרבה מאוד שיחות, הוא איש אמת, אני מאמין שהוא ינהיג את המפלגה עם האמת שבו, ואת האמת מעריכים בסופו של דבר.

“לא כל פעולה שעשיתי, כולם אהבו, ומי כמוך יודעת את זה. אבל כאיש אמת, לא יכולתי לנהוג אחרת, ואיני מתחרט לרגע”.

• בעצם תקחו קולות גם מיהדות התורה, גם מש”ס, וגם מהאיחוד הלאומי תהיה צורתה אשר תהיה בבחירות הבאות. זה לא ממש איחוד כוחות חרדי-ד”לי, זה פיצול.

“אני מאמין שנביא קולות גם מקרב ציבורים שיכלו להיות בגוש השמאל. נניח ממפלגתו של כחלון, אבל לא רק. כל קול שיגיע אלינו, הרי זה מבורך. הציבור כמה לזה, אני מסתובב הרבה בשטח במהלך השנתיים האחרונות, ושמעתי שוב ושוב את רצון הציבור – אחדות!

“אנחנו לא מסתכלים רק על הקדנציה הקרובה, אלא ובעיקר מצפים שהאיחוד שלנו יהיה מודל לאיחוד כוחות של כל המפלגות החרדיות והדתיות לאומיות”.

מאזוז

• בראש המפלגה יעמדו בעצם הרבנים טאו ומאזוז?

“מהצד החרדי-ש”סי, הרב מאיר מאזוז, אבל יש הרבה מאוד רבנים מהציונות הדתית שממתינים להכרזה על המפלגה – ואז ייצאו בתמיכה.

“אני לא רוצה כרגע לציין שמות, אבל משיחות אישיות שהיו לי עם הרבה מאוד רבנים הם מחכים למפלגה שבה יאוחדו הכוחות”.

• תהיה במקום השלישי?

“זה פחות חשוב, באתי להשפיע, באתי להוביל, כל אחד מהחברים מביא איתו משהו, אחרי שנקים את המפלגה ונכריז עליה, הדינמיקה תהיה איך לעבוד בינינו ואיך לאחד כוחות”.

• אורי אריאל יצטרף אליכם?

“אני לא יכול להתערב במו”מ ובהליכים הפנימיים שבתוך ‘תקומה’. הצדדים – הבית היהודי ותקומה – עדיין בתוך הליך של מו”מ. אשמח אם אורי יצטרף אלינו, אבל המפלגה שלנו תוכרז בין אם יצטרף ובין אם לא. מדובר בדבר גדול ואמיתי, אי אפשר לחכות לדילים. אם זה אמיתי – הציבור יבוא. הציבור מצפה שנניח על השולחן את המפלגה החדשה”.

• אני שואלת על אורי אריאל, כי לא בטוח שהוא ‘טוב’ למפלגה שלכם. הציבור החרדי רואה בו סדין אדום, לאחר שהרים ידו בעד חוק הגיוס הכולל סנקציות פליליות. אתה מהבחינה הזו יצאת אמיץ וראוי.

“אני מסתכל שני צעדים קדימה, ומאמין שכשהציבור יראה אחדות אמיתית, יראה מהם ערכי המפלגה, לא יעסוק בחשבונות העבר. המפלגה תוכיח, התנועה תוכיח. אם נדע לעבוד, אם נצא במסרים ברורים – הציבור יהיה איתנו. ברור לכל שהמפלגה החדשה תילחם בסנקציות הפליליות, תפעל למען השכבות החלשות, למען קצבאות הילדים. זו מפלגת בשורה!”

ש"ס, מכות, רמדה

• דובר על אפשרות לקרוא למפלגה בשם ‘מרן’. זה יתאים אולי למצביעים הפוטנציאליים מעדות המזרח, אבל ממש לא ידבר אל השטח ‘שלך’, אל ציבור המתנחלים…

“אני חושב שזה היה ספין יותר מאשר הצעה אמיתית לשם, השם ‘יחד’ מבטא יותר את ערכי המפלגה, את הביחד, אבל עדיין לא סגור נושא השם. נחליט עליו אחרי שנכריז על המפלגה, מה שברור הוא שהשם צריך לבטא את התחושה לפיה כולם שייכים”.

• עם חשיבה קדימה, מה תעשו אם יום אחרי הבחירות: תמצאו את עצמכם תחת חרם חרדי-אשכנזי-ספרדי של יהדות התורה ושל ש”ס, שידרשו לא לצרף אתכם לקואליציה בה הם יימצאו? תמצאו את עצמכם באופוזיציה, בלי יכולת ממשית של השפעה.

“גזרתי על עצמי לא לזלזל באיש, לא לדבר נגד אף מפלגה, אני מאמין גדול שאם נלך בדרך פוזיטיבית – נצליח”.

• טוב, לך באופן אישי יש זכות, לא הרמת ידך בעד חוק הגיוס, אולי הזכות שלך תעזור למפלגה כולה לעבור את אחוז החסימה…

“למדתי בחיים שלי, שאם הולכים עם האמת, מצליחים”.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אני יצביע להם אנשים ישרים והגונים
    15/12/2014 18:45
    אלי
  1. סוף סוף יש לי למי להצביע בתור אדם ששנים לא הרגיש טוב עם ההצבעה לאגודת ישראל

  2. בלי בן ארי אני לא מצביע לכם
    15/12/2014 18:49
    משה
  3. בלי בן ארי אני לא מצביע לכם

  4. יוני התמים...
    15/12/2014 21:15
    אבי
  5. ישימו אותו במקום 5 אולי. יראה את הכנסת מהבית…

  6. good
    15/12/2014 22:36
    roni
  7. dati and haredi finally at peace

  8. חסר רק את בן ארי !
    15/12/2014 23:42
    משה
  9. לצרף את בן ארי