לפני שלוש שנים צפינו את האסון ב’מסדרון המוות’. אז מה כעת?

הכותרת הראשית בחרדים 10 לפני 3 שנים לא יכלה להיות ברורה יותר • במילים מצמררות תואר האסון בדיוק מושלם, כולל ההפניה ל'מסדרון המוות' • האם מילאנו את חובתנו? לא בטוח • כי השאלה החשובה אינה מי האשמים, אלא האם אנו מוכנים לעשות הכל כדי למנוע את האסון הבא
מערכת חרדים 10
כ"ב אייר התשפ"א / 04.05.2021 11:22

זה אולי ‘לא העת המתאימה’, זה גם ‘לא פוליטיקלי-קורקט’, אבל אנחנו מוכרחים להניח זאת על השולחן:

אנו, אתר ‘חרדים 10’, התרענו על האסון שהתרחש במירון. עשינו זאת לפני 3 שנים בדיוק, במוצאי ל”ג בעומר. לא בערך, לא ליד. בטקסט המפורש ביותר, בכותרת ראשית, התרענו מפני ‘מסדרון המוות’ של הדלקת ‘תולדות אהרן’ בהילולת הרשב”י:

“מי ימנע את האסון במעמד ההדלקה בתולדות אהרן? רבבות מצטופפים בדוחק איום. דחיפות איומות, סכנת הימחצות. יש רק שביל יציאה צר אחד… אסור לערוך הדלקה במקום”.

אחד הדוברים בכתבה הזהיר אז: “הייתי שם בזמן אמת שזה קרה. רק ניסים! רק ניסים! יכל להיות שם כמה עשרות ‘הרוגים’ ואני לא מגזים”.

היום אנחנו יודעים, הוא לא הגזים. יותר ברור מזה, נדמה שאי אפשר לכתוב.

אז מה? אנחנו טופחים לעצמנו על השכם כמי שצפו זאת? אנחנו צועקים את ‘אמרנו לכם’ המכוער?

בספרם המפורסם מצביעים יחיאל לימור ורפי מן על תשעה תפקידים של העיתונאות. לצד בידור, פרשנות ודיווח, טבעו החוקרים גם את – התרעה, הדרכה וחינוך, הנהגה ומתן השראה. העיתונאי לא רק מעביר מידע. הוא לא רק כלי אינפורמטיבי, הוא ממלא תפקיד מנהיגותי המעניק השראה להמון. הוא מייצר סדר-יום ציבורי, מעודד תופעות של גילויי אומץ-לב, מדריך ואפילו מחנך את הקורא.

המונח ‘עיתונאות חוקרת’ שהתפתח בראשית שנות ה-50 (על ידי כתב העת מק-ויליאמס שחשף את הקשר בין סיגריות לסרטן ריאות) הוא תוצר ישיר של התפיסה הזו.

הידיעה על האסון המתקרב בהדלקת ‘תולדות אהרן’ הוצבה ככותרת ראשית. האזהרה ניתנה, וביושר צריך לומר, לא רק על ידינו. גם מבקר המדינה הצביע לפני שנים על שורת המחדלים המתרחשת בהר מירון. גם עיתונאים נוספים, מעטים אמנם, צייצו, אך מאום לא התרחש. דבר לא השתנה.

שרי האוצר יובל שטייניץ ויאיר לפיד ניסו בעת כהונתם לחולל שינוי בהתנהלות המוטרפת בכל הקשר לאתר מירון, אך גם הם לא יכלו לגורמים שהתנגדו.

אז מי כן אשם?

בעינינו זו לא השאלה החשובה.

התהייה, שלא לומר הזעקה, הנכונה בימים כאלה היא: האם אנו מוכנים להכיר בכך כי יש כלל אשמים? האם אנו מוכנים להכיר בכך שגם לנו יש חלק בהתנהלות הרשלנית, חסרת ההיגיון והרציונליות לטרגדיה שהתרחשה?!

אתר מירון נשלט, כידוע, על ידי גורמים רבים – מנהלת ‘המקומות הקדושים’, ‘ועדת החמישה’, הקדשות, חצרות, קבוצות מסורתיות שונות, וכחצי תריסר אנשים שמתהדרים בתארים היומרניים “רמטכ”ל מירון”, ו”הבולדוזר של מירון”.

איש לא העז לגעת בהם. איש לא העז להלאים את המקום. ‘לגלח’ את ההר ולהפוך אותו לנגיש והגיוני.

למה? כי זה ‘גדול וקשה מידי’. זה גם ‘לא ילך’.

איש לא העז לסגור את הכניסה להילולא חרף ההבנה כי המקום מתנהל באופן מופקר, מסוכן ופושע. למה? כי זה ‘גדול וקשה מידי’. זה גם ‘לא ילך’.

האשמים, יש לקוות, יימצאו ויתנו את הדין. אבל האקט הזה, כאמור, פחות חשוב.

מה שחשוב כעת הוא האם מהיום אנו מוכנים לעשות הכל, אבל הכל,  כדי שלא יהיו יותר פגיעות בנפש. שלפני כל אירוע חשוב יעשו הכל כדי שילדיהם, נשותיהם והוריהם של המשתתפים יזכו לראותם שבים לביתם בשלום.

ואם שוב יתעלמו ויחפפו, תזכרו שהתרענו.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אתם מסיטים את הנושא
    04/05/2021 12:35
    חיים
  1. תראו זה נקרא למרוח
    מה קרה נפל קורת ביטון נפל טורבינה נפל אבן סלע כלום
    זאת אומרת שהכל עבר את כל המערכות הבטיחותיות
    כולל מכבי אש הנדסאות וכולי
    שוטרים חוסמים מעבר ללא תיאום וללא ידע מה קורה 10 מטר מאליהם זהו זה כאן טמון הכל
    שנים לא קרה כלום כי היה סדר היו מפקדים במשטרה שידעו מה כן מה לא היכן לפתוח היכן לסגור
    הפעם הם כשלו זהו
    המקום מאובטח עובר את הבדיקות הכי הכי מקצועיות וההנדסיות
    אל תמרחו ואל תסיטו את הנושא
    מחדל חמור של המשטרה ……

  2. אז אם כבר אז כבר. תתריעו בפני כל נדוחק שיש בלוויות
    04/05/2021 16:31
    ציפי
  3. הרבניםואדמורים
    בטריבונות שיכולות להתמוטט

  4. לא מילאתם ולא תמלאו?
    05/05/2021 17:22
    שלומי
  5. המילים האחרונות אומרות את הכל “אם שוב יתעלמו ויחפפו, תזכרו שהתרענו” – זה ממש לא מספיק, זו פשיעה! אם מאז ועד היום בכל ראיון וכתבה על מירון הייתם שואלים את הדוברים שמתדהדרים באחריות על מירון, מה קורה בקשר למחדל הזה, אם הייתם לפני שנתיים וגם השנה מפרסמים מראש אזהרות וקוראים לציבור שלא להגיע לפחות למתחם הזה, ואם הייתם נמנעים מלשדר ולעודד את ההגעה לשם – יש סיכוי שמשהו היה משתנה.
    אבל מה שחשוב כרגע זה להבא – האם בכל ראיון או כתבה שיבקשו מכם לפרסם, עם אחד מחברי ועדת החמישה, או מנהלי ‘המקומות הקדושים’ וכו’ – בכל נושא שהוא, האם תשאלו מה חדש בנושא? האם תדרשו לדעת כיצד נערכים למניעת האסון הבא? אם כך תנהגו, נבין שאתם באמת מתכוונים, ולא סתם מפרסמים..