יוסי כהן: לא מציע חיסול בקטאר, הייתי חלק מהקונספציה

ראש המוסד לשעבר מודה שהיה חלק מהקונספציה הקודמת שהעבירה כסף לחמאס: "תמכתי כראש מל"ל וראש מוסד" • על חיסול בכירי חמאס בקטאר ובעזה: "חיסול זו החלטה של מדיניות ולא בעיה אופרטיבית" • על הלחימה: "חושב שעצירת המלחמה זה לא נושא שיש לדון בו"
חרדים 10
ט"ז טבת התשפ"ד / 28.12.2023 09:34

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן טוען כי לא היה ממליץ כעת על חיסול בכירי חמאס על אדמת קטאר, וסבור כי ההתנתקות מרצועת עזה חייבת להיות מלאה וללא אחריות כלל של מדינת ישראל על שני מיליון אזרחים עזתיים.

בראיון שהעניק הבוקר (חמישי)  לרינה מצליח ועקיבא נוביק ברשת ב’ אמר: “רצועת עזה הכינה את עצמה באופן יוצא דופן בעשורים האחרונים למלחמה הזאת בדיוק. לטרוריסטים יש עליונות על צה”ל ברצועה. יש לי תחושה שהמנהרות הן הרבה יותר ממטרו של מאות ספורות של קילומטרים, אלא עיר תחתית, עם בונקרים עמוקים, ארוכים, עם היערכות לוגיסטית שמאפשרת חיים תת-קרקעיים גדולה משחשבנו. יש סוג של הפתעה מעוצמת העיר התת-קרקעית הזו. אנחנו נלחמים למעלה והם שוהים למטה. אני חושב שאני חולק איתך את התחושה הזו של ההפתעה. זה עניין לא פשוט”.

על הכנסת הציוד ההומניטרי והדלק לרצועה, תוך כדי לחימה, אמר: “אין ספק שזו הייתה אחת הסוגיות שקורעות אותנו מבחינת הדילמות של מה צריך לעשות. זה לא קשור רק במה אנחנו חושבים. אני חושב שמדינת ישראל פחות הייתה רוצה לראות את הדבר הזה קורה. אבל ברמה הכללית אנחנו רוצים לקבל שעון חול בין לאומי להמשך הלחימה. ואם אנחנו רוצים למגר את יכולותיה של חמאס, אנחנו צריכים להקשיב לידידתנו ארה”ב, שרוצה לוודא שאנחנו לא מתקרבים לאסון הומניטרי. ואם זה מונע אסון הומניטרי, הרי שאני תומך בדבר הזה.

“אני מבין שבצפון הרצועה המצב מתדרדר, אך זה לא צריך להיות סיוע ללא גבול. צריך להתנות את זה. אין לי שום צער בדבר הזה כי הרצועה כולה הביאה את האסון הזה על עצמה”.

על המשך הלחימה אמר: “אני חושב שעצירת המלחמה זה לא נושא שיש לדון בו. אם לא נמשיך בלחימה גם לא נגיע לעסקת חטופים טובה. אני מאמין שעל אף מה שהרגנו, יש עוד אלפי פעילי חמאס שנמצאים למטה במנהרות והמשך הלחימה לא תהיה קלה”.

על אחריות ישראל למצב ההומניטרי ברצועה, טען בתוקף: “אני חושב שמה שאנחנו רואים כרגע זה בדיוק אותה דילמה כמו שהייתה לנו בשנים קודמות. ממשלות ישראל המשיכו מצב היברידי של לחימה בחמאס עם הכנסת הציוד ההומניטרי לרצועה. אם התנתקות – אני תומך בהתנתקות מלאה. אם מתנתקים – מתנתקים. כמו שנעלנו את השער בלבנון.

“אבל בעזה אנחנו טועים בזה. זו הייתה הקונספציה, המדיניות הממשלתית בה תמכתי כראש מל”ל וראש מוסד. מכל מקום, אמרתי שהדבר הזה טעות. עוד בימיי לאחר יציאתי מהארגון אמרתי שהעברת הכסף לחמאס היא טעות”.

כהן נשאל מדוע איננו רואים עדיין חיסולים של בכירי חמאס בקטאר ואף בעזה – והשיב: “אני הייתי רוצה לראות את זה כמוך. לא צריך הנחייה פומבית בזה. עמדתי בראש ארגון שלא היה צריך שום הנחייה פומבית בשביל להוריד את מאן דהוא או מתקן שמאיים על מדינת ישראל. ניתנה הנחייה פומבית? הייתי שמח לראות את זה קורה.

“אני יכול להתייחס לתקופתי, אני חושב שהזרוע הארוכה והמתוחכמת במדינת ישראל, אנחנו מכירים אותה והיא יכולה להגיע לכל מקום בגלובוס. לא הייתי מציע עכשיו לעשות חיסול על אדמת קטאר שהיא המתווכת העיקרית בדרך לעסקת חטופים, כן הייתי מנסה ללחוץ עליהם שתעיף את אנשי החמאס מתוכה. חיסול זו החלטה של מדיניות ולא בעיה אופרטיבית”.

כהן נשאל על דעתו לאחריותה של מדינת ישראל בעזה, כמי שאולי מועמד להנהגת המדינה ‘ביום שאחרי’, ואמר: “קודם כל עוד לא החלטתי שאני הולך להנהגה פוליטית. אם הייתי צריך להביע את עמדתי, הייתי אומר כך – התנתקות מוחלטת. בשוך הקרבות אנחנו לא יכולים להמשיך לחיות עם הדבר הזה שנקרא רצועת עזה. האוכלוסייה בעזה לא צריכה להיות תחת אחריותה של מדינת ישראל”.

על הדיווחים כי לא מתקיים דיון מדיני על שאלת ‘היום שאחרי’ – אמר כהן: “לפי הפרסומים, אם הם נכונים, הרי שזו טעות. קיבלתי סוג של מנדט כדי לנסות לפתור את ‘היום שאחרי’. אם אנחנו לא נדון מראש, וזה לא מאוחר מדי, ואם אין דיונים כאלה הרי שצריך לעשות אותם. כך או כך אני חושב שהמלחמה הזו צריכה להגיע למצב של הכרעה וסיום. וכשאנחנו נכריז על השמדת הארגון, אנחנו נצטרך לבנות משהו שאיננו באחריות מדינת ישראל. אני לא מציע שמדינת ישראל תיקח אחריות, היברידית או אחרת. צריך לבנות סוג של קואליציה בין-ערבית ובין לאומית, כמו שלקחו אחריות על אזורי מלחמה אחרים בעולם. זו לא פנטזיה אבל זה מאמץ אדיר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות