כך התמוטט הדיל שרקחו החרדים: האם יו”ר ש”ס בחדרה בעד פתיחת חנויות בשבת?

אך קרה שבועז ביטון, יו"ר ש"ס בעיר חדרה, הודיע כי הוא בעד מתווה שיאפשר פתיחת חנויות בעיר בשבת, מדוע חברת מועצה מ'יש עתיד' כינתה אותו 'רפורמי', ולמה דרעי הורה לביטון ליישר קו עם ההתנגדות של גפני? • "ראש העיר שמח כעת. בידיו הסמכות הבלעדית על פתיחת חנויות בשבת, ואנחנו איבדנו את ההישג הגדול ביותר שיכולנו להשיג"
אליעזר היון
ט' אלול התשע"ה / 24.08.2015 15:51

התקשורת החרדית וגם הכללית עוסקת ללא הרף במאבקי השבת בעיר ירושלים, אך סיפור לא פחות גדול התרחש בעיר חדרה.

רקע חוקתי: בעיר חדרה קיים חוק, החל משנת 1962, לפיו כל בתי האוכל רשאים לפתוח בשבת את שעריהם עד השעה 15:00 אחר הצהריים.

חוק ‘משונה’ זה השתנה בשנת 2014, ועל פי הנוסח החדש כל בתי האוכל, הספורט וכו’ פתוחים בשבת, מלבד אלו שראש העיר יחליט לאסור. במילים אחרות: הסמכות על סגירת ופתיחת חנויות בשבת נתונה בלעדית בידיו של ראש העיר. במקרה זה, צביקה גנדלמן מיש עתיד.

מה שסיבך עוד יותר את העניין אלו קלטות – שהגיעו לידי אתר חרדים 10 – בהם נשמע יו”ר ש”ס בעיר, בועז ביטון, אומר בקולו בישיבת מועצה, כי הוא בעד מתווה שיאפשר פתיחת חנויות בעיר בשבת.

חברת מועצה מ’יש עתיד’ בשם שירלי עודד, כינתה את ביטון בתואר הלא מחמיא ‘רפורמי’ ותבעה לדעת, מפני מה הוא לפתע בעד פתיחת החנויות.

יו”ר ש”ס בחדרה, בועז ביטון תומך במתווה:

חברת המועצה עודד תוקפת את בועז ביטון:

מאחר שחרף ההקלטות, נדמה כי לא ניתן לפקפק בשאיפתו של יו”ר ש”ס בעיר, בנו של המרא דאתרא הגר”ש ביטון, כי החנויות בעיר יהיו סגורים בשבת – פנינו אליו לשמוע הסבר.

• אתם בעד מתווה שחנויות יפתחו בשבת?

“החוק החדש משנת 2014 מעניק לראש העיר את הסמכות המלאה, להחליט אילו חנויות יפתחו ויסגרו בשבת. הקונספט הזה לא הגיוני ומסוכן יותר. מה יהיה אם ראש העיר יחליט לפתוח את כל החנויות במרכז העיר, ולהורות על סגירת שתי חנויות בקצה העיר לצורך העניין?

“זו הסיבה, שחברי המועצה החרדיים, כלומר חברי ש”ס ויהדות התורה, הכוללים את בנצי נורדמן ואותי, החליטו לנסות ולגבש מתווה חדש, בשיתוף ראש העיר, שיאפשר את סגירת רוב החנויות בעיר”.

על פי המתווה החדש, כל החנויות בעיר חדרה יהיו סגורות בשבת, מלבד ארבעה מתחמים הפתוחים בלאו הכי, הכוללים את אזור רצועת החוף, מתחם מיקס ועוד.

חברי המועצה החרדיים החליטו כי הם יקדמו את המתווה, אך בה בעת לא יצביעו עבורו, שכן הם אינם מוכנים להצביע בעד חילול שבת, גם אם המתווה מקובל עליהם בבחינת ‘הרע במיעוטו’.

ואמנם בהקלטה המדוברת נשמע ביטון מדגיש כי יצביע כנגד המתווה, על  אף שהוא תומך בו.

בועז ביטון

המתווה זכה לברכתם של כלל רבני העיר שאף נפגשו עם ראש העיר, ועל פי התכנית שהתגבשה, יעבור הנוסח החדש באצבעותיהם של חברי אופוזיציה וחברי מועצה חילוניים.

משה גפני מתנגד

אלא שאז הודיע ח”כ משה גפני כי הוא מתנגד נחרצות למתווה החדש.

גורם בכיר בתנועת ש”ס בעיר אמר לחרדים 10, כי יו”ר ועדת הכספים נרתם לטיפול בסוגיה בכל כוחו: “רואים שהעניין היה חשוב לו, והוא עשה עבודה רצינית”.

גפני עירב את עורך דין יהודה גוטמן, ששרטט גרף של כלל הערים בישראל, ומצב העסקים הפתוחים בהם בשבתות, ובעקבות הממצאים שעלו בדיקה הכריז כי המתווה אינו מקובל עליו. 

הטיעון המרכזי של גפני היה כי חדרה מהווה מיקרו-קוסמוס של כלל מאבקי השבת בישראל, ואם יווצר מתווה שמאפשר פתיחת חנויות בשבת, עלול הדבר לזלוג אל ערים נוספות.

למרות זאת מדגישים בש”ס, כי לטעמם גפני טועה: “אריה דרעי שהוכנס גם הוא לתמונה גיבה אותנו, ולאחר ששמע שכל רבני העיר, מכל החוגים, תומכים במתווה לפיו 95 אחוזים מכלל החנויות בעיר יהיו סגורים, קבע כי הוא מאשר אותו”.

המתווה נפל

בסופו של ההליך, המתווה החדש אותו הציעו נורדמן וביטון נפל.

במועצת העיר הורמו 9 אצבעות בעד, ו-9 אצבעות נגד, בהם גם אלו של נורדמן וביטון, ושל חבר אופזיציה נוסף שהגיע במפתיע לדיון, למרות מידע שהתקבל כי ייעדר.

על פי המידע שהגיע לחרדים 10, יו”ר ש”ס דרעי התקשר לחבר המועצה בועז ביטון וביקש ממנו לתאם קו אחיד עם בנצי נורדמן: “דרעי לא רצה שביטון יצביע בעד, נורדמן נגד, ולמחרת תיצלב ש”ס [שוב]  ב’יתד'”.

דרעי חזר באזני ביטון על הגיבוי שהוא מעניק לו, אך ביקש שלא יצביע בשונה מחבר המועצה מטעם יהדות התורה. וכך, כאשר נורדמן בחר להצביע נגד, כפי שהורה יו”ר דגל התורה משה גפני – ביטון הצטרף.

אותם גורמים מוסיפים, כי על נורדמן הופעלה מסכת לחצים מכיוונים שונים להצביע כנגד המתווה.

מפלגה דתית נוספת בשם ‘זהות יהודית’, המזוהה עם קהילת חוזרי התשובה בעיר, הודיעה גם היא כי תתנגד למתווה המתגבש.

גורמים בעירייה טוענים, כי ל’זהות יהודית’ קרקעות במתחם מרכז העסקים ‘מיקס’, וההסכמה למתווה החדש לא תאפשר להם לבנות בסמוך למרכז הפתוח בשבת דירות לאנשים דתיים.

“ראש העיר שמח כעת, מאחר שבידיו נתונה הסמכות הבלעדית על פתיחת החנויות. מי שהפסיד בסופו של יום זו השבת, ואנחנו איבדנו את ההישג הגדול ביותר שיכולנו להגיע אליו”, אומר ביטון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דרעי לא אמר שהוא לא חושש מהאשכנזים??????????
    25/08/2015 14:51
    אלי ישי - אנחנו אחריך באש ובמיים!!