עשרות שגרירי מדינות האיחוד האירופי באירוע הזדהות ב’גנזך קידוש השם’

שגריר האיחוד האירופי בישראל חשף בביקורו יחד עם עשרות שגרירים ב'גנזך קידוש השם': "כנציגי האיחוד האירופי והמדינות החברות בו, אנו רואים  כחובתנו הקדושה לוודא שהרצח הברוטלי של שישה מיליון יהודיים לא יישכח לעולם"
אבי כץ
א' אייר התשפ"ד / 09.05.2024 01:58

לרגל יום השואה ובעקבות התגברות גילויי האנטישמיות ברחבי העולם, משלחת של עשרות שגרירי מדינות האיחוד האירופי בישראל, בראשותו של דימיטרי טזאנצ’ב, שגריר האיחוד האירופי בישראל, הגיעה לאירוע הזדהות והפגנת סולידריות, במכון השואה החרדי ‘גנזך קידוש השם’ בעיר בני ברק.

את האירוע המיוחד, שנערך בהנחיית אשת התקשורת סיוון רהב מאיר, פתח ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט, בן לניצול שואה, שגולל בפני השגרירים את סיפור הצלתו של אביו ממלתעות הנאצים בתקופת השואה, ותקומת משפחתו בארץ ישראל.

סגן השר אורי מקלב, הממונה על הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד רה”מ, ציין שמה שקדם לשואה ומה שהוביל לשואה היו האנטישמיות וההסתה כנגד היהודים, “כיום האנטישמיות מגיעה מקבוצות מסודרות במדינות שונות באירופה וכנגד זה צריך להילחם ואת זה צריך למגר, ליצור את האווירה הנכונה את החינוך וההסברה כנגד האנטישמיות הגואה באירופה בימים אלו, ולא לתת לכך שום לגיטימציה”, אמר  סגן השר לשגרירי המדינות והדגיש שהרוח והאמונה, הם מה שהחזיקו את היהודים בתקופת השואה.

הנואם המרכזי באירוע, שגריר האיחוד האירופי בישראל, דימיטרי טזאנצ’ב, אמר: “השואה היא כתם אפל שלא יימחה מההיסטוריה של היבשת שלנו, ואנו, כנציגי האיחוד האירופי והמדינות החברות בו, רואים זאת כחובתנו הקדושה לוודא שהרצח הברוטלי של שישה מיליון גברים, נשים וילדים יהודיים לא יישכח לעולם”.

השגריר סיפר כי לאחר האירועים הנוראיים ב-7 באוקטובר, וגל האנטישמיות ששטף בעקבותיהם את אירופה וחלקים אחרים בעולם, האיחוד האירופי האיץ את יישום אסטרטגיית האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות וטיפוח חיים יהודיים. התכנית המקיפה כוללת כמעט 100 יוזמות, כש-74 מהן כבר יצאו לדרך, ומטרתן להבטיח שיהודים באירופה יוכלו לחיות את חייהם בחופשיות.

רחל יוד, יו”ר הנהלת ‘גנזך קידוש השם’ אמר לשגרירים: “אני קוראת לכם כבוד השגרירים לשלב איתנו ידיים בשליחות הקדושה והחשובה שלנו. לשתף איתנו פעולה בהנחלת זיכרון הקהילות היהודיות שהיו באירופה, ושהן חלק מפואר מההיסטוריה של ארצותיכם”.

יוד הזכירה בדבריה את הקשר בין זיכרון השואה למאבק באנטישמיות המתפרצת בימים אלה ברחבי העולם, “היסטוריה של תרבות עשירה, ספרות מרתקת שאנו משתמשים בה עד היום, של שירה, נגינה, של היופי העתיק של אירופה. יופי שהיה ואיננו. אך כאן בארץ החברה החרדית משמרת אותו, לצד ערכים יהודיים ואוניברסליים אותם אנחנו מטמיעים בקרב בני הנוער ומצטרפים למאבק שלכם באנטישמיות”.

יו”ר ההנהלה הזמינה באופן אישי את כל אחד מהשגרירים לבוא לביקור התרשמות אישי, מהפעילות החינוכית העניפה של המכון, במטרה לחשוב כיצד ממנפים ומרחיבים את הפעילות, לתועלת המטרות החשובות והמשותפות.

הקונסולית וח”כ לשעבר קולט אביטל, יו”ר מרכז ארגוני השואה בישראל, הציגה במהלך האירוע בפני המשלחת את זיכרון השואה הייחודי לקהילה החרדית.
השגרירים ביקרו בתערוכת חסידי אומות העולם המוצגת בגנזך בהדרכת אריה הנדלר, יחד עם שורד השואה מיכאל אוריך, ושמעו מאת הרבנית אסתר פרבשטיין, יועצת והיסטוריונית פדגוגית, ושורדת השואה  נדיה הורוביץ, על כוחה של האישה החרדית בשואה.

האירוע נחתם בביצוע מרגש של תפילת “קל מלא רחמים” בביצועו של החזן ישראל אדלר, ובהדלקת נרות זיכרון לזכרם של ששת המיליונים הי”ד על ידי הרב דוד סקולסקי יו”ר גנזך קידוש השם, שניהל את המכון במשך עשרות שנים.

השגרירים שהשתתפו באירוע סיפרו כי הם מתרגשים מאוד להשתתף באירוע ולראות אך ההתמקדות המיוחדת של ‘גנזך קידוש השם’, באופן שבו שמרו היהודים על המסורת והמצוות הדתיות שלהם במהלך השואה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות