עליזה לביא מציגה עוד ניצחון לאופוזיציה: תוכר ‘לידה שקטה’

הצעת חוק של ח"כ עליזה לביא מיש עתיד דואגת לנשים החוות 'לידה שקטה', שכיום לא זכאיות לכלום: "פנו אלי בנושא גם נשים חרדיות רבות. יש לתקן את העוול המתמשך" • שר הרווחה: "מדובר בתיקון חשוב שיסייע לנשים בהתמודדות הטראומטית"
שרי רוט
ד' שבט התשע"ו / 14.01.2016 10:40

אתמול עברה בקריאה טרומית הצעת חוק של ח”כ עליזה לביא מיש עתיד, המבקשת לדאוג לנשים החוות לידה שקטה. החוק יתקן עוול מתמשך ויאפשר לנשים זמן שיקום והתאוששות לאחר החוויה הטראומטית.

בשיחה איתה מספרת לביא כי פנו אליה בנושא גם נשים חרדיות רבות. לדבריה, שר הרווחה חיים כץ הסכים לתמוך בהצעת החוק, לאחר שהוסבר לו על חשיבות החוק. לדבריה, הובטח לשר שלא להמשיך לקדם את החוק, תוך הבטחה שלו כי ההצעה תועבר כהחלטת ממשלה.

מלשכת שר הרווחה נמסר כי שר הרווחה חיים כץ מקדם את החוק בממשלתית. החוק אושר על ידי ועדת שרים ביום ראשון האחרון ויעלה בקרוב לאישור במליאה.  “מדובר בתיקון חשוב שיסייע לנשים בהתמודדות הטראומטית עם לידת ולד מת או הפלה שלא מרצון״, אומר השר.

ח”כ לביא: “יש לתקן את העוול המתמשך, ולסייע לנשים היולדות ב’לידה שקטה’. אני מברכת את שר הרווחה, חיים כץ, שנרתם לקדם את הנושא, ואני מקווה שהחוק יושלם בקרוב. יש למנוע הבחנה שרירותית הקיימת כיום בין מקרה למקרה.

“לנשים שחוו אובדן יש להעניק את תמיכת המדינה, בהכרה בכאבן ובמתן זכויות בסיסיות כמו ימי חופשה. חובתנו כחברה לסייע להן במתן רשת ביטחון, שתגן ברגעים הקשים. זהו חוק הומני, אנושי וחשוב”.

לידה שקטה היא כינוי לתהליך בו אישה עוברת הליך לידה, לעובר ללא רוח חיים. מדובר בחוויה קשה מנשוא.

על פי ההגדרות הרפואיות, מקרים של לידה לעובר ללא רוח חיים מהשבוע ה-22 נחשבים ללידה שקטה, שכן שבוע זה הדרך הבטוחה ביותר לאם להפיל את העובר היא באמצעות לידה.

כיום, על פי חוק, נשים אשר חוות חוויה קשה זו מהשבוע ה-26, זכאיות מביטוח לאומי, לביטוח אימהות, הכולל מענק אשפוז, ימי חופשה תחליף שכר וכן הלאה. לעומתן, נשים החוות ללידה שקטה בין השבוע ה-22-25 להריונן, לא זכאיות לדבר, למרות שהן החוויה הפיזית והן החוויה הנפשית שהן חוות- זהות לחלוטין.

הצעת החוק מבקשת לתקן מצב זה, ולאפשר לנשים זמן התאוששות והחלמה.

ר’ (אמא, אשר עברה לידה שקטה): “כאשה ואם שעברה לידה שקטה בשבוע 24 ולא זכתה לתנאים הנלווים ליולדת ובראשם הזכות לחופשת לידה כמו כל יולדת, אני מברכת על קידומו של החוק. כולי תקווה שהתיקון ישנה את המצב הקיים, שבו אישה העוברת לידה לכל דבר, יוצאת לביתה בלב שבור וללא ילד ומצופה ממנה לשוב לעבודתה במיידי, ללא כל שהות להתאושש נפשית וגופנית מהחוויה המטלטלת שעברה”.

עו”ד קרן גרינבלט, מנהלת קידום מדיניות בשדולת הנשים: “את הצעת החוק הזו ניסחנו לאחר שפנתה אלינו עו”ד אילנה קוורטין, שייצגה לקוחה שהדבר הזה קרה לה. מיד הבנו שיש פה לאקונה, ושהנשים שאתרע מזלן ועברו לידה שקטה בין שבוע 22 ל-26 מופלות ונותרות ללא כל יכולת לקחת זמן להתאושש מהחוויה הטראומטית – פיזית ונפשית.

“ההצעה מתגלגלת כבר זמן רב בהובלתה של ח”כ עליזה לביא, אך לא עברה עדיין בשל התפזרות הכנסת הקודמת. כל שבוע שעובר גורם לנשים נוספות להיפגע מההסדר המיושן הקיים כיום בחוק. אנו מאוד מקוות ששר הרווחה והביטוח הלאומי ישקלו לשלם דמי לידה רטרואקטיבית לנשים שנפגעו מההסדר המפלה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות