בג”ץ למדינה: נמקו למה לא תפעלו לגייס את בני הישיבות לשירות צבאי

בית המשפט דן בעתירות שהוגשו נגד החלטת הממשלה שלא לגייס חרדים, למרות פקיעת תוקף החוק שאיפשר לפטור תלמידי ישיבות משירות בצה"ל • הוצא גם צו ביניים לפיו על הממשלה לנמק מדוע לא תחדל מלתקצב את הישיבות בהיעדר סעיף פטור גיוס חרדים בחוק
חרדים 10
י"ז אדר א' התשפ"ד / 26.02.2024 19:21

בג”ץ דן היום (שני) בעתירות שהוגשו נגד אי גיוס חרדים ונגד התמיכה התקציבית בישיבות החרדיות.

דבר ראשון בקלפי: מה תעשו אם תהיה אזעקה כשאתם בוחרים?

הרכב השופטים ישבו מ”מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית ונועם סולברג.

לדברי העותרים, תוקף ההסדר החוקי שפטר את האברכים מגיוס פקע בקיץ האחרון, ותוקף החלטת הממשלה שלא לאכוף אותו יחלוף בסוף החודש הבא.

לפי דיווח של תמר אלמוג ב’כאן חדשות’, לאחר הדיון, בית המשפט הוציא צו על תנאי, לפיו על הממשלה להסביר מדוע לא תפעל לגייס חרדים ותבטל את החלטתה להימנע מכך.

עוד הוחלט על צו ביניים לפיו מהיום לא ניתן יהיה להפחית תקופת שירות או כל תקופה רלוונטית אחרת לעניין גיוסם של בני הישיבות.

בנוסף, הוצא גם צו ביניים לפיו על הממשלה לנמק מדוע נוכח פקיעת הסדר דחיית השירות לא תחדל מלתקצב את הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים, בהיעדר סעיף פטור גיוס חרדים בחוק.

הממונה על ענייני בג”ץ בפרקליטות, אבי מיליקובסקי, אמר בדיון כי המדינה סבורה שהיא עדיין מצייתת לחוק.

“לשיטתנו ולשיטת היועצת המשפטית לממשלה, בנקודת הזמן הנוכחית, רשויות הגיוס עדיין פועלות כפי סמכותן לפי סעיף 20 לחוק שירות הביטחון. שונה יהיה המצב החל מ-1 ביולי 2024 – אז כבר תתחיל אותה תקופת הסמכות הנגרעת”.

השופט עוזי פוגלמן אמר בדיון כי הסיטואציה היא לא בדיקת חוקיות של חוק – “אלא בסיטואציה שבה ישנה טענה בעלת משקל של ממש, שאי אפשר לקבל החלטה מנהלית בסוגיה הזאת, וכל הסדר כלשהו צריך להיות בחקיקה ראשית”.

לדבריו, “לכאורה לא הצליחו בחקיקה, אז הלכו להחלטה (-החלטת ממשלה). כל סטודנט שנה א למשפטים יודע שפטור צריך להיות בהסדר (-בחקיקה ראשית) וזה לא נעשה”.

בשל הדיון בבג”ץ על העתיקות התקיימו החל משעות אחר הצהריים מחאות של הפלג הירושלמי במספר צמתים בבירה.

שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג”ב פעלו להשבת הסדר, בעקבות המחאות שכללו הפרת סדר תוך חסימת כבישים וציר הרכבת הקלה, ובמספר מקרים נרשמו עימותים בין המפגינים לשוטרים.

במהלך עימותים אלו, נפצע שוטר כתוצאה מאלימות של מפגין והוא נזקק לטיפול בבית החולים, שם אובחן שבר בידו. במהלך מחאות אלו, עצרה המשטרה מפר סדר שתקף שוטרים והוא הועבר לחקירה בתחנת המשטרה לב הבירה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות