ארדואן הפתיע: ישראל זקוקה לטורקיה, ואנו זקוקים לה

על רקע דיווחי ההתחממות בין שתי המדינות הפתיע הנשיא הטורקי כאשר אמר בראיון: "ישראל זקוקה למדינה כמו טורקיה באזור, ואנו חייבים לקבל את העובדה שאנו זקוקים לישראל. זו המציאות באזור"
נתן פרל
כ"א טבת התשע"ו / 02.01.2016 20:01

עוד התקרבות בין טורקיה וישראל: נשיא טורקיה רג’פ טייפ ארדואן הפתיע כשאמר בריאיון שפורסם היום (שבת) בכלי התקשורת במדינה: “ישראל זקוקה למדינה כמו טורקיה באזור, ואנו חייבים לקבל את העובדה שאנו זקוקים לישראל. זו המציאות באזור”.

בהמשך אמר הנשיא הטורקי: “הדבר עשוי להוביל לכנות הדדית ביחסים ולנורמליזציה”.

במהלך הראיון התייחס ארדואן לירושלים ואמר כי נראה שעומדים בפני הסדרה בנוגע להסרת הסגר מעל רצועת עזה, אך הוא דואג למה שקורה גם במסגד אל-אקצא.

בשבועות האחרונים חלה פריצת דרך במגעים לפיוס בין ישראל לטורקיה, באמצעות פגישות שנערכו בין ראש המוסד החדש יוסי כהן, ומנכ”ל משרד החוץ לשעבר יוסף צ’חנובר, לבכיר בממשלת טורקיה. ההסכמות שגובשו בפגישה תלויות עדיין בחתימה של המנהיגים באנקרה ובירושלים.

על פי ההסכמות, במסגרת ההסכם ישראל תשלם לטורקיה פיצויים בסך 20 מיליון דולר שיועברו לקרן מיוחדת שתעביר מענקים למשפחות האזרחים הטורקים שנהרגו ונפצעו במהלך השתלטות חיילי השייטת על האוניה ‘מאווי מרמרה’.

בתמורה לכך, כל התביעות שהתנהלו בנושא זה נגד ישראל וחיילי בצה”ל, יבוטלו.

כמו כן, המדינות יחדשו באופן מלא את היחסים הדיפלומטיים ביניהן, כולל מינוי שגרירים בתל אביב ובאנקרה.

הבנה נוספת אליה הגיעו השלושה היא כי איש חמאס סלאח ערורי, שהיה מעורב בתכנון והכוונה של פיגועים כנגד ישראלים, יגורש משטח טורקיה. כמו כן, תוגבל פעילות חמאס בטורקיה באופן כללי.

כמו כן הוסכם, כי  טורקיה תניח לישראל להציב צינור גז בשטחה, ואף תרכוש גז מישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא להתעסק איתו הוא מוסלמי קיצוני
    02/01/2016 21:36
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אם יהממשלה שלנו תתעלה מעל עצמה היא תבין שלא כדי לחזור ולשתף פעולה עם הטורקים הן ביטחוני והן כלכלי כדי לא לגרום להם ביום מן הימים להלחם בנו עם הנשק הטוב שלנו וגם כדי לא לעורר זעמו של פוטין שעכשיו יש לנו קשרים מאד טובים איתו ודי למבין