משרד החינוך לא מטפל בתלונות על אוכל לא כשר בטיולים: ‘מערב פרוע’

נקניקים וגבינות יחד בארוחת בוקר בטיול? משרד החינוך: לא התקיים שימוע למנהלים בעקבות תלונות על אוכל לא כשר • יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב: "דורשים לבדוק את כל היבטי הטיול כולל כשרות ובריאות המזון בטיולים, בדיוק כמו שבודקים אישורי אבטחה"
אריה ריבקינד
כ"ג סיון התשפ"ג / 12.06.2023 13:13

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות חבר הכנסת יוסף טייב קיימה היום (שני) דיון על כשרות המזון בפעילויות של בתי ספר.

באחרונה פורסם מקרה של בי”ס בדרום, שהגיש לתלמידיו בעת טיול שנתי נקניקים וגבינות יחד בארוחת בוקר. לפי סעיף הפעלת ספק ההזנה בחוזר מנכ”ל משרד החינוך, מחויבים ספקי המזון לספק מזון כשר ולהציג תעודת כשרות.

יוזם הדיון, יו”ר הוועדה ח”כ יוסף טייב: “פרט לכשרות ישנו גם נושא הבריאות. הוועדה דורשת ממשרד החינוך לבדוק ולפקח על כשרות המזון במיוחד בטיולים וכן להטיל עונשים ולזמן לשימוע. הוועדה דורשת ממשרד החינוך לבדוק את כל היבטי הטיול כולל כשרות ובריאות המזון בטיולים, בדיוק כמו שבודקים אישורי אבטחה. הוועדה דורשת לקבל ממשרד החינוך את כלל הפניות שהגיעו בנוגע לנושא בריאות וכשרות המזון בטיולים.”

ממונה טיולים במשרד החינוך, גל כפרי: “ביציאה לכל אחד מ-200,000 הטיולים בשנה – האחריות היא של מנהל ביה”ס. כמו שהמנהל נדרש לתאם אבטחה ואוטובוס מחברות בעלי אישורים, כך גם בנושא המזון. משרד החינוך הוא לא זה שמקבל את האישורים מהספקים. ועדת הטיולים המחוזית בודקת מידי שנה כ-60 אירועים בהם התגלו ליקויים. רכז הטיולים ומנהל ביה”ס יכולים להיקרא לשימוע אצל מנהל מחוז וזה חמור מאד.

“עד כה”, הודה נציג משרד החינוך, “לא היה שימוע על נושא של אוכל לא כשר”.

אושרת לוי, אימא לילדה בחינוך הממלכתי שהשתתפה בטיול בו הוגשו גבינות ונקניקים בארוחת הבוקר: “אנחנו משפחה מסורתית ומבדיקה שערכתי מסתבר שאין הקפדה על כשרות ובטיחות המזון בכל פעם שיש לינת שטח בטיול בית ספר. ממש מערב פרוע. בטיול שנתי של הבת שלי אכלו נקניקים וגבינות בארוחת הבוקר. תחת החום והלחות שהיו שם, התלמידים אפילו התבקשו להכין כריכים שיספיקו עד הערב.

“בעלי היה שם וראה איך מעבירים כפיות וצלחות ממזון אחד לאחר בין השולחנות. כתבתי למשרד הבריאות והצבעתי על חשש לתחלואה בהובלת המזון בצידניות לטיול מאילת לרמת הגולן, אבל הם ענו לי שזה לא ענינם. משרד החינוך השיב לי שאכן היה ערבוב בשר וחלב, אבל הנקניקים והגבינות היו בשולחנות במרחק סביר זה מזה ושזה היה לפי הכללים של הזנת שטח. מנהלת ביה”ס אמרה שיש לה אישור מהפיקוח האזורי.

“לטיול בשנה אחר כך, הילדה שלי כבר לא יצאה כי לא היה לה מזון כשר בארץ ישראל. ראש המועצה אף אמר לי שעשיתי את בתי חריגה בדרישה שלי.”

עופר, יועץ לסגן השר אבי מעוז: “כ-40% מהציבור החילוני שומר כשרות. לא יכול להיות שתלמיד מסורתי בחינוך ממלכתי לא יוכל לשמור על כשרות בפעילות של ביה”ס שלו.”

נציג משרד הבריאות לא הגיע לדיון, על אף שהוזמן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות