ליצמן: למנוע השתוללות משטרתית • קושניר: התפרעות של פושטקים

שר הבריאות: "תקיפת שוטרים היא מעשה חמור המנוגד לחוק ולהלכה, ויש לגנותו בכל פה" • מקלב: המשטרה איבדה כל רסן • ח"כ אלכס קושניר': "ליצמן מגנה בעיקר את המשטרה - פשוט פחדן" • ארבל למח"ש: "לחקור את האירוע בהקדם" • גינויים מיהדות התורה ועד הרשימה המשותפת
אריה ריבקינד
כ"ג ניסן התש"פ / 17.04.2020 11:06

שר הבריאות יעקב ליצמן הגיב הבוקר על המהומות שהתרחשו אמש (ליל שישי) בשכונת מאה שערים בירושלים ועל רימון ההלם שפגע בילדה זיסי מרגליות בת התשע.

האירועים האלימים החלו בהפגנה לא חוקית בניגוד לצווי בריאות העם, שכוונה נגד השר ליצמן, במחאה על ההגבלות שהטיל משרד הבריאות על התפילות בבתי הכנסת וסגירת  המקוואות.

“קשה להישאר אדיש נוכח המראות הקשים אמש בהן נפגעה ילדה מזריקת רימון בתוך שכונת מאה שערים”, אמר השר.

הוא גינה גם את הפורעים: “תקיפת שוטרים היא מעשה חמור המנוגד לחוק ולהלכה, ויש לגנותו בכל פה, אך עם זאת, חייבים למנוע השתוללות משטרתית, שימוש בכוח מופרז וזריקת רימוני הלם בתוך שכונה צפופה, מלאה בילדים קטנים המסכנת חיי אדם, מייצרת שנאה ופועלת לאיבוד הסדר הציבורי”.

הוא הוסיף: “על המשטרה להכיר את אופי האוכלוסיה, לפעול באיזון נכון ולמנוע הלהטת הרוחות. זה לא מה שהיה הלילה. יש להידבר עם נציגי הקהילות והאוכלוסיה בשטח שברובה מתנגדת לאלימות, נשמעת להוראות ורוצה בחיי שיגרה ושקט”.

ח”כ מיכאל מלכיאלי מש”ס הגיב על העימותים הלילה: “יש לנקוט ביד הקשה נגד מפירי סדר הנוהגים באלימות בכלל וכלפי כוחות הביטחון בפרט, אך לראות סרטונים מחרידים כאלו בהם מוטח רימון הלם לפרצופה של ילדה קטנה זה לא בא בחשבון בשום קונסטלציה. נדרשת משנה זהירות במקומות צפופים”.

ח”כ אורי מקלב: “כלו כל הקיצין, המשטרה איבדה כל רסן, שום סיטואציה אינה מצדיקה השלכת רימון על ילדה בת שמונה, איבוד עשתונות ופזיזות פוגענית. התיעוד המרתיח מראה את התנהלות משטרת ישראל, מקרה למקרה מצטרף לתמונת רשלנות וכשל קולוסאלי של המערכת”.

ח”כ אלכס קושניר מ’ישראל ביתנו’ – תקף: ”ההתפרעות מכוערת של פושטקים במאה שערים אמש: השנאה נגד כוחות הביטחון וכלפי כל סממן ציוני אצל פלגים מסוימים צריכה לזעזע את כולנו. שמחתי לשמוע גינויים של חלק מהח”כים החרדים, אבל ליצמן מגנה בעיקר את המשטרה – פשוט פחדן. אני מאחל החלמה מהירה לילדה שנפצעה באירוע”.

ח”כ משה ארבל מש”ס שלח מכתב לראש המחלקה לחקירות שוטרים בעקבות זריקת רימון ההלם על זיסי מרגליות: “שכונת מאה שערים היא מהצפופות ביותר במדינה, לא נשקלו כהלכה השיקולים המחייבים בנהלי המשטרה – על מח”ש לחקור את האירוע בהקדם”.

ח”כ שלמה קרעי מהליכוד אמר כי יש לבדוק האם אלימות השוטרים היתה הכרחית.

”השוטרים/ות עושים עבודה קשה וחשובה בימים אלו ואני מחזק אותם. יחד עם זאת, קשה להתעלם מהתחושה שלפעמים ‘איש הישר בעיניו יעשה’ כשמדובר בחרדים. דרושים הסברה ונהלים חד משמעיים, בפרט בתקופה הזו. יש לבדוק את המאורעות מיידית, להפיק לקחים ולהעניש אם צריך – וצריך! החלמה מהירה לילדה זיסי”.

ח”כ יעקב טסלר מיהדות התורה: “הזדעזעתי לראות את האלימות מצד השוטרים. התיעוד מציג תמונה מדאיגה מאוד של אלימות משטרתית לא מידתית, בקרב אוכלוסיה צפופה וכנגד חפים מפשע.

“אין שום הצדקה למפירי סדר, אבל מצופה מהשוטרים לפעול בריסון, בחכמה ובמשנה זהירות במיוחד כשהפעילות נעשית בסביבה צפופה, גם אם מדובר בפעולה להצלת חיים. המשטרה בפעולתה זו גורמת לאנרכיה ולאיבוד סופי של אימון בקרב המגזר החרדי. אני דורש למצות במהרה את הדין עם השוטרים”.

ח”כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת מגיב לפגיעת רימון ההלם בילדה: “קו אחד מחבר בין ריטוש עינו של מאלק עיסא בן ה-9 מעיסאוויה לבין השלכת רימון הלם על ילדה בת אותו גיל במאה שערים.

“משטרת ירושלים התרגלה לפעול בבהמיות פושעת בירושלים המזרחית, ואך טבעי הוא שהאלימות תזלוג גם מערבה. כך זה כאשר המשטרה מתייגת קהילות שלמות כאויבים ולא כאזרחים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות