סקר בקרב מתפקדי הבית היהודי: 60 אחוזים בעד ברית עם החרדים

סקר שערך פרופ' קמיל פוקס, באמצעות מכון דיאלוג, בקרב מתפקדי הבית היהודי העלה תוצאות מעניינות, חלקן אף מפתיעות • 42 אחוזים לא שוללים האופציה של הצבעה למפלגה דתית חדשה עם ערכים תורניים יותר
יוני גרין
כ"ט תשרי התשע"ה / 23.10.2014 13:08

העימות הפנימי בין תת-המגזרים בציבור הדתי-לאומי הולך ומחריף לאחרונה, בין היתר על רקע יוזמות חקיקה שונות בכנסת ובעקבות המתיחות המתגברת בין מפלגות הבית היהודי ותקומה.

סקר שערך פרופ’ קמיל פוקס, באמצעות מכון דיאלוג, בקרב מתפקדי הבית היהודי העלה תוצאות מעניינות, חלקן אף מפתיעות, הן בנוגע להיתכנות של פילוג פוליטי מחודש בציונות הדתית והן בסוגיות הבוערות שעל הפרק.

הסקר – המתפרסם בעיתון ‘בשבע’ – נערך בשבועות האחרונים בקרב מדגם של 601 מתפקדים מתוך כ-53 אלף מתפקדי הבית היהודי.

מתוצאות הסקר עולה, כי האופציה של פיצול פוליטי איננה מופרכת בעיני אחוז ניכר ממתפקדי המפלגה.

הנסקרים נשאלו: “אם תקום מפלגה דתית חדשה, עם ערכים תורניים יותר ועם דגש ציוני אשר תתחבר יותר לשכונות וערי הפיתוח, מהו הסיכוי שתצביע/י עבורה?” – 48 אחוזים מקרב המשיבים ענו כי לא יצביעו למפלגה כזו, אם תקום. 10 אחוזים השיבו כי הם בטוחים שיצביעו למפלגה כזו, ו-32 אחוזים נוספים מהנסקרים השיבו כי ישקלו להצביע למפלגה כזו.

המשמעות היא שבשביל 42 אחוזים ממתפקדי הבית היהודי האופציה של הצבעה למפלגה דתית חדשה עם ערכים תורניים יותר, אשר תתחבר יותר לפריפריה וערי הפיתוח, היא אפשרות מתקבלת על הדעת.

מהסקר עולה עוד, כי בניגוד לטענה הרווחת לאחרונה בחוגים מסוימים, מתפקדי הבית היהודי מצפים מהמפלגה להציג קו דתי שמרני ולהילחם באופן נחרץ יותר נגד חוקים המנוגדים לרוח ההלכה.

הנסקרים נשאלו: “האם היית רוצה שהמפלגה תילחם באופן נחרץ יותר נגד חוקים שמנוגדים לרוח ההלכה היהודית?” – 65 אחוזים מהנסקרים השיבו בחיוב. מנגד, 30 אחוזים השיבו כי אין צורך להציג קו תקיף יותר מהקיים.

מדובר בנתון משמעותי ביותר ערב פתיחת מושב החורף, מאחר שבמהלך המושב צפויים לעלות חוקים שונים שיהוו מבחן לעמדתה של המפלגה בסוגיות אלו.

בסוגיית חידוש הברית עם המפלגות החרדיות, אשר התפוררה עם הקמת הממשלה הנוכחית – הנתונים מאוד ברורים: 60 אחוזים מהנסקרים ענו כי הם סבורים שיש לאחות את הקרע ולחדש את הברית עם החרדים, בעוד שרק 24 אחוזים היו מצפים לניתוק הברית הזאת.

ומה באשר לאג’נדה החברתית? הנסקרים נשאלו: “האם היית רוצה שהמפלגה תילחם יותר בעד אג’נדה חברתית כמו קצבאות ילדים, דיור ציבורי ותשתיות?” 30 אחוזים סבורים שהבית היהודי נלחמת בצורה נאותה למען אג’נדה חברתית, בעוד שרוב מוחץ, 63אחוזים, סבור שעליה להילחם יותר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הכאת חילים
    23/10/2014 17:44
    דודי
  1. לשנורר אצלנו אם יודעים