בני זוג רוצים להבטיח שכספם יועבר לרעותם לאחר מותם • מה עושים?

הכירו: 'צוואות הדדיות' • אבל איך זה עובד? האם ניתן לחזור ולבטל צוואה כזו? ומה קורה כאשר אחד מבני הזוג נפטר, ובן הזוג החי רוצה לבטל? • עו"ד אריאל דרור עם כל התשובות
עו"ד אריאל דרור
כ"ח תשרי התשע"ו / 11.10.2015 16:11

בהתאם לתיקון לחוק הירושה שנערך בשנת 2005, הוסף סעיף 8א לחוק זה, לפיו בני זוג רשאים לערוך צוואות הדדיות, בהם מצווים את רכושם האחד לשני, או לצד ג’.

בצוואה ניתן לרשום כי בן הזוג שיוותר בחיים יירש את עזבונו של השני, ולאחר מותו- יועבר הרכוש הנותר לצד ג’- כגון ילדיהם המשותפים.

בנוסף, ניתן לקבוע מלכתחילה כי כלל הרכוש יעבור לילדיהם ( לדוגמה באם מדובר בבני זוג גרושים, שאינם רוצים להוריש את הרכוש האחד לשני, ורוצים למנוע מצב בו בן הזוג יוריש את הרכוש לבן הזוג החדש).

כיצד נערכות צוואות הדדיות?

ניתן לערוך צוואות הדדיות במסמך אחד, הנערך על ידי שני בני הזוג.

ניתן גם לערוך שתי צוואות, שלמעשה יהיו חופפות, אולם יש לערכן ולחתום עליהן באותה עת, על מנת שלא יהיו פערי זמנים בין המסמכים. חשוב לוודא כי הוראות הצוואה אכן זהות, על מנת שתהא הדדיות מוחלטת.

מה ניתן לקבוע בצוואות אלו?

בניגוד לצוואה רגילה, בה המוריש יכול להוריש את עיזבונו על פי רצונו החופשי, בצוואות הדדיות יש למעשה הסתמכות של צד אחד על צוואתו של הצד השני, מתוך רצון משותף לכך, ועל כן על הצוואות להיות זהות.

חשוב לציין כי לא ניתן לקבוע בצוואה כי היא אינה ניתנת לביטול. היינו, בן זוג אחד לא יכול לאסור על בן הזוג השני לשנות הצוואה בעתיד, לאחר פטירתו. הוראה שכזו אינה חוקית, ודינה להתבטל, שכן היא פוגעת בחופש לצוות.

 כיצד ניתן לבטל צוואה הדדית?

בעוד צוואה רגילה ניתנת לביטול בקלות יחסית וזאת על ידי עריכת צוואה חדשה בה נרשם כי היא מבטלת צוואות עבר, הרי שהחוק קובע הסדר אחר בכל הנוגע לצוואות הדדיות, בגלל ייחודם.

במידה ושני בני הזוג עדיין בחיים, ניתן לבטל צוואה הדדית על ידי הודעה בכתב של אחד מבני הזוג לצד השני. לאחר שנמסרה הודעת הביטול, שתי הצוואות מתבטלות, אף אם בן הזוג השני לא מעוניין בביטול, שכן הן תלויות וכרוכות האחת בשניה.

לאחר הביטול, הצדדים יכולים לערוך צוואות חדשות ולחלק את עיזבונם על פי רצונם, ואינם חייבים להוריש הרכוש האחד לשני.

במקרה בו אחד מבני הזוג נפטר, ובן הזוג הנותר בחיים רוצה לבטל את צוואתו שלו, ניתן לעשות כך רק בתנאים מחמירים יותר ובהתאם לקבוע בחוק.

בהנחה והעיזבון טרם חולק, על בן הזוג שנותר בחיים להסתלק, לטובת אחיו או ילדו של המוריש,  מכל הזכויות שנתנו לו במסגרת צוואת בן הזוג שנפטר . רק לאחר הויתור יוכל הוא לבטל את צוואתו.

במידה והעיזבון כבר חולק, על בן הזוג הנותר בחיים להשיב את כל מה שלקח, ורק לאחר מכן יוכל להכין צוואה חדשה.

כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.

לשאלות נוספות ניתן לפנות למייל: [email protected]

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות