פרסום ראשון • סמינר עתר לבית משפט: גורמים פוליטיים באלעד בעד אפליה

בהיתר רבנים: הנהלת 'לדעת חכמה' באלעד הגישה אתמול עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד החינוך: דורשת להוציא לה רישיון באופן מיידי • בעתירה מגוללת ההנהלה כיצד הפכה ל"בת ערובה בפרשת זלזניק", ומציגה אישומים קשים נגד ראש העיר ישראל פרוש • "דורש ממשרד החינוך לא להעניק לנו רישיון, אם לא יינתן גם לזלזניק המפלה"
ו' כסלו התשע"ה / 28.11.2014 09:38

הנהלת סמינר ‘לדעת חכמה’ בעיר אלעד הגישה ביום חמישי אחר הצהריים עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד החינוך, בתביעה להוציא לה רישיון באופן מיידי.

תיכון ‘לדעת חכמה’ הוקם לפני יותר משנה בעיר אלעד והוא נותן מענה למגזר הליטאי בעיר. לקראת שנת לימודים תשע”ה התבצע רישום ל’לדעת חכמה’ שמונה כיום כבר כ-90 תלמידות. אלא שלרישום הצטרף סמינר ‘זלזניק’ שמזה שנים נתן מענה רק לציבור הספרדי בעיר.

בניגוד לשנים קודמות, הנהלת ‘זלזניק’ קיבלה החלטה לפתוח כיתה אשכנזית נפרדת לקראת שנת הלימודים תשע”ה. החלטה זו לוותה בחודשים האחרונים ברעש תקשורתי, בגין אפלייה נגד תלמידות ספרדיות – הן מצד עמותת ‘נוער כהלכה’ והן מצד משרד החינוך. המנהלת לאה זלזניק אף זומנה לשימוע במשרד החינוך.

אתמול (חמישי) אף הוגשה – כפי שנחשף כאן בחרדים10 – עתירה לבית משפט על-ידי עו”ד יואב ללום, בדרישה להוציא צו סגירה לסמינר ‘זלזניק’.

למרות דרישת משרד החינוך לבטל את הרישום ל’שלוחה האשכנזית’ הנפרדת, סמינר ‘זלזניק’ הפעיל את הכיתה באופן נפרד ובמתחם נפרד מהתיכון הספרדי. לאור זאת החליט משרד החינוך שלא להעניק רישיון ל’שלוחה האשכנזית’ של זלזניק.

לדברי הנהלת ‘לדעת חכמה’, ראש העיר ישראל ​פרוש, ​הנמצא בקשרים פוליטיים הדוקים עם סמינר ‘זלזניק’ ועם פטרונו הרוחני, ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי משה הלל הירש, חפץ ברישיון לסמינר. כיוון שכך, דרש בתחילת שנת הלימודים מסמינר ‘לדעת חכמה’ – שאינו קשור כלל ל’זלזניק’ – לעבור למתחם כיתות אחד עם ‘השלוחה האשכנזית’ של ‘זלזניק’.

כך מצאו עצמם שני סמינרים במתחם אחד.

לדברי הנהלת ‘לדעת חכמה’, ראש העיר​ פרוש​ לא הסתפק בכך, אלא קבע כי אם משרד החינוך לא יאשר רישיון לסמינר ‘זלזניק’, הרי שהוא לא יאשר למשרד החינוך להעניק רישיון ל’לדעת חכמה’.

בעקבות זאת מצאה עצמה הנהלת ‘לדעת חכמה’ בת ערובה של מה שהם מכים “פרשיית זלזניק”.

ביום חמישי, בצעד יוצא דופן, ולאחר שליש שנה ללא רישיון ותקצוב, הורו רבני ​הקהילה ו​העיר להנהלת ‘לדעת חכמה’ לעתור לבית המשפט ולדרוש את הרישיון.

בעתירה שהגישה מגוללת הנהלת ‘לדעת חכמה’ את השתלשלות האירועים, ומתלוננת כי הפכה לבת ערובה ב’פרשיית זלזניק’ ופוליטיקה חרדית פנימית.

שי פירון

המהלך של הגשת העתירה הוא גם מענה לאולטימטום שבכוונת משרד החינוך להגיש  ביום ראשון – כפי שחשפנו כאן בחרדים10 – להנהלות הסמינרים ‘זלזניק’ ו’לדעת חכמה’ בעיר אלעד, לפיו או ששני הסמינרים יהפכו לסמינרים אזוריים, כדוגמת בתי הספר היסודיים של בית יעקב והחינוך העצמאי, כולל קבלת תלמידות ספרדיות המתגוררות באזור הסמינר או שיוצא נגדם  צו סגירה מיידי.

בהגשת העתירה מבקשת, בעצם, הנהלת סמינר ‘לדעת חכמה’, להגן על המשך שנת הלימודים של כ-90 תלמידות הלומדות במקום.

“בית המשפט מתבקש לקיים דיון דחוף”

העתירה המנהלית הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים על ידי עמותת ‘מרכז מוסדות חינוך אלעד’ (ע.ר 580435063), באמצעות משרד עו”ד ונוטריון כבירי נבו קידר.

העתירה דורשת מבית המשפט “להורות למשיב לבוא וליתן טעם כדלקמן: מדוע לא מנותבת בקשת הרישיון לפי חוק פיקוח על בתי ספר, התשכ”ט-1969 (להלן, ‘חוק הפיקוח’) אשר הגישה העותרת עבור בית הספר לבנות ”לדעת חכמה’ בעיר אלעד (להלן, ‘בית הספר’) להמשך בדיקה אצל הגורמים המקצועיים, ומדוע אינה נבחנת בלב פתוח ובנפש חפצה על ידי משרד החינוך.

“לאור זאת שההכרעה הדרושה בעתירה דנן משפיעה על הפעלת בית הספר בשנת הלימודים תשע”ה על ידי העותרת, ועל חינוכן של כ-86 תלמידות בעיר אלעד, מתבקש בית המשפט הנכבד לקיים דיון דחוף בעתירה”.

עוד נכתב בעתירה: “בפתח הדברים, יובהר כי הגשת העתירה דנן הינה בבחינת המוצא האחרון של העותרת, אשר נקלעה, על לא עוול בכפה, למחלוקת פוליטית חריפה, בין משרד החינוך, לבין בית הספר תיכון ‘בית יעקב החדש’ באלעד (להלן, ‘סמינר זלזניק’). פרשה זו תכונה להלן ‘פרשת זלזניק’.

“…כל רצונה של העותרת, שאינה צד לסכסוך זה, הינו לספק מענה חינוכי חרדי לתלמידות העיר אלעד. והכל, לשביעות רצונן של התלמידות, בני משפחותיהן, והקהילה החרדית ביישוב”.

“רואה בהפליה תופעה פסולה שיש לעקור”

בעתירה מוצגת השתלשלות העניינים:

“העותרת, עמותת ‘מרכז מוסדות חינוך אלעד’, הינה בעלות ותיקה, אשר מספקת שירותי חינוך לאוכלוסייה מגוונת (ביניהם, דתיים-לאומיים וחרדים), ומפעילה מזה עשור, מוסדות חינוך בכל הארץ, בהם מתחנכים מאות תלמידים ותלמידות.

בשנת הלימודים תשע”ד פתחה העותרת את בית הספר ‘לדעת חכמה’ בעיר אלעד, המשמש כתיכון חרדי לתלמידות ט’-יב’. בית הספר, נשוא עתירה זו, פעל ברישיון מטעם משרד החינוך, ובהתאם לנהליו.

נוכח שביעות הרצון של הקהילה מבית הספר ומהחינוך לו זכות בנותיהן, ביקשה העותרת רישיון להפעלת בית הספר גם בשנת הלימודים תשע”ה.

כך, לקראת שנת הלימודים תשע”ה הגישה העותרת בקשה לחידוש רישיונה. יובהר כבר עתה, כי העותרת קיבלה את מרבית האישורים הנדרשים במסגרת בקשה זו…

אולם, בסוף חודש אוגוסט 2014, בסמוך לפתיחת שנת הלימודים, נדרשה העותרת על ידי העירייה להעביר את פעילות בית הספר למבנה מתאים אחר ביישוב, וזאת מסיבות תכנוניות פנימיות של העירייה.

העותרת נעתרה לדרישת העירייה ומשכך, הגישה מוקדם ככל יכולתה ‘בקשה לקבלת רישיון להפעיל בית ספר בעקבות מעבר למבנה אחר’ למשרד החינוך… העותרת לא יזמה את שינוי המבנה, וכמובן, לא שלטה על מועד קבלת ההחלטה על כך על ידי העירייה. אלא, בהינתן הנסיבות החריגות, עשתה העותרת כל שאל ידה על מנת להגיש את בקשת הרישיון, על נספחיה, בהקדם האפשרי.

סמינר

ביני לביני, וכפי שיפורט בהרחבה להלן, במהלך שנת הלימודים תשע”ד סמינר זלזניק הפועל בעיר, פעל, כך לטענת משרד החינוך עצמו, ליצירת כיתה סגורה, שיתקבלו לתוכה קבוצה של תלמידות מהמגזר החרדי האשכנזי-ליטאי…

העותרת אשר רואה בהפליה תופעה פסולה שיש לעקור מן השורש, לא הייתה מוצאת לנכון לבוסס רגליה במדמנת גזענות לא-לה. אולם במקרה שלפנינו היא מחויבת להתייחס לכך וזאת משום שסמינר זלזניק, וגורמים פוליטיים החפצים ביקרו, מפעילים לחצים על משרד החינוך, ומבקשים לקשור את שאלת הרישיון של בית הספר נשוא עתירה זו עם רישיונו של סמינר זלזניק, בבחינת – ”או הכל, או כלום”…

בשל כך, ונוכח הלחצים הפוליטיים, משרד החינוך מסרב, זה למעלה מחודשיים ימים (!), לנתב את בקשת הרישיון של העותרת לגורמים מקצועיים, ולבחנה באופן ענייני, כדין”.

בעתירה מואשמים ה”גורמים הפוליטיים בעיר אלעד”, כי הם תומכים בהמשך פעילותו של סמינר זלזניק, “למרות, ואולי אף בשל, ההפליה וההפרדה העדתית שבה נוהג”.

“סמינר זלזניק, והגורמים מטעמו, עושים כל שאל ידם על מנת להבטיח כי סמינר זלזניק יקבל רישיון מטעם משרד החינוך, ובתוך כך, כי ימשיך להפעיל את הכיתה המופרדת, על ”טהרת’ (כך לשיטתם וכפי שנטען בשימוע על-ידי משרד החינוך עצמו) תלמידות מהמגזר החרדי האשכנזי-ליטאי.

“לצורך זה, מבקשים גורמים אלו ‘להעניש’ את בית ספרה של העותרת, ולמנוע ממנו קבלת רישיון באופן עצמאי, מבלי שיוסדר גם רישיונו של סמינר זלזניק. כך, נקשר גורלו של בית הספר, וגורלן של כ-86 תלמידותיו, עם גורלו של סמינר זלזניק המפלה.  משכך, ידוע לעותרת כי סמינר זלזניק, וגורמים מטעמו, מפעילים לחצים כבדים על משרד החינוך, שלא יינתן לה רישיון להפעלת בית הספר”.

“משרד החינוך ‘נכנע’ ללחצים פוליטיים” 

באשר לאפליה העדתית מדגישים העותרים:

“בית הספר מספק מענה חינוכי לתלמידות החרדיות, ללא כל הבדל עדתי או מגזרי. הפליה על רקע עדתי (או כל רקע אחר, לעניין זה) הינה מנוגדת בתכלית לתפיסתה החינוכית והערכית של העותרת. נוהג פסול זה מעולם לא התקיים במוסדות החינוך שהפעילה, לרבות בית הספר נשוא עתירה זו, ועל כך להלן.

ידוע לעותרת כי הנהלת סמינר זלזניק הוזמנה לשימוע בפני משרד החינוך בגין טענת ההפליה, בסמוך לחודשים יוני-יולי 2014.

העותרת לא רואה עצמה צד בפרשה עכורה זו, למעט סלידתה מאפליה כלשהי אותה היא רואה כפסולה וכתופעה שיש לעקור מן השורש”.

העותרים מגלגלים את השתלשלות העניינים ואת שרשרת העיכובים שהביאה לעיכוב באישור רישיונם:

“משלא נותבה הבקשה, נפגש נציג העותרת עם הפיקוח ועם נציגי משרד החינוך שאחראים על תחום הרישוי וביקש לדעת מדוע מתעכבת בדיקת הבקשה ומתן חוות הדעת.

או אז הבהירו האחרונים להציג העותרת, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי לבית הספר ינתן בסופו של דבר רישיון, אלא שלאור רגישות פרשת זלזניק – משהה משרד החינוך את החלטתו. נציג העותרת התבקש להמתין ‘פרק זמן קצר’.

שיחות מעין אלה התקיימו מדי מספר ימים, והאחרונה שביניהן בשבוע שעבר. מדי שיחה חזרו הגורמים המוסמכים על האמירה המפורשת לפיה לבית הספר ינתן רישיון בסופו של דבר, אך ביקשו מהעותרת להמתין עוד ‘קצת’.

אלא ש’פרק הזמן הקצר’ התארך והתארך, ונכון להיום, חודשיים לאחר הגשת הבקשה – זו טרם נותבה למתן חוות דעתם של הגורמים המקצועיים.

ישראל פרוש

משאלו פני הדברים, ובכל הכבוד, נראה כי משרד החינוך ‘נכנע’ ללחצים הפוליטיים שמפעיל סמינר זלזניק, וגורמים מטעמו, על מנת לנצל את בית ספרה של העותרת ו-‘לסחוט’ מתן רישיונות להפעלת סמינר זלזניק…. ודוק, אין ביישוב מסגרת חרדית מתאימה שתוכל לקלוט את תלמידות בית הספר, ומשרד החינוך לא מספק עבורן מסגרת חינוך רשמית (זאת, על אף שהעותרת הביעה את הסכמתה לכך).

מצב דברים זה מותיר את העותרת, ואת תלמידות בית הספר, בחוסר וודאות, ובחוסר אונים. זאת, מבלי לספק טעם (כשר) כלשהו להתנהלות משרד החינוך, ולחריגה הקיצונית מהנוהג המקובל, ומהוראות הדין, ותוך הסבת פגיעה ונזקים כבדים לעותרת, לתלמידות בית הספר, ולקהילה החרדית באלעד.

לאור האמור לעיל, סירוב משרד החינוך לנתב את בקשת הרישיון אינו לפי חוק, אינו מקיימת תכלית ראויה, ואינו מידתי כלל…לאור האמור לעיל, מתבקש בית משפט נכבד זה לקבל את העתירה, ולהורות על ניתוב בקשת הרישיון של העותרת לשנת הלימודים תשע”ה לגורמים המקצועיים, ועל בדיקתה לגופה, בלב פתוח ובנפש חפצה על ידי משרד החינוך”.

בעיריית אלעד בחרו שלא להגיב לדברים.

גם ממשרד החינוך טרם התקבלה תגובה.

צפו  •  העתירה שהוגשה לבית המשפט:

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא לקבל ספרדים חד משמעי!!! להלחם!!!!
    28/11/2014 14:07
    אשכנזי אמיתי
  1. לא לקבל ספרדים חד משמעי!!! להלחם!!!!

  2. הנה עוד סיבה למה צריך חינוך ממלכתי חרדי
    29/11/2014 18:06
    דרכי שרה