65 שנה אחרי שהפסיקה לפעול: ‘רכבת העמק’ עלתה שוב על הפסים

לאורך מסילת העמק שהוקמה בין חיפה לבית שאן, נבנו ארבע תחנות רכבת חדשות, מתוך שש תחנות שתוכננו על תוואי הקו: בית שאן, עפולה, מגדל העמק - כפר ברוך, ויוקנעם - כפר יהושוע • עלות הקמת הקו, שאורכו כ-60 קילומטרים, נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים
שייע קליין
כ"ה אב התשע"ו / 29.08.2016 15:12

65 שנה אחרי שהפסיקה לפעול, חוזרת ‘רכבת העמק’ המיתולוגית אל הפסים: שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ חנך היום (שני) את רכבת העמק, מלווה בכיתת ותיקים מבית הספר היסודי ‘גלבוע’ שבעמק בית שאן, שנסעו ברכבת העמק ההיסטורית, בסוף שנות ה-40.

לנסיעה הראשונה של רכבת העמק הצטרפו גם ראשי ערים ומועצות מקומיות שבתוואי מסילת רכבת העמק, מנכ”ל רכבת ישראל, בכירי משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, שהקימה את קו רכבת העמק עבור רכבת ישראל.

הרכבת, שיצאה הבוקר מחיפה, עצרה בתחנת הרכבת מגדל העמק – כפר ברוך, ומשם המשיכה לתחנת הרכבת בעפולה, שם הצטרפו אליה כ-35 נוסעים מוותיקי העמק, בני כיתה אחת שנסעו ברכבת ההיסטורית לפני יותר מ-65 שנים.

השר כץ, העניק לכל אחד מהם תעודת הוקרה וכרטיס רב-קו מיוחד שהונפק לרגל נסיעת הבכורה.

מעפולה המשיכה הרכבת אל התחנה החדשה בבית שאן.

לאורך מסילת העמק שהוקמה בין חיפה לבית שאן, נבנו ארבע תחנות רכבת חדשות, מתוך שש תחנות שתוכננו על תוואי הקו: בית שאן, עפולה, מגדל העמק – כפר ברוך, ויוקנעם – כפר יהושוע.

בשלב מאוחר יותר, מתוכננות שתי תחנות רכבת נוספות, האחת במרכזית המפרץ והשנייה בנשר.

הרכבת שתשמש להסעת נוסעים ומטענים, עוברת בחלקה סמוך לתוואי מסילת הרכבת ההיסטורי.

תוואי המסילה הנוכחי מתפצל מתחנת לב המפרץ, ליד צומת הצ’ק פוסט, מזרחה ועובר בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים. הקו ממשיך לאזור צומת התישבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם ישירות לבית שאן.

על פי התכניות העתידיות, המסילה תוארך בעתיד עד מעבר הגבול בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) ותתחבר לרשת הרכבות הירדנית.

עלות הקמת הקו, שאורכו כ-60 קילומטרים, נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים.

השר כץ החליט כי בתקופת ההרצה של הרכבת שתחל בערב סוכות,  ועד לתחילת פעילותה הסדירה ב-4 בנובמבר 2016, ניתן יהיה לעלות בכל אחת מתחנות רכבת העמק ולנסוע בחינם לכל יעד בארץ.

הנוסעים יקבלו כרטיס נסיעה הלוך ושוב ללא תשלום בעמדות הכרטוס של הרכבת.

בתום תקופת ההרצה ניתן יהיה לנסוע ללא תשלום (הלוך ושוב), במשך שלושה חודשים ברציפות, מתחנות רכבת העמק, לכל יעד בארץ (באמצעות כרטיס רב-קו). הנסיעה מתחנת כפר יהושוע ללא תשלום, תתאפשר לתושבי הסביבה בלבד.

בתום שלושה חודשים של נסיעת החינם תינתן הנחה של 50% (הלוך ושוב) במשך שנתיים נוספות, לנוסעים שיעלו בכל אחת מתחנות רכבת העמק (למעט, תחנת חיפה) לכל יעד בארץ. הנסיעה מתחנת כפר יהושוע, בהנחה של 50%, תתאפשר לתושבי הסביבה.

עם תחילת פעילותה של רכבת העמק, יופעל שירות אוטובוסים מישובי הסביבה לתחנות רכבת העמק. מדובר ב-38 קווי שירות, מתוכם כ-19 קווי הזנה שיופעלו מישובים שונים לאורך המסלול. קווים אלה יגיעו לתחנת הרכבת לפני יציאתה וימתינו לנוסעי הרכבת.

קווי ההזנה יפעלו בין השאר מבית שאן, עפולה, שדי תרומות, מכללת עמק יזרעאל, מגדל העמק, רמת דוד, כפר החורש ויוקנעם עלית.

רכבת העמק ההיסטורית היתה שלוחה של הרכבת החיג’אזית. היא הוקמה בשנת 1905 ונסעה בין חיפה, דרך צמח עד לדמשק בסוריה.

במהלך השנים הפכה הרכבת למיתוס בתולדות הישוב היהודי בארץ, בעיקר בשל סיפורים ואגדות שנקשרו אליה. 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות