מה ענה השר אוחנה למנדלבליט המזועזע ובאיזו טעות הודה שי ניצן

מנדלבליט הגן על הפרקליט שי ניצן ועו"ד ליאת בן ארי - והשר אוחנה הגיב: "אמירות ריקות, לא כך רוכשים את אמון הציבור" • ניצן: הפרקליטות טעתה כשאפשרה לבן-ארי לצאת לחופשה במהלך השימוע
אריה ריבקינד
ו' חשון התש"פ / 04.11.2019 20:16

היועץ המשפטי לממשלה יצא הערב (שני) בחריפות נגד המתקפה של שר המשפטים אמיר אוחנה על ‘הפרקליטות שבתוך הפרקליטות’.

בכנס ההתמחות של משרד המשפטים אמר מנדלבליט: “אני דוחה בתוקף את המתקפות הלא ראויות נגד שי ניצן וליאת בן ארי, הדברים מזעזעים”.

הוא הוסיף: “למרבה הצער אני נתקל לאחרונה בפרסומים על עבודת מערכת אכיפת החוק שהם פשוט חוטאים לאמת – וכשזה מפי גורמים בכירים זה מטריד יותר. אני מבקש להבהיר את המובן מאליו: חקירות פליליות לא נפתחות או מתנהלות משיקולים פוליטיים אלא ענייניים, לא משנה מי החשוד”.

על הליך השימוע שנערך לראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היועמ”ש כי “הליכי שימוע הם בלב פתוח ונפש חפצה תמיד. הליך השימוע של רה”מ התנהל באופן ענייני וממצה. אין קיצור דרך. ההחלטה תתקבל רק לפי הראיות והדין. כל אחד מחברי הצוות פועל לפי אינטרס הציבור”.

פרקליט המדינה שי ניצן הוסיף על דבריו של מנדלבליט: “אין לנו בעיה עם ביקורת. אבל אין קשר בין מה מה שנשמע בימים האחרונים לבין ביקורת. אנחנו שומעים טענות על הטיה פוליטית ונגד ליאת בן ארי ונגדי ונגד היועמ”ש וזה לא מקרי”.

הוא הודה כי הפרקליטות טעתה כשאישרה את החופשה של ליאת בן-ארי בעיצומו של השימוע בתיקי נתניהו. “בדיעבד, עדיף היה לפעול אחרת. לא בגלל שחלילה השימוע נפגע, אלא בגלל מראית העין. בכך טעינו כולנו. איננו חפים מטעויות”.

שר המשפטים אמיר אוחנה השיב הערב ליועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, שטענו כי יש ביקורת ומתקפה בלתי לגיטמית על הפרקליטות.

“מצער אותי שבמקום להתמודד עם גוף הביקורת ותכניה, שמעתי עד עכשיו, ועכשיו נדבר על חלק מהדברים שנאמרו עכשיו, שלל ביטויים כ’לא ירתיעונו’, ‘נעמוד כחומה בצורה’, ואיך לא, השימוש במילה שנשחקה עד כי לא נותר ממנה זכר למשמעותה המקורית: ‘הסתה’. וכשמתייגים דבר כ’הסתה’, ועוד מוסיפים ומציבים מאבטחים למושא הביקורת, הדבר דוחק כל סיכוי לשינוי, מקבע את הקלקולים ומעמיק אותם”, אמר אוחנה.

הוא הוסיף: “נעזוב כרגע את העובדה שלדברים דווקא יש אח ורע, רבים מהם נאמרו על ידי רמים ונישאים – אבל חשוב מכך: רבים מהם משקפים דעה הרווחת באופן מובהק בציבור. הציבור, בכל הכבוד, ראוי למענה אמיתי וענייני לטענות ולא לאמירות ריקות נוסח ‘לא ירתיעונו’. ההרתעה היחידה המתבקשת היא מביצוע עבירות, והייתי מצפה מראשי המערכת להצטרף אליי במאמצים הנדרשים לשם כך – ולא לנסות ולבלום אותם, כמו כמעט כל ביקורת המתבקשת על המערכות.

“שמעתי היום תשובות לחלק מהטענות, אך תשובות אלה אינן מספקות ואני אתייחס אליהן בכובד ראש ובמלוא הרצינות לאחר שאעיין בהם כי הספקתי לשמוע רק מקצתן. הדברים עוד יפורטו. ממש בדרכי לכאן, קראתי את המכתב שיצא מלשכת היועץ המשפטי לממשלה בוא הוא דוחה את הבקשה לפתוח בחקירה, דוחה את הבקשה לבצע בדיקות פוליגרף ודוחה את הבקשה לאתר את המדליפים באמצעות הוצאת תדפיסי שיחות, המכתב אמנם לא ממוען אליי, אך לאור העובדה שיצא היום במענה לפניות עורכי הדין מחודשים מאי וינואר שנה זו – יש לי תחושה שאולי הוא בכל זאת ממוען קצת אליי.

“אך אומר כעת רק זאת: לא כך רוכשים את אמון הציבור. לא כך בולמים את ההידרדרות שחלה בתדמית מערכת אכיפת החוק בשנים האחרונות. לכל זמן ועת לכל חפץ”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות