אובמה הורה לרגל אחרי נתניהו בתקופת השיחות עם איראן

לפי דיווח ב'וול סטריט ג'ורנל', הסוכנות לביטחון לאומי צותתה לשיחותיו של ראש הממשלה עם חברי קונגרס אמריקנים ופעילים בקהילה היהודית בארה"ב • הציתותים חשפו איך נתניהו ויועציו קיבלו פרטים על המשא ומתן והדליפו חלקים מהם, כדי לגייס מתנגדים להסכם הגרעין עם איראן
נתן פרל
י"ח טבת התשע"ו / 30.12.2015 08:39

על פי הוראת הבית הלבן, הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי – ה-NSA, צותתה לשיחות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובכירים ישראלים נוספים בתקופת המשא ומתן בין המעצמות לאיראן על הסכם הגרעין. כך חשף הלילה העיתון ‘וול סטריט ג’ורנל’.

על פי הדיווח, הממשל בארה”ב רצה לדעת מה עושה נתניהו בכל הקשור למלחמתו במשא ומתן עם איראן על תכנית הגרעין. בעקבות כך הסוכנות האמריקנית הפעילה התקן ריגול ברשתות מידע בישראל, שאיפשר לה גישה לתקשורת במשרד ראש הממשלה.

האזנות אלו גילו לבית הלבן כיצד נתניהו ויועציו קיבלו פרטים על המשא ומתן והדליפו חלקים מהם למדינות המערב, כדי לפגוע בשיחות.

בנוסף עלה כי ישראל תדרכה פעילים בארגונים יהודיים בארצות הברית נגד ההסכם ובררה עם מחוקקים אמריקנים ‘מתלבטים’ כיצד ניתן לזכות בקולם, נגד ההסכם. המידע שעלה משיחות אלו הגביר את חוסר האמון בין שתי המדינות, במיוחד כאשר ניהל נתניהו את הקמפיין נגד ההסכם בגבעת הקפיטול.

הדיווח מתבסס על ראיונות עם יותר מ-20 פקידים ופקידים לשעבר במערכת המודיעין ובממשל האמריקני.

הציתות התבצע למרות שאובמה הודיע לפני שנתיים כי החליט לצמצם את הציתות לראשי מדינות שהן ידידות של האמריקנים, לאחר שנחשף ריגול הבית הלבן אחרי קנצלרית גרמניה.

ההסבר שניתן בדיווח הוא שהנשיא האמין כי המשך העיקוב אחרי נתניהו ולשכתו משרת מטרה חיונית בנושא של ביטחון לאומי. הציתות אף זכה לאישורם של חברים דמוקרטים ורפובליקנים בוועדות המודיעין של הקונגרס.

בתחילה התבצע הציתות, כדי לברר את כוונותיו של נתניהו לגבי תקיפה של מתקני הגרעין באיראן, ונמשך במטרה לזהות מי הם פקידי הממשלה מישראל שהדליפו מתדרוכים סודיים של האמריקנים.

מהדיווח עולה, כי הזמנתו של נתניהו לנאום בפני הקונגרס, נעשתה – בניגוד לטענה האמריקנית – על ידי המחוקקים וביוזמתם, ורק לאחר שרקחו תוכנית, פנו אל שגריר ישראל בוושינגטון. כזכור, בממשל אובמה אמרו כי לא ידעו על ההזמנה, אבל מסתבר שמיירטי הסוכנות ידעו.

בישראל סירבו להגיב לפרסומים בנושא כפי שהופיעו בעיתון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות