“עריפת ראשים של קצינים חדים והתקפיים”: רותחים על הרמטכ”ל

תגובות נזעמות על החלטת הרמטכ"ל להדיח קצינים בכירים באמצע לחימה בשל הטעות בזיהוי שהביאה למותם של שבעה אנשי ארגון הסיוע WCK ברצועה • בן גביר: "במלחמה מגבים חיילים ובוודאי שלא עושים להם בית דין שדה" • איוב קרא: "שוב מתנהגים כמו וסאלים חלשים שמתקפלים"
אריה ריבקינד
כ"ו אדר ב' התשפ"ד / 05.04.2024 15:16

תגובות קשות על החלטת הרמטכ”ל הרצי הלוי להדיח קצינים בכירים באמצע לחימה, בשל הטעות בזיהוי שהביאה למותם של שבעה אנשי ארגון הסיוע WCK בדיר אל בלח שבמרכז הרצועה.

השר בצלאל סמוטריץ’ תקף: “העובדה שמכל מחדלי ה-7 באוקטובר, הקצין הראשון והיחיד שהופך לשעיר לעזאזל ומודח בשיחת טלפון הוא נוחי מנדל רמ”ט חטיבת הנח”ל, היא מקוממת ומעבירה מסר בעייתי למפקדים וללוחמים. לא מתקבל על הדעת שהרמטכ”ל עורף ראשים של קצינים חדים והתקפיים”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב על התחקיר הצה”לי: “החלטת הרמטכ”ל להדיח קצינים בכירים היא הפקרת הלוחמים באמצע מלחמה וטעות קשה שמשדרת חולשה. גם אם יש טעויות בזיהוי, במלחמה מגבים חיילים ובוודאי שלא עושים להם בית דין שדה”.

הכתב הצבאי אמיר בוחבוט צייץ בטוויטר: “ההדחה של הקצין נוחי מנדל על ידי הרמטכ”ל מצערת מאוד וממה שאני שומע מתוך הצבא? –  מאוד מקוממת הדרך שנהגו בקצין שהציל חיי רבים. כן לתחקיר מעמיק, שקוף ונוקב אבל יש דרך וסגנון. מה המסר לכלל הצבא עוד בטרם סיימו את תחקירי ה-7 באוקטובר? ובדרך עוד ממנים אל”מים, תא”לים? ויש כאלה שמצ’ופרים?”

ח”כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית: “אם הרמטכ”ל מרגיש מספיק בנוח מבחינה מוסרית להעניש בהדחה קצין עתיר זכויות, על טעות מבצעית שעשה (מי שלא עושה לא טועה), בשלה העת המוסרית להדיח את הרמטכ”ל על המחדל המבצעי שהפקיר אותנו כאן למוות בשבת השחורה, ובשעות שלפני פרוץ המתקפה”.

דובר צה”ל לשעבר רונן מנליס צייץ: “שתי מחשבות על עיקרי תחקיר צה”ל – מכיון שאני לא מאמין שמה שראינו בתקיפת השיירה WCK קורה רק בחטיבת הנחל אז עולה מהתחקיר מה שנראה כמו תרבות של תקיפת מטרות לא מופללות מודיעינית (המכונות תקיפות אגמיות) באופן שלא מבוסס על כלום חוץ מתחושת בטן.

“אל”מ נ. הוא קצין רב זכויות, אמיץ, שקול, ערכי ובלתי נתפס בעיני שהוא המודח הראשון מאז ה-7/10 על אירוע מבצעי – יש הרבה שהיו צריכים ללכת לפניו וחבל שהאומץ לפקד נגזר רק מלחץ חיצוני. ודרך אגב אני לא פוסל שהוא אכן היה צריך לשלם מחיר על התקיפה”.

רס”ן במיל’ וסגן ראש המועצה האזורית שומרון, דוידי בן ציון, שלחם בעזה – הגיב: “ההחלטה להדיח את אל”מ נוחי מנדל היא החלטה פיקודית שגויה, לא הוגנת ולא ערכית. בגלל לחץ אמריקאי ישראל מכניסה לעזה סיוע לעזה בלי הכרה, זה מייצר בשטח ברדק והפגיעה באנשי ארגוני הסיוע כמעט בלתי נמנעת בנסיבות. נוחי קצין מצטיין וערכי, והמסר של הדחתו – תהיו פחדנים וקפואים ולא תודחו. רע מאד”.

השר לשעבר איוב קרא: “ההחלטה של הרמטכ״ל להדיח את הקצין המצטיין נוחי מנדל מתפקידו מעוררת תהיות קשות. קשה להשלים עם האופן המביש שבו מתייחסים לקצין מסור ואמיץ, שפעל במסירות ובנחישות כדי להציל חיים.

“אין חולק שיש מקום לתחקיר מקיף ומעמיק של האירועים, אבל הכל צריך להיעשות בצורה מכובדת, שקופה והוגנת. במקום לגבות את צה״ל, אנחנו שוב מתנהגים כמו וסאלים חלשים שמתקפלים מול כל לחץ חיצוני. אם יש לקחים נדרשים – שיופקו בצורה יסודית ומכובדת פנימה, בלי הדחות פומביות מביכות שרק מערערות את ביטחון הלוחמים. מנדל וחבריו ראויים ליותר מזה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות