קואליציה במשבר • ח”כי אגו”י החליטו: בוחנים הצטרפות לממשלת נתניהו

ח"כ יעקב ליצמן כינס את ח"כי אגו"י לדיון מיוחד: אפשרות פרישת יש עתיד - וכניסת המפלגות החרדיות לקואליציה • החליטו לבחון ההצעה: 'המועצת' תתכנס אם המהלך יהיה מעשי • הערכות: ליברמן שינה בימים האחרונים את דעתו - ואינו מתנגד לכניסת החרדים לקואליציה • הגראי"ל שטיינמן העניק לח"כי דגל התורה 'אור ירוק' למגעים עם נתניהו
כ"ג חשון התשע"ה / 16.11.2014 15:14

הבוקר (ראשון) כינס יו”ר סיעת ‘אגודת ישראל’ ח”כ יעקב ליצמן את חברי הסיעה לדיון על אפשרות כניסה לקואליציה.

לחרדים10 נודע, כי חברי הכנסת החליטו לבחון את ההצעה, וכי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל תתכנס להחליט, אם וכאשר המהלך יהיה מעשי.

מדובר בישיבה שאינה שגרתית, שכן הכינוסים השבועיים של הסיעה מתקיימים בדרך כלל בימי שני בכנסת, ומשתתפים בהם את שתי הסיעות המרכיבות את יהדות התורה – אגודת ישראל ודגל התורה.

 מאחורי הקלעים עומד האיום של סיעת ‘יש עתיד’ לפרוש מהממשלה בשל אי העברת הרפורמה של שרת הבריאות יעל גרמן ובלימת חוק מע”מ אפס של שר האוצר יאיר לפיד.  אם וכאשר ‘יש עתיד’ תממש את האיום – עשויות הסיעות החרדיות לעמוד בפני דילמה: האם להעניק כתף לממשלת נתניהו, האחראית לחוק הגיוס, ולהצטרף לממשלה – או ללכת לבחירות.

השאלה הגדולה היא האם הדבר תלוי בכלל בסיעות החרדיות (“שיתכנסו כמה שבא להן”, כדברי בכיר בקואליציה), שהרי שר החוץ ויו”ר ישראל ביתנו ח”כ אביגדור ליברמן מתנגד לצירופם באופן נחרץ. ליברמן זועם  על חלק מהסיעות החרדיות (ובעיקר על ידידו לשעבר יעקב ליצמן) על שבגדו בו ובמועמדו לראשות עיריית ירושלים משה ליאון. לדברי ליאון, ליצמן העניק לו את מילתו ועל בסיס כך יצא למירוץ – בו הפסיד בסופו של יום בשל תמיכת חסידות גור והפלג הירושלמי בראש העיר ניר ברקת.

אולם, על פי אינדיקציות שונות שיש בידי אגודת ישראל, שינה אביגדור ליברמן בימים האחרונים את דעתו, וזאת כנראה על בסיס הסקרים שאינם ממש מחמיאים לסיעתו, ישראל ביתנו.

בסוף השבוע נכנסו ח”כי דגל התורה כדי להתייעץ עם הגראי”ל שטיינמן באותו נושא. על הפרק: דרישת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הסיעות החרדיות יתחייבו התחייבות עתידית לתמיכה בו אחרי הבחירות כמי שירכיב את הממשלה הבאה, תמורת מהלך של כניסת המפלגות החרדיות לממשלה כבר כעת.

החשש של נתניהו הוא כי באם יוביל מהלך של סילוקסיעת  ‘יש עתיד’ מהקואליציה, ויכניס תחתיה את הסיעות החרדיות – הוא יותקף בכלי התקשורת על הובלת ממשלה ‘חרדית’, מה שעשוי לפגוע בו בבחירות הבאות, ואז החרדים יתמכו במועמד אחר בבית הנשיא.

נראה כי לגבי העתיד הורה הגראי”ל שלא להבטיח דבר, אולם לגבי ההווה התקבל אור ירוק.

שמועה עקשנית טוענת כי הערב עומד נתניהו להודיע על הוצאת יש עתיד ממשלתו ומהקואליציה, ובמקביל להציב אולטימטום בפני שר החוץ ליברמן: או החרדים בפנים במקום יש עתיד – או בחירות עכשיו.
הסיבה למהלכים של נתניהו: הוא אינו שלם עם התקציב שהגיש יאיר לפיד, ובעיקר – עם חוק מע”מ אפס.
גפני ליצמן ודרעי

בתוך כך, סגן השר במשרד ראש הממשלה, ח”כ אופיר אקוניס, תוקף את סיעת ‘יש עתיד’ ואת שר האוצר יאיר לפיד, בעקבות הדיבורים על ממשלה חלופית, בראשות לפיד.

“הפוליטיקה החדשה שהבטיחה ‘יש עתיד’ מבקשת להחזיר אותנו לימים של הפוליטיקה הישנה והמכוערת ביותר”, אומר אקוניס, ומשווה את התוכניות של יש עתיד ל’תרגיל המסריח’ של שנת 1990, אז ניסה שמעון פרס להקים ממשלת שמאל-חרדים צרה, והוביל לפירוק ממשלת האחדות  בראשות שמיר.

לדברי אקוניס, “מוטב ששר האוצר יעסוק, באחריות, בענייני משרדו ובעיקר נוכח הנתונים על צמיחה שלילית במשק, לראשונה מאז 2009”.

בערוץ 2 דווח בשבוע שעבר, כי הלל קוברינסקי, אחד ממקורבי שר האוצר לפיד, העביר מסר לאנשי ראש הממשלה נתניהו: “אם תמשיכו ככה, נקים ממשלה חלופית בראשות לפיד בכנסת הנוכחית”.

לפיד יכול להקים ממשלה צרה בראשותו, במידה וישראל ביתנו תחבור למפלגות השמאל. אולם כעת זו הפעם הראשונה שנשמע איום מפורש כזה נגד ראש הממשלה.

למרות הבעייתיות במימוש איום כזה, בלשכת ראש הממשלה לקחו ברצינות את האיום, ועושים מאמצים לסיכולו.  לאור כך צפה ועלתה האפשרות של צירוף החרדים לקואליציה. יחד עם זאת חובה לציין, כי במפלגות החרדיות יש הטוענים בתוקף כי “מדובר בתרגיל קבוע של ביבי, להראות ללפיד שיש לו אלטרנטיבה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות