‘הדברי יואל’ זצ”ל: “לא מסכים עם ההפגנות ברחובות, סכנות נפשות”

גילוי נדיר • במכתב ששלח אחד מגדולי העסקנים בקהילת סאטמר לפני 50 שנה,  לאחד מראשי נטורי קרתא בירושלים הוא מוסר את דברי הרבי מסאטמר זצ"ל על ההפגנות ללא רשיון: "אני לא מסכים עם מה שהם עושים"
יוסף גרינבוים
י"ט תמוז התשע"ט / 22.07.2019 10:39

גילוי נדיר נחשף השבוע בגיליון ‘משנתו’ שיוצא לאור מידי שבוע על ידי ‘ועד משמרך חומתיך’ של חסידי סאטמר בארה”ב.

מדובר במכתב שנשלח על ידי אחד מגדולי העסקנים בקהילה לפני 50 שנה, הרה”ח רבי ישכר הירש,  לאחד מראשי נטורי קרתא בירושלים – הרה”ח רבי אברהם יעקב עפשטיין ממאה שערים בימים ההם, בו הוא כותב לו את דעת קדשו של האדמו”ר בעל ‘הדברי יואל’ מסאטמר זצ”ל, על הפגנות נגד השלטון הציוני ברחובות העיר ללא רישיון, כפי שמפגינים היום אנשי ‘הפלג הירושלמי’.

וזה לשון המכתב:

“עכשיו אמסור לכם מה שאמר לי האדמו”ר שליט”א הגאב”ד דירושלים עיה”ק תובב”א (-כוונתו לאדמו”ר זצ”ל שכיהן כגאב”ד ירושלים) וזה”ל: איך בין נישט מסכים מיט וואס זיי טוהן, עס איז סכנת נפשות ממש אין די מצוה פון תוכחה איז עד כדי הכאה, דאס האבן זיי שוין לאנג מקיים געווען אויף דער מצוה פון הוכחה איז נישט געזאגט געווארן ‘יהרג ואל יעבר’ ארויסגיין אין דער גאס קעגען דער ממשלה איז סכנת נפשות ממש און ס’איז שוין געווען א פאל פון נפשות ר”ל עכ”ל.

“כתבתי זה רק משום שאני מחוייב לקיים שליחות רב להאדמו”ר שליט”א”.

תרגום חפשי של המכתב: “עכשיו אמסור לכם מה שאמר לי האדמו”ר שליט”א הגאב”ד דירושלים עיה”ק תובב”א וזה לשונו: אני לא מסכים עם מה שהם עושים. זה כבר סכנת נפשות ממש. במצוה של תוכחה כתוב שהיא רק עד כדי הכאה ואת זה הם כבר קיימו מזמן. לא חל הדין של ‘יהרג ואל יעבור’ על מצות הוכחה. לצאת לרחובות העיר נגד הממשלה גובל בסכנת נפשות ממש וכבר היתה פעם שזה הגיע לנפשות ר”ל עכ”ל”.

יצויין שכבר לפני שנתיים – לפני הגילוי החדש –  יצא האדמו”ר מסאטמר בצורה תקיפה נגד הפגנות ‘הפלג הירושלמי’, ואמר כי זו לא הדרך שבה למדו בסאטמר לנהל את המלחמה נגד הציונות.

“כעת רואים שהאדמו”ר מסאטמר, ממלא מקום דודו זצ”ל, אכן ידע ולמד הרבה מה היא הדרך הנכונה למלחמה בציונות”, אומרים בסאטמר. “כאשר בזמן האחרון פורסמו הקלטות רבות, בהן רואים את ההתנהגות הברברית של המשטרה נגד המוחים החרדים, רואים במכתב את החכמה של ראיית הנולד, האיסור של האדמו”ר מסאטמר זצ”ל לקיים הפגנות אלימות ברחובות, בלי אישורים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות