והרחיקנו משכן רע: מטרדי רעש של השכנים • מה ניתן לעשות נגדם?

מה יש לעשות כנגד מטרדי רעש, בהנחה כי כל הבקשות מאותם שכנים נפלו על אוזניים ערלות, מלבד ניסיון להשתמש באטמי אוזניים שלרוב לא מועיל, ולקיחת תרופות לכאבי ראש? • עו"ד אוריאל שטרן מפרט ומסביר
עו"ד אוריאל שטרן
כ"ג סיון התשפ"ג / 12.06.2023 12:02

לגור בבניין משותף, מחייב את כל הדיירים להתחשב האחד באחר. אחרת, הדבר עשוי להוציא את האנשים משלוותם ולפגוע פגיעה חמורה באיכות חייהם.

לצערנו, אנשים רבים חושבים שקניית דירה בבניין משותף, מקנה להם את הזכות להתנהל בבניין כאוות נפשם.

כך, לדוגמה, ניתן לראות כיצד השכנים מתקשים להירדם בלילה, בשל הרעש מהמנוע המקרטע של המזגן אותו רכש השכן החסכן. מתעוררים בשעות הבוקר המוקדמות, מדפיקות פטישים, הלמות גרזנים, ניסור ביטון וריצוף הבית של השכן אשר החליט על שיפוץ ואולי גם הרחבת הבית.

לפעמים גם בלילות שבת מנוחת השכנים מופרת עקב שכנים. במקרים רבים מדובר גם באותם שכנים, אשר יושבים בסעודות שבת עם דלת פתוחה וכל עשרות הנכדים עולים ויורדים במדרגות ומשחקים בכדור בחדר המדרגות, עד לשעות הקטנות של הלילה.

מה יש לעשות כנגד מטרדי רעש אלו, בהנחה כי כל הבקשות מאותם שכנים נפלו על אוזניים ערלות, מלבד ניסיון להשתמש באטמי אוזניים שלרוב לא מועיל, ולקיחת תרופות לכאבי ראש?

ראשית, עלינו לדעת כי כל איש זכאי ליהנות בנוחות מבית מגוריו. אם שכנו מקים רעש עד כדי פגיעה בשימוש ובהנאה הרגילים מבית המגורים, זכאי המחזיק בבית המגורים להגנה כנגדן.

ואכן החוק והתקנות אוסרות על עבודות תיקון ושיפוץ הבית החל מהשעה 8 בערב ועד לשעה 7 למחרת בבוקר; על הפעלת ציוד בניה כדוגמת קונגו וכדומה מהשעה 7 בערב ועד לשעה 7 למחרת; ועל השמעת כלי נגינה החל מהשעה 11 בלילה ועד לשעה 7 למחרת (כאשר מדובר ברעש בלתי סביר, האיסור חל כבר בשעה יותר מוקדמת).

היה וקבלן השיפוצים מתחיל את עבודתו בשעה 6 בבוקר, כפי שניתן לראות לא אחת. והיה ולא עזרו הבקשות, אזי אין מנוס מלהזמין את משטרת ישראל אשר מוסמכת על פי חוק למניעת מפגעים להורות על הפסקת המפגע (בתקווה שהיא אכן תקיים את חובתה).

דא עקה, כי להזמין את המשטרה לטפל במטרד הרעש שיוצרים אותם עובדי בניין – זה משהו אחד, ואילו להזמין את המשטרה לטפל בשכן שמחליט לשפץ בעצמו את הבית ולקדוח בשעה 10 בלילה זה סיפור אחר. בנוסף, במקרים רבים הרעשים הם בלילות שבת, כאשר לא ניתן להזמין את המשטרה. ולכן פתרון זה מהווה פתרון חלקי בלבד.

אפשרות נוספת היא להגיש תביעת פיצויים בבית המשפט לתביעות קטנות. ואכן, תובעים קיבלו פיצויים של אלפי שקלים עת הוכיחו את המפגע.

אך כאן גם קיים הקושי, והוא להוכיח את המפגע. במקרים רבים, בית המשפט ישתכנע בקיומו של המפגע רק בצירוף חוות דעת של איש מקצוע. ללא חוות דעת זו, ומשהנתבע יכחיש את האירוע (כולו, עוצמתו או היקפו), לא יהיה די בסרטונים או בהקלטות להוכיח את המפגע, מכיוון שהרעש נמדד באופן יחסי לרעש הרקע.

למותר לציין כי מדובר בעלות לא מבוטלת, במיוחד במקרים רבים בהם הנפגע לא יודע מתי המפגע יתרחש, דבר המחייב את השארת הציוד לילות נוספים וכמובן תשלום נוסף.

הווה אומר כי גם חוקים אלו בדומה לחוקים רבים אחרים, לא מגינים באמת כאשר נזקקים להם.

הפתרון היחיד העשוי לסייע, זה להרחיב ולחזק את השיטור הקהילתי, בדגש על יצירת טיפוס חדש של שוטר המתמקצע ביצירת קשר ישיר עם הציבור באיזור שיטור מוגדר,  כך שפניה אליו תיראה כדבר נורמטיבי.  חיזוק המודל של שיטור קהילתי יגן על החלשים בחברה, ימנע סכסוכים, לחילופין יפתור אותם בצורה מהירה וימנע עוגמת נפש והוצאות משפט.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות