ליצמן מציג מהפכה: כל מה שאתם חייבים לדעת כדי לפתוח את הפה

איך קרה ששר הבריאות יעקב ליצמן כבש את לב הקונצנזוס הישראלי? הכירו את רפורמת טיפולי השיניים לילדים שטרם מלאו להם 14 שנים • כל מה שאתם צריכים לדעת על התכנית שתציל לילדים שלכם את השיניים בלי להוציא את הארנק
תמי גיל
ז' שבט התשע"ו / 17.01.2016 11:50

הניסיון להבין מה הביא את שר הבריאות יעקב ליצמן אל לב הקונצנזוס הישראלי עובר, למעשה, דרך כל בית בישראל.

מתברר כי יש הרבה מאוד ישראלים שמתמודדים עם בעיות שיניים שהוזנחו בילדותם, הרבה יותר ממה שחושבים.

במצב בו קשה לאנשים לגמור את החודש, פחות ופחות ישראלים מרשים לעצמם להוציא כסף על…רופאי שיניים, והם עושים זאת בעיקר כשכאב שיניים לופת אותם ואינו מניח להם להמשיך בשגרת חייהם.

זה, כמובן, מאוחר מדי וגורר טיפולים קשים, שיכלו להימנע באם הטיפול היה מתבצע מיד בהתחלה, ועוד יותר טוב – באם היו מקפידים על טיפולי מניעה.

אלא שכל זה עולה כסף – והרבה. ולך תשלם את הסכומים כשמדובר בך, ברעייתך, ויתרה מכך – במשפחה מרובת ילדים.

אין כסף – לא מטפלים.

למען האמת, לא ניתן באתר חרדי להציג את הקליפים שיוצרו כדי להסביר לציבור את חשיבות הטיפול המשמר והמונע.

בסרטונים הללו מוצגות דמויות חביבות, שחסרונן, למשל, הוא בכך שברגע שבו הם פותחים את פיהם נחשפת מערכת שיניים מזעזעת למראה. שיניים עקומות, רקובות, מצחינות ודוחות.

תחשבו על ילד כזה שנאלץ להתמודד יום-יום מול חבריו לכיתה, על ילדה שסובלת בשל כך מתדמית עצמית נמוכה, ועוד לא אמרנו דבר וחצי דבר על ילדים ששיניהם מוזנחות וכתוצאה מכך נאלצים לעבור טיפולי שורש כואבים, עקירת שיניים – ובגיל מאוחר יותר נותרים עם חסר בטורי השיניים.

כשמדובר באברך שבקושי מסיים את החודש (בעצם, היום גם אדם עובד מתקשה לפרנס בכבוד את משפחתו) נותרת צרה צרורה בדמות טיפול נדרש של השתלת שיניים, כתרים או מבנים שאין מי שיממן אותה אלמלא זכייה חלומית בלוטו.

וזה בעצם מה שיפה בתוכנית החדשה של ליצמן: טיפולי שיניים לילדים שטרם מלאו להם 14 שנים.

באתר שהקים משרד הבריאות במיוחד לשם כך ניתן למצוא פירוט נרחב על הזכאות של כל אזרח לטיפול – על פי קופת החולים אליה הוא משויך, כאשר מחזיקי ביטוחים משלימים/זהב זכאים להרבה יותר, מטבע הדברים.

אבל גם מי שבידו סל בריאות ממלכתי, ובלי תוספת תשלום חודשית, זכאי להרבה מאוד: בדיקה תקופתית של רופא השיניים אחת לשנה, ולעיתים, ועל פי שיקול דעת רפואי גם פעמיים בשנה, בדיקות שגרה ומעקב, צילומי נשך (במסגרת המעקב), הדרכה בהיגיינה אורלית (למניעת צרות צרורות בעתיד…), הסרת אבנית אחת לשנה, איטום חרירים וחריצים, טיפולי עזרה ראשונה, שחזורים שונים לשיניים שנפגעו, מבנים, כתרים, עקירות, הרדמה לצורך טיפול שיניים ועוד. חלק מהטיפולים ניתנים אף ללא השתתפות עצמית כלל.

שימו לב שכל הנתונים הנ”ל אינם כוללים כל נתון הקשור לנושאים פנים חרדיים. מדובר בעניינים כלל-ארץ-ישראלים וכאלו הנוגעים לכלל אוכלוסיית המדינה כולה: חרדים, חילונים וערבים.

ניסיון שלי לנבור בנתוני משרד הבריאות ולבדוק כמה מילדי המדינה נעזרו בשבועיים האחרונים בטיפולים הניתנים במתנה העלו כי עדיין מוקדם מכדי לדעת מספרים מדויקים.

נתוני משרד הבריאות מראים כי בגילאים הנמוכים מגיל 8 הולכים הרבה פחות לרופאי שיניים, מגיל 8-14 יש הרבה יותר פונים, מה שמעיד על ההצלחה הגדולה של הרפורמה שהעלתה בצורה ניכרת את הנגישות לשירותי בריאות השן.

באשר לנתונים עצמם, לדברי דובר משרד הבריאות הם נאספים בסוף כל רבעון, כך שרק בעוד כחודשיים שלושה יהיו בידינו גם מספרים.

אך ההערכה מדברת כבר עתה על ניצול של 40 עד 50 אחוז מהשנתון ברמה השנתית ( נתונים רבעוניים יהיו נמוכים יותר כמובן). הנתונים יכללו את גילאי 0-12, והם צפויים להתפרסם במחקר של מכון ברוקדייל על הרפורמה, כולל סוגיית שביעות הרצון שתתפרסם כבר בתקופה הקרובה.

האם בעוד כמה עשורים כבר לא יימצאו במדינה אנשים שאינם יכולים לפתוח פה מאימת מראה שיניהם המזעזע? התקווה היא שאכן כן.

בינתיים, את פירות הצלחת הרפורמה החשובה קוצר ליצמן בדמות הפיכתו לכוכב של הציבור הישראלי, כשהוא מזנק למקום הראשון בסקרי דעת קהל ועוקף בסיבוב את כל יתר חבריו לשולחן הממשלה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    השביתה במרפאות שינים של מאוחדת---
    01/02/2016 23:22
    אני
  1. אז למה מרפאות השינים של מאוחדת שובתות כבר מעל לחודש ימים.
    בימים אלו נכנסה השביתה לחודש השני.
    כיצד, אם כן, יכולים המבוטחים לטפל בשיני ילדיהם, ובשיניהם?

    די, עשו כבר סוף לשביתה שגורמת סבל למאות ואלפי המבוטחים!!!!!!!!!!!!!!————-