הושגה הסכמה: צוותי שחיטה יוצאים היום למשחטות בחו”ל

חשיפת חרדים 10: משבר השחיטה הוביל להתייקרות הבשר בשיעור של למעלה מ-40 אחוזים • שר האוצר יזם פגישת חירום בהולה עם הגר"ד לאו ושרת המשפטים - ולאחר ישיבה ממושכת הגיעו הצדדים להסכמה המאפשרת את יציאת השוחטים לחו"ל • בימים האחרונים יצאו שוחטים בבהילות לחו"ל, ללא אישור הרבנות, כדי לנסות להתמודד עם הביקוש
אליעזר היון
כ' תמוז התשע"ה / 07.07.2015 00:29

שר האוצר משה כחלון התערב במשבר השחיטה, לאור המגמה המסתמנת של עליית מחירי הבשר לקראת החגים – והצליח הלילה להוביל לפיתרון המשבר.

מחירי הבשר החלו להתייקר בימים האחרונים בשיעור של למעלה מ-40 אחוזים, ולקראת חגי תשרי הם צפויים להאמיר ב-8 אחוזים נוספים. זאת לאור המחסור בבשר בעקבות משבר השחיטה – עליו דווח לראשונה בחרדים10.

המגמה המסתמנת הדאיגה את שר האוצר, והוא התקשר לשרת המשפטים איילת שקד, ולגורמים בכירים ברבנות, וביניהם הגר”ד לאו, וביקש למצוא פתרון למשבר הצפוי.

בעקבות כך התקיימה הלילה ישיבה, שנמשכה שעות ארוכות, בה השתתפו הגאון רבי דוד לאו, שר האוצר משה כחלון, שרת המשפטים איילת שקד, השר לשירותי דת דוד אזולאי, ארז קמיניץ המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ואוסנת מנדל מנהלת מחלקת הבג”צים בפרקליטות המדינה. בסופה של הישיבה הגיעו הצדדים להסכמה מלאה בעניין יציאת צוותי שחיטת הבשר בחו”ל.

על פי הסיכומים שהושגו, הבוקר תוציא פרקליטות המדינה הודעה לבית המשפט העליון על הסיכומים בישיבה הלילה – ולאחר כ-24 יתאפשר לצוותי הבשר להתחיל לשחוט.

הרב הראשי הרב דוד לאו ביקש לציין בתום הפגישה: “אני שמח שהשגותינו בעניין התקבלו. ההחלטות שהושגו יאפשרו לנו לשמור על רמת כשרות גבוהה מצד אחד, ומצד שני יאפשרו את יציאת צוותי השחיטה באופן מיידי, כדי לאפשר את הגעת הבשר לקראת החגים”.

גם השרה שקד מיהרה לקחת קרדיט על ההישג. “שרת המשפטים שקד הובילה מהלך לפתרון בעיית ייבוא הבשר הכשר, והורדת מחירי הבשר שעלו לאחרונה. בעקבות בג”צ שהוגש נגד הרבנות הראשית, נמנעה בשבועות האחרונים יציאת צוותי שחיטה לחו”ל, שהובילה בדיעבד לעלייה משמעותית במחירי הבשר ולחשש לחוסר בבשר לקראת החגים”, נאמר בהודעה ממשרדה.

“השר כחלון הציף את הבעיה בפני שרת המשפטים, אשר כינסה דיון דחוף בין הרב הראשי הרב דוד לאו לבין בכירי משרד המשפטים, כדי למצוא פתרון ולהסיר את החסמים שנוצרו כך שתתאפשר יציאתם המהירה של צוותי השוחטים לחו”ל.

“במהלך הדיון לובנו חילוקי הדעות בין הצדדים והגיעו להסכמות אשר יאפשרו את יציאת הצוותים בהקדם על מנת לעמוד בדרישות השוק לקראת חגי תשרי”.

יצוין, כי בימים האחרונים כבר החלה, באופן חריג, הטסה של שוחטים לחו”ל, ללא אישור הרבנות – כדי לנסות ולהתגבר על הביקוש הגובר.

כפי שנחשף לראשונה באתר חרדים 10, הרבנות הראשית הכריזה על נהלים חדשים בשחיטת הבקר בחו”ל, כי בכל שחיטה בה משתתף גם בד”ץ כלשהו, על גוף הבד”ץ להעמיד בשעת השחיטה עוד שני מפקחים: ‘בודק חוץ’, ו’מפקח’ שמאושר מטעם הרבנות. על פי נוהל נוסף שנקבע על ידי הרבנות מעתה ישובצו שלושת התפקידים הבכירים בצוות השחיטה – “ראש הצוות”, “בודק החוץ”, ו”בודק הפנים” – באמצעות הגרלה, בטענה כי בין אנשי הצוות לבין היבואן שאחראי לבחירתם, עלולים להיווצר קשרים אסורים וניגוד אינטרסים, באשר הוא זה שמממן את שהותם בחו”ל.

הנהלים החדשים יצרו משבר חריף בין השוחטים היבואנים שסרבו לקבל את הנהלים, ואנשי הרבנות.

השוחטים הפגינו מול משרדי הרבנות, והיבואנים פנו לבית הדין לעבודה ולבג”ץ. בשל הדיונים, במשך חודשים ארוכים לא יצאו השוחטים לחו”ל, מה שצפוי לגרום למחסור חמור בבשר. בנוסף, אחד מראשי השוחטים אמר לחרדים 10: “ישנה בעיה גדולה, פרקטית. אין מספיק ראשי צוותות, ומאחר שהם דורשים בנוהל הבד”צים ראש צוות נוסף, הרי שטכנית אין מספיק אנשים שייצאו לחו”ל. הדבר הזה יגרור מחסור חמור בבשר”.

העימות יצר גם חילוקי דעות בין הרב הראשי הגר”ד לאו, ליועץ המשפטי של הרבנות.

בסיומה של הסאגה, נמצאה פשרה לפיה הרבנות תוותר על חלק מדרישותיה. הרב הראשי, הגאון רבי דוד  לאו, העביר את הצעת הפשרה של רפורמת השחיטה במועצת הרבנות הראשית, והיא טעונה כעת את אישורו של בג”ץ, לאור השינויים שחלו בקריטריונים.

כאמור, הלילה הושגו סיכומים ובג”צ צפוי לאשר את השינויים.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כשרות שהייתה צריכה להיות ואיננה
    07/07/2015 09:26
    חיים כהן
  1. הרב הראשי תחילה עשה נהלים מצויינים, עתה חזר בו מפחד כולם, ועשה נהלים אחרים, אך המצב נעשה יותר גרוע ממה שהיה לפני הנהלים, ואנו נסביר . בתחילה כל בד”ץ היה לו שני בודקי חוץ כך שאחד בדק את הכשר ואחד בדק את החלק. והגענו למקסימום כשרות. עתה הרב אישר לכל הבדצי”ם רק בודק חוץ אחד אשר יבדוק את הכשר והחלק, ובמציאות שאין לו זמן ועי”כ הוא יזלזל בכשר, זו היתה הסיבה שהרב עשה נהלים והצריך שני בודקי חוץ, ורק מפחד היבואנים והבדצי”ם חזר בו , וכך לאורך כל הנהלים החדשים, ראש צוות מפקח מטעם הרבנות לכל צוות של בד”ץ בסוף הסתפקו מפקח אחד לכל מדינה אשר בין מפעל למפעל יש מרחק שחח 5 שעות עד עשר שעות נסיעה ולפעמים יותר , אז כבוד הרב באתה לתקן ונמצאת מקלקל, חבל , חבל שהסטרא אחרא גבר עליך.

    • לוי יצחק   07/07/2015 14:24

      אתה מצחיק וכי הרב רוצה כשרות? הרב רצה להראות מי השולט ברבנות , והראה לו היועץ המשפטי וסבג ראש אגף הכשרות שהן שולטים, הרב אינו מבין בכשרות ולא בשחיטה לכן הוא איננו אשם, הייתה לו מחשבה ומעשה טוב, וחבל כי הוא אינו שולט במצב, וכיום המצב יותר גרוע מלפני הנהלים שעשה ואתה צודק , הביא הרב את פילבר עמיחי שיהיה מנהל שח”ל אך הוא לא מבין כלל ושלח לחו”ל את ראש צוות שפסלו אותו. בתדרוך צוותות שעשה פילבר אמרו לו יש בעיה של כרסים , ענה פילבר אל תביאו כרסים לארץ אם יש איתם בעיה, השם ישמור . זה בדיוק כמו שישימו בחדר ניתוח אדם מהשוק מנהל, ואף יותר גרוע, בעבר הרחוק היה מנהל שח”ל רב וגדות בתורה , אבל הכל לפי הדור , לכן חשבו פעמיים אם מותר לאכול בשר, אם הכל מתנהל כך.

  2. הכשרות נשארה יתומה
    07/07/2015 10:59
    לוי יצחק
  3. צוותי השחיטה יצאו לפני שבועיים ועובדים ומייצרים בשר עם אישור הרבנות הראשית , והכל סיפורים גם הבדצי”ם למינהם יצאו ויוצאים ויהיה בשר נא להירגע. אלא מאי הרב הראשי עשה נהלים מצויינים למען הכשרות , וחזר בו למה? וכי הכל נהיה בסדר , אלא מפני פחד היבואנים והבדצי”ם חזר בו ונעשה יותר גרוע . לכן כל מי שיש לו מוח בקודקודו יפסיק לאכול בשר כי הכל ספק גדול אם כשר או חלק.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   07/07/2015 23:32

      הרב לאו שקרן כרוני ,המציא סיפור של ניגוד ענינים ,כתב שכל השוחטים רודפי שוחד ושלמונים ,ולבסוף שם לב ,שרק הוא הטיפש היחיד שהאמין במה שהוא אומר ,ואז ? הרי קשה לו להודות ,אז יצר סיפורי סרק של יבואנים כוחניים ,שוחטים שפוטים של היבואנים ופתאום ידידו הקרוב הרועץ המשפטי אשם בכל ,והוא נקי מכל רבב ,ואתמול עשה הצגה שכאילו הכל כבר ניגמר ועד לרגע זה הוא ממשיך לשקר הבעיות ממשיכות