שרים התעמתו עם היועמ”ש • ריבלין מתייצב לצד מנדלבליט

הממשלה החליטה לאשר את הצעת 'חוק המצלמות' למרות ההתנגדות היועץ המשפטי לממשלה - וכעת יעבור הליך החקיקה למליאת הכנסת • הנשיא חיזק את ידי מנדלבליט והשופט חנן מלצר מול "המתקפות הפוליטיות חסרות האחריות, אותן הם חווים" • מפלגות השמאל מגיבות בהיסטריה
אריה ריבקינד
ח' אלול התשע"ט / 08.09.2019 14:37

שרי הממשלה אישרו בצהריים (ראשון) פה אחד את הצעת ההחלטה ש ‘חוק המצלמות’.

כעת החוק צפוי לעבור לחקיקה במליאת הכנסת.

בפתח ישיבת הממשלה הסביר ראש הממשלה את היוזמה: “אנחנו מביאים היום לאישור הממשלה את חוק המצלמות בקלפיות. טוהר הבחירות הוא מיסודות הדמוקרטיה. הדרך הטובה ביותר למנוע זיופים בבחירות היא להציב מצלמות בכל הקלפיות ולאפשר פיקוח של המשקיפים ממפלגות יריבות האחת על השנייה. ביקורת הדדית של כל המפלגות, זוהי מהות השקיפות בדמוקרטיה ואחד היסודות החשובים ביותר לשמירה על שלטון החוק. לכן, מצלמות בקלפיות בידי משקיפים הן אמצעי מתבקש לסייע בשמירה על טוהר הבחירות”.

נתניהו הדגיש: “החוק המוצע קובע שהמצלמות יתעדו את אולם הקלפיות ולא את ההצבעה מאחורי הפרגוד. חשאיות ההצבעה תישמר בקפדנות. כבר ב-2013 אמר השופט אליקים רובינשטיין, שהיה אז יושב ראש ועדת הבחירות: “יש צורך לחשוב על מצלמות” – ולגבי הבחירות האחרונות, אמר יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט מלצר, שתופעת הזיופים היא בעיה אמיתית.

“ובכן, בעיות צריך לפתור, ובעיות בבחירות חייבים לפתור לפני הבחירות. מתי רוצים שנפתור את זה, אחרי הבחירות?”, תהה נתניהו.

לדבריו, “אין צורך בהיערכות מיוחדת, אין צורך בהכשרה מיוחדת ואין צורך בציוד מיוחד. כל משקיף יכול לצלם עם הטלפון הסלולרי שלו. הרי זה מה שקורה בכל המרחב הציבורי שלנו: כל אחד מצלם, הכל בסטורי, כל מכולת מתועדת במצלמות – אז דווקא את אולם הקלפיות אי אפשר לצלם? מצלמות בקלפיות לטוהר הבחירות זה פשוט, זה הוגן, זה שקוף וזה צודק.

“אי אפשר להסביר מדוע מגבילים את הצילום דווקא במרחב הציבורי היחיד שמחייב שקיפות יותר מכל מקום אחר. אנחנו נביא את הנושא לחקיקה כדי לוודא שהבחירות הקרובות יהיו נקיות, מפוקחות ומדויקות, כפי שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו”.

בחלק הסגור של ישיבת הממשלה אמר נתניהו: “אני מבין למה לפיד, גנץ וליברמן מסכימים על הרשימה המשותפת נגד פיקוח במצלמות על הקלפיות, כדי לאפשר זיופים וגניבת בחירות. אני לא מבין למה הגורמים המשפטיים מעלים טיעונים טכניים מופרכים במקום להתייצב בעד שמירה על טוהר הבחירות, במקום לעשות את תפקידם”.

היועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, הבהיר לשרים בישיבת הממשלה, כי התנגדותו לחוק המצלמות איננה התנגדות עקרונית להצבת מצלמות בקלפיות.

“לא אמרתי אף פעם שאני מתנגד למצלמות, סברתי שהחוק טוב”, אמר מנדלבליט לשרים בתגובה לטענות שהושמעו נגדו. “אבל אחרי שקראתי את חוות דעת יו”ר ועדת הבחירות שאומרת שזה יגרום לאי סדרים ביום הבחירות, התנגדתי לחוק”.

מנדלבליט הוסיף:  “אני בעד מצלמות, אבל צריך לדעת איך לעשות את זה”.

במהלך הישיבה התקיים אירוע חריג כאשר השר אופיר אקוניס תקף את היועמ”ש: “ראינו איך הגנת עלי בבג”צ בעניין פרופ׳ יעל אמיתי”.

מנדלבליט השיב לו: “זה לא הנושא אבל אם אתה רוצה אפשר לפתוח את זה פה”.

השרה גילה גמליאל התערבה: “זה לא לעניין לסגור פה חשבונות”.

ראש הממשלה נתניהו דפק על השולחן – ואמר: “נא לא להתפרץ, מי שרוצה לדבר שיעשה זאת בזמנו”.

בפתח ישיבת הממשלה אמר השר יריב לוין: “במקום להילחם בזייפנים נלחמים בנו כדי למנוע הצבת מצלמות”. לוין הוסיף: “דווקא באולם שבו מתקיימת הצבעה מול תיבת ההצבעה, דווקא שם אנשי מערכת אכיפת החוק מנסים למנוע את זה. אין לזה שום הסבר הגיוני”.

בישיבת הממשלה עצמה תקף לוין את מנדלבליט, שנכח בישיבה: “אנחנו מכבדים תמיד את דעת היועמ”ש, אבל אני מזכיר – הוא יועץ, הוא לא בא במקום הממשלה. בסופו של דבר מי שמוסמך להחליט זו הממשלה”.

הנשיא: “אין מקום למתקפות שכאלה”

נשיא המדינה התייחס היום לחוק המצלמות בקלפיות – והתייצב לצד מנדלבליט והשופט חנן מלצר.

“אני לא מתכוון להתייחס לצורך כזה או אחר, בשינוי סדרי הפיקוח על תהליך הבחירות. לדיון בנושא זה יש מקום ראוי ויש לערוך אותו ללא ספק, בהתאם לשינויים המתרחשים, במציאות בה אנו חיים”, אמר ריבלין.

“עלינו, כחברה דמוקרטית, לערוך דיונים מעין אלה ולבחון את הצרכים המשתנים בסדרי ההצבעה בהתאם למציאות המשתנה, על כל היבטיה, בזמן הראוי, המאפשר הערכות לשינויים בסדרי הבחירות המוכרים לנו. כאמור – לא לי לעסוק בזה, ובוודאי שלא ימים ספורים לפני לכתנו לקלפי”.

הנשיא הדגיש: “לאורך כל שנות קיומה התברכה מדינת ישראל בוועדת בחירות מרכזית מקצועית ונקיית כפיים אשר עושה את עבודתה נאמנה וללא פניות והפעם, בתנאים קשים מתמיד, במערכת בחירות שניה, שנכפתה עלינו תוך זמן קצר כל כך – אל לנו להטיל דופי בטובי משרתינו, העומדים על משמר הדמוקרטיה הישראלית, ומבטיחים, ככל הניתן, את טוהר הבחירות, למען כולנו, אזרחי מדינת ישראל”.

הנשיא הוסיף: “אני מבקש לדחות בשאט נפש את הניסיונות לערער את אמון הציבור בגופים אלה ובמקצועיות המובילה אותם בתהליך ההערכות לבחירות הקרובות. אני מחזק את ידיהם של חברי ועדת הבחירות המרכזית ובראשם את ידיו של המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר ואת ידיו של היועץ המשפטי לממשלה ד”ר אביחי מנדלבליט, מול המתקפות הפוליטיות נטולות הבסיס ואף חסרות האחריות, אותן הם חווים בימים אלה.

“אין מקום למתקפות שכאלה ואם אנו נותנים להן יד, אפילו רק בשתיקה, אנא אנו באים?”.

השמאל בהיסטריה: “נלחם בהחלטה בכל הכוח”

ברשימת המחנה הדמוקרטי תקפו בצהריים בחריפות את החלטת הממשלה לאשר את ‘חוק המצלמות’, וטענו כי מדובר בהצעה “לגניבת הבחירות”.

במפלגה הגיבו: ״בפה אחד עברה הצעת הליכוד לגניבת הבחירות. אין מה להיות מופתעים מממשלה שמורכבת מקרנפים כנועים שסרים למרותו של המושחת הגדול מבלפור. רק נזכיר לשותפיו לממשלה שבקרוב הוא ילך, ואתם תצטרכו להסתכל על עצמכם במראה. המחנה הדמוקרטי ילחם בהחלטה בכל הכוח. לא ניתן להם לגנוב את הבחירות״.

יו”ר העבודה-גשר, ח”כ עמיר פרץ: “לא ניתן לביבי לחטוף את הבחירות. אם החוק יעבור בשלוש קריאות, נגיש עתירה לבג״צ. לשם הפחדת בוחרים בחברה הערבית, מהלך מתובל בריח חריף של גזענות, הוא מוכן לכופף את מערכות המדינה והחוק”.

פרץ הוסיף: “חוק המצלמות הוא חוק פסול שדגל אדום מתנוסס מעליו. העבודה גשר מתחייבת להציב ביום הבחירות מאות פעילים שימנעו מהצלמים של ביבי להפריע לאזרחים לממש את זכותם הדמוקרטית”.

ח”כ יאיר לפיד תקף את השרים: “לא היה אחד מכל ערימת הפחדנים הזאת, שקם ואמר לביבי שכל חוק המצלמות זה הסחת דעת גזענית שנועדה לתקוף את שלטון החוק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות