ח”כ חנין זועבי הושעתה לחצי שנה מדיוני מליאת הכנסת

ועדת האתיקה של הכנסת החליטה בצהריים להרחיק את חברת הכנסת חנין זועבי מבל"ד לחצי שנה מדיוני מליאת הכנסת ומדיונים בוועדות • ח"כים: מעט מדי
ב' אב התשע"ד / 29.07.2014 15:44

 ועדת האתיקה של הכנסת החליטה להרחיק לחצי שנה את ח”כ הכנסת חנין זועבי.

ההחלטה התקבלה לאחר ש”לוועדת האתיקה הוגשו קובלנות רבות בקשר להתבטאויות של חברת הכנסת…מהשבועות האחרונים…שעניינן חטיפתם של שלושת הנערים אייל יפרח נפתלי פרנקל וגיל-עד שער זכרונם-לברכה, בחודש יוני האחרון, והמבצע הצבאי בעזה”.

את הקובלנה הגיש יו”ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, שקיבל את הפניות הרבות ללשכתו. במיוחד התייחס למאמר שפרסמה באינטרנט ובו עודדה את הפלסטינים “להכריז על התנגדות עממית” ו”להטיל מצור על ישראל במקום לשאת ולתת עמה”, וכן לדברים שאמרה לאחר החטיפה, בהתייחסה לחוטפים (עוד בטרם התברר כי רצחו את הנערים) – “הם לא טרוריסטים…הם נאלצים להשתמש באמצעים האלה, עד שישראל תתפכח קצת, עד שהאזרחים של ישראל והחברה הישראלית תתפכח קצת ותרגיש את הסבל של האחר”.

בין השאר הזכיר יו”ר הכנסת סרטון אליו הופנה ואשר מתאר “עימות חריג ותוקפני של ח”כ זועבי מול שוטרים במסגרת הפגנה נגד פעילות צה”ל שהתקיימה בחיפה”.

וכך כתב: “אני מכיר את העמדה העקבית של ועדת האתיקה שלפיה יש להגן על חופש הביטוי הפוליטי של חברי הכנסת בכלל, ושל חברי כנסת המייצגים מיעוטים בפרט, וכיושב ראש הכנסת אני סבור כי מדובר במדיניות נכונה וראויה.

עם זאת, סבורני כי חה”כ זועבי חצתה זה מכבר כל גבול ביחס להתנהגות המצופה מחבר כנסת. הפניות הרבות המגיעות אלי מעידות כי אין מדובר במקרה ‘רגיל’ של התבטאות חריפה או מקוממת כפי שקורה מעת לעת בכנסת, אלא בהתנהגות נמשכת ומתגרה, שיש בה כדי לכרסם כרסום של ממש במעמדה של הכנסת בעיני הציבור.

לכן אני סבור כי על ועדת האתיקה לעשות שימוש בסמכויות הנתנות לה באופן שיעביר מסר הן לחה”כ זועבי והן לציבור הרחב, כי תחת זכות היסוד לחופש ביטוי פוליטי לא ניתן לתמוך בארגוני טרור ולעודד מעשי טרור נגד המדינה ואזרחיה”.

 בין השאר הגיעו אל הוועדה קובלנות מחברי כנסת, מארגונים (אומ”ץ והפורום למען ישראל) ומאזרחים. בין השאר היו שביקשו להפסיק את כהונתה – לא בסמכות הוועדה – או ליטול את חסינותה (כנ”ל) ולהעמידה לדין.

במקביל, התבטאויותיה ביחס לחטופים נבחנו גם ע”י היועץ המשפטי לממשלה, שקבע כי לא תיפתח חקירה פלילית נגדה, יחד עם זאת הבהיר כי החלטתו הייתה במישור הפלילי בלבד וכי אין בה כדי למנוע הבאת הדברים בחשבון במישור המנהלי והאתי, שכן הדברים שאמרה  “דברים קשים הם, במיוחד שבמועד שבו נאמרו ולמרות הסתייגותה מפעולת החטיפה עצמה, עלולות להשתמע מדבריה הבנה והזדהות עם המעשה”.

במקביל הגישה ח”כ זועבי את תגובתה לקובלנות, כשהיא דורשת מהוועדה לדחותן.

“אני דוחה מכל וכל את התלונה הקנטרנית המעידה על תרבות שלטת של גזענות וצורך לשלוט באחר ולדכא את הדעות הפוליטיות שלו.

התייחסתי לקונטקסט של המשפט (העוסק בחוטפי הנערים) בשלל ראיונות תקשורתיים ולא אחזור על כך שוב ואבקש שוועדת האתיקה תעיין בהם לקבלת תמונה מלאה. חבל גם שבחר יו”ר הכנסת להביא ציטוט חלקי ולהשמיט את החלק בו אמרתי “גם אם אני לא מסכימה איתם”.

בכל אופן אני מודה, שהפעילות הפוליטית והפרלמנטרית שלי, כמו ההצהרות והעמדות שלי, מייצגות דעות פוליטיות וערכים סותרים לחלוטין לאלה שמשתקפים מאחורי התלונות. על זה גאוותי, כי הקובלנות מונעות מתפיסות עולם גזעניות ואנטי דמוקרטיות.

אני מייצגת חזון של צדק, חרות ושוויון, ודרך מאבק בלתי מתפשרת נגד הגזענות הדיכוי ההפליה הנישול ושלילת הזכויות. אני מאמינה שעם גזענות וכוחנות לא צריכים להתפשר, וכי כיבוד ערך האדם וזכויותיו, היא הדרך היחידה לחיים נורמאליים ובטוחים לכולם.

אסור להיכנע לכל אלה שלא מסכימים איתי ורוצים גם להשתיק אותי, להעניש אותי ואף להתנקם בי”.

בעקבות כל זאת החליטה ועדת האתיקה לראות בדבריה חריגה מתחום האמירות הלגיטימיות, הגם שהדגישה כי היא בעד חופש ביטוי.

ח”כ עליזא לביא הגיבה כי ההחלטה אינה מספיקה. “לנציגת חמאס אין מקום בכנסת ישראל. ח”כ חנין זועבי מבטאת קו עקבי של תמיכה באויב ושל פגיעה בבטחון ישראל. התנהגותה מעלה חשש מהותי כי היא חצתה את הקו האדום הבוהק שאחריו כבר אי-אפשר להיות חבר בכנסת ישראל”.

ח”כ מירי רגב אמרה, כי לאחר הפגגרה תפעל להסרת חסנותה של זועבי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות