נשים הופנו לחדר לא ממוגן באשדוד • בכנסת איימו: נשים לזה סוף

הוועדה לקידום מעמד האשה טיפלה היום בתלונות חמורות על הדרת נשים במקומות לימוד, בלוויות, בבית הקברות, ובשידורי הרדיו • מנכ"ל קול ברמה: אין אצלינו הדרת נשים
שרי רוט
א' אב התשע"ד / 28.07.2014 18:37

“בבית הדין הרבני באשדוד בעת התקפת טילים גברים הופנו למרחב המוגן והנשים נשלחו לחדר אחר, לא ממוגן”. פניה ברוח דברים קשים אלו הגיעה למשרדו של היועץ המשפטי לממשלה והועלתה היום (שני) בדיון שנערך בוועדה לקידום מעמד האשה.

יושבת ראש הוועדה חברת הכנסת עליזה לביא אמרה בדיון: “אנו נשים סוף להדרת הנשים. נדרוש דיווחים ונפקח ונבקר ונוודא יישום ונבחן מי סוחר בשוט הדרת הנשים ומי משתף פעולה מתוך בורות. לא נפקיר את המרחב הציבורי למי שרוצה להשתמש בדת כקרדום פוליטי נגד נשים. אני קוראת לכל אישה או גבר שנתקלים בהדרת נשים לדווח לוועדה על מנת שלא נרפה”.

במהלך הדיון ביקשה לביא לברר את המצב בתחבורה הציבורית. נציג משרד התחבורה שהשתתף בדיון אמר כי המשרד אומד לפתוח במספר קווי אוטובוס אפשרות לעליית נוסעים גם בדלתות האחוריות.

“האם יש קווים מופרדים היום במדינת ישראל? האם המגמה היא לאפשר זאת?” הקשתה יו”ר הוועדה ח”כ עליזה לביא.

“המדינה לא מאפשרת הפרדה”, השיב דרור גנון, מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, “יש עליה מכל הדלתות. בג”ץ התיר זאת. אנו, כדי להקטין את הבעיה ולהגדיל שוויוניות מתכוונים לפתוח את כל הדלתות. אם נראה שבקווים שיש עלייה בדלת אחורית אין הצדקה לכך, לא נתיר זאת”.

בין חדר מוגן לגברים להספדי נשים בלוויות

בהקשר לתלונה אודות הפניית הנשים בבית הדין הרבני באשדוד לחדר שאינו מוגן, אמרה עורך הדין דינה זילבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי מדובר ביחס מקפח הגובל בסכנת חיים.

לדבריה, כשמתקיימים לימודים גבוהים בהפרדה בין גברים לנשים, החשש הוא שזה יזלוג גם לתארים מתקדמים. אנו בוחנים גם האם לימודים בהפרדה שמורים רק לחרדים או שיש זליגה לאוכלוסיות חרד”ליות.

כדאי למקד בשאלה את הזרקור הציבורי, לקבוע גבולות גזרה נכונים, כי הדברים נקבעים לשנים ותיווצר מציאות שיהיה קשה לגלגל לאחור”.

בהקשר לשאלת הספדים בלוויות על ידי נשים, אמרה אילנה מזרחי מהמשרד לשירותי דת: “פועלות בארץ 600 חברות קבורה ב-1200 בתי עלמין. הוצאנו בשיתוף משרד המשפטים הנחיות שאוסרות לאסור על נשים להספיד ולהכווין להפרדה. מאז פורסמו ההנחיות התקבלו פניות על הדרת נשים, גם באגף פניות הציבור וגם במוקד טלפוני שפתחנו, שפועל 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע.

מתוך 1200 בתי עלמין קיבלנו תלונות על 20 מקומות בהם לא הוסרו השלטים המורים על הפרדה בין גברים לנשים. שניים מתוכם סירבו להסיר את השלטים – גחש”א ירושלים וברחובות. ניהלנו דין ודברים עם ההנהלה וניסינו לערב את הרבנות הראשית.

חברות קבורה מחזיקות ברישיון וכפופות לרבנות הראשית. הרישיון מתחדש כל שנתיים”.

יו”ר הוועדה ח”כ עליזה לביא: “צריך להתנות חידוש הרישיון בהסרת השלטים”.

ומה קורה ברדיו?

אריאל דרעי, המנכ”ל החדש של רדיו ‘קול ברמה’ אמר בדיון: “אין מאזין חרדי אחד שלא מרגיש בשינוי, במהפך בהשמעת נשים מאזינות ומרואיינות, מח”כ זועבי עד איילת שקד, הרבנית ימימה מזרחי והשופטת לשעבר דליה דורנר. התחנה היא ראי של החברה החרדית שעוברת שינויים מאד משמעותיים במגוון תחומים”.

יחד עם זאת, אמר דרעי כי צריך שהדבר ייעשה בצורה שקולה: “החברה החרדית תחת הרגשה שתהליכים נכפים עליה בניגוד לרצונה. באפריל התראיינו אצלנו 24 נשים ו-15 מאזינות וביולי כבר הושמעו 90 נשים. אין תוכנית אחת שבה המאזין לא שומע אישה ודעות נשיות.

“האחוזים פחות מגברים אבל המגמה חיובית. כשיאושר המינוי שלי, הדבר הראשון שאעשה הוא למנות סמנכ”לית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות