במחטף: בג”ץ עומד לפסול על חודו של קול את חוק עילת הסבירות

8 שופטי בית המשפט העליון, בראשם הנשיאה בדימוס חיות, מתכוונים לפסול את חוק הסבירות - ולראשונה לבטל חוק יסוד • מולם, 7 שופטים, צפויים לתת פסק דין שמכשיר את החוק • שופטים בעליון בביקורת על חיות: "דחקה אותנו לסד זמנים בלתי אפשרי"
חרדים 10
ט"ז טבת התשפ"ד / 27.12.2023 22:15

פרשן חדשות 12 עמית סגל פרסם הערב (רביעי), כי לראשונה בתולדות המדינה, עומד בג”ץ לפסול חוק יסוד.

לפי הדיווח, בימים האחרונים השלימו 15 שופטי בג”ץ את פסק הדין בעתירות נגד החוק לביטול צמצום עילת הסבירות, שמשתרע על פני מאות עמודים.

שמונה שופטים, בראשות הנשיאה בדימוס אסתר חיות, כתבו החלטה בעד הפסילה של החוק. שבעה שופטים התנגדו לפסילה.

לפי בדיווח, עקרונית, יש סיכוי קטן שהתוצאה תשתנה, מכיוון שכעת קורא כל שופט את פסיקותיהם של 14 עמיתיו ומגיב. שינויים כאלה התרחשו בעבר בכמה מקרים.

פסילת החוק תהווה צעד תקדימי בו בג”ץ ייטול את הסמכות לפסול חוקי יסוד שחוקקה הכנסת.

הנשיאה חיות כתבה בטיוטת פסק הדין: “חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ’החוקה בהתהוות’ ועל כן הוא חייב להתקבל בהסכמה רחבה ולא ברוב קואליציוני דחוק”. השופט עופר גרוסקופף הצטרף: “הדרישה להחיל על מי שעומד בראש הפירמידה היא בליבת הציווי, אין אדם שאינו כפוף לשלטונו של החוק”.

השופט יחיאל כשר ביקר את נוסח החוק, אך טען כי לבית המשפט אין סמכות לפסול אותו. “אין מדובר ב’מכה קלה בכנף’. לא על עניין של מה בכך נאבקו מי שנאבקו והתנגדו מי שהתנגדו לתיקון זה. אולם, מלאכת חקיקת חוקי היסוד מצויה בסמכותה של הכנסת ולא של בית משפט זה”.

גם השופט נעם סולברג התנגד לביטול החוק: “עמי בדעתי (שלא לפסול חוקי יסוד) ניצבים רוב שופטיו ונשיאיו של בית משפט זה”.

שופטים בעליון מתחו ביקורת חריפה על הנשיאה הפורשת חיות שלדבריהם דחקה אותם לסד זמנים בלתי אפשרי עד המועד האחרון שבו היא יכולה לפרסם פסק דין, שלושה חודשים לאחר פרישתה שיחולו בעוד שבועיים.

ביקורתם מתעצמת לאור העובדה שללא דעותיהם של חיות וענת ברון הפורשות, התוצאה הייתה מתהפכת ל-7-6 נגד הפסילה.

דעת הרוב בטיוטת פסק הדין:

אסתר חיות
יצחק עמית
ענת ברון
עופר גרוסקופף
ח’אלד כבוב
עוזי פוגלמן
דפנה ברק-ארז
רות רונן

דעת מיעוט בטיוטת פסק הדין:

יחיאל כשר
נעם סולברג
יוסף אלרון
אלכס שטיין
יעל וילנר
דוד מינץ
גילה כנפי-שטייניץ

החוק לביטול עילת הסבירות אושר בכנסת בסוף חודש יולי. החוק נחקק במסגרת תיקון ל”חוק יסוד: השפיטה”, והוא למעשה שולל מבית המשפט את היכולת להתערב בהחלטות של השרים שהתקבלו ב”חוסר סבירות קיצוני”. ההתערבות של בית המשפט במקרים כאלה נועדה כדי לפסול החלטות שהתקבלו בצורה לא רציונלית, לא שוויונית או תוך ניגוד עניינים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הגיב: “מאות אלפי לוחמים ומפקדים בסדיר ובמילואים מוסרים את נפשם למען הכלל עכשיו בכל החזיתות, 2 מיליון אנשים מפחדים מהדפיקה בדלת, ויש מי שמתעקשים להחזיר אותנו ל-6 באוקטובר.

“פסילת חוק יסוד לראשונה בתולדות המדינה במחטף וברוב דחוק, מצערת ומעמיקה עוד יותר את הפילוג והמחלוקת ואת חוסר הבנת גודל השעה. כפי שהכנסת לא מקדמת כעת חוקים שבמחלוקת, כך ראוי ומצופה משאר מוסדות השלטון. זמן לניצחון ולאחדות”.

יו”ר ועדת החוקה, ח”כ שמחה רוטמן: “בימים אלה, כשחבריי ואני בכנסת מעבירים את כל החוקים בהסכמות ובקונצנזוס כדי לשמר את אחדות העם ואחדות הכוחות הלוחמים, מתן פסק דין תקדימי המשנה את עקרונות היסוד של מדינת ישראל על חודו של קול הוא מעשה חסר אחריות לאומית.

“אני קורא לבית המשפט העליון ולשופטיו להתעשת ולהתחבר לרוח האחדות והאחריות המפעמת בכל שדרות הציבור, ולהימנע מיצירת מחלוקת לא נדרשת בעם. אני וחבריי נמשיך ונעשה הכל כדי לוודא שלקחי ה-7/10 יופנמו ושהשינויים הנדרשים וההכרחיים במערכות השלטון כולן ובמערכת המשפט, יתבצעו על ידי נבחרי העם, בהסכמות רחבות, כיאה למדינה דמוקרטית”.

עו”ד נתי רום, תקף את כוונת הנשיאה חיות להוציא במהלך המלחמה את פסק הדין: “ה’מתנה’ שהשאירה הנשיאה אסתר חיות בדמות פסילת חוק יסוד היא שינוי המשטר בישראל בפעם השנייה והיא מערערת את היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל. לבשל את ההפיכה הזו ברוב של שופט אחד, בתקופת מלחמה כאשר חיילים נלחמים, משפחות קוברות את מתיהן מלמדת מדוע הרפורמה במערכת המשפט נחוצה כל כך.

“אני לא מבין מה עבר בראשה של חיות כאשר היא ראתה שכולם מרסנים את עצמם והחליטה שזה הזמן שוב להצית את הגפרור הזה ולקרוע עוד את העם המוכה והחבול שלנו”.

התנועה למשילות ודמוקרטיה הגיבה: “בזמן שמדינת ישראל נלחמת על חייה, וטובי בניה מוסרים את חייהם בעזה, מתעקשת נשיאת העליון לשעבר ללבות את אש המחלוקת ולפרסם את פסק הדין הפוליטי והמקטב ביותר שפורסם פה אי פעם. בית המשפט שם עצמו בפסק הדין כמחוקק העליון, מעל לכנסת שחוקקה את חוק היסוד, מעל לציבור שבחר בכנסת, ומעל לחוק עצמו.

“חוסר המודעות העצמית המדהים שמאפשר לשופטים לדרוש מהכנסת דרישת ‘רוב מיוחד’ שלא מופיעה בשום חוק, תוך כדי פסילת חוק יסוד ברוב מקרי וזניח, שלדברי השופטים עצמם היה מתהפך לו פסק הדין היה ניתן עוד חודשיים. חיות וחבריה לעמדה מתגלים כחסרי אחריות בשעות הכי קשות לחברה הישראלית. המסע לתיקון מערכת המשפט עוד יימשך”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות